Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Ik heb warm een hart voor de haven

Total
0
Shares
0
0

Ik heb warm een hart voor de haven

Hij maakte Argos Oil groot, was zijn tijd als groene ondernemer ver vooruit en werkte in de vorige eeuw al aan biodiesel. Nu helpt hij duurzame start-ups en scale-ups de volgende stap te zetten als onderdeel van First Dutch, zijn ‘family of companies’, waar meer dan drieduizend mensen werken, met een gezamenlijke omzet van 4 miljard euro.
Peter Goedvolk, een rijzige zestiger, houdt kantoor in het Westerkadehuys, een chic pand uit 1914 op de hoek van de Westerkade en de Veerhaven. Uitgehouwen beelden aan de gevel, marmer en koper, statige trappen en zware stalen deuren. Daar waar je een havenbaron zou verwachten.

Hij is een bezig baasje en excuseert zich voor de vertraging als hij de boardroom binnenstapt. Hij komt net van een afspraak bij één van de vestigingen in zijn netwerk van bedrijven. “Ja, in 2013 heb ik First Dutch gekocht, nadat ik Argos Oil na de economische crisis in 2011 had verkocht.’’

Goedvolk had toen net een fabriek voor biodiesel gebouwd in Pernis, maar die heeft helaas nooit commercieel gedraaid. “Het idee was goed, maar ik was te vroeg. De bijmengverplichting van biodiesel bij conventionele diesel was met 5,75% al niet erg hoog, nu is het 10%. Maar de toenmalige minister Kramer verlaagde het opeens naar 3%. Dat was niet rendabel te maken. En dus was het klaar. Zonde. Heeft mij en partner Glencore 60 miljoen gekost.’’


‘De haven is nog steeds onze corebusiness’

”Met First Dutch richten we ons op de ontwikkeling van nieuwe technologische oplossingen (start-ups) en op de ondersteuning van duurzame, bestaande alternatieven (scale-ups), zodat deze kunnen opschalen. Bedrijven die werken aan een schone, gezonde toekomst. In de haven, maar ook in de technologie en de gezondheidszorg.

Ja, dat lijkt een vreemde eend in de bijt, die gezondheidszorg. Is het eigenlijk ook wel voor mij als havenondernemer. In 2016 deed zich de kans voor om TNO Bedrijven te kopen, een portfolio van 24 bedrijven en bedrijfjes. We hebben ze ondergebracht in First Dutch Innovations (FDI). Daar zit onder andere een bedrijf bij, InnoGI, de voormalige TIM Company, dat met een gesimuleerd maagdarmkanaal het effect meet van medicijnen op bestanddelen in voeding. Dan hoef je minder of zelfs uiteindelijk geen dierproeven meer te doen.’’ Met de onontkoombare vergrijzing van de samenleving is slim en duurzaam omgaan met oplossingen voor de vraagstukken in de gezondheidszorg volgens Peter Goedvolk een must. Bedrijfjes die zich daar mee bezighouden verdienen, zo vindt hij, zijn ondersteuning en behoren in de First Dutch-familie.

Maar er zitten ook bedrijven in FDI die direct van belang zijn in de haven, bijvoorbeeld ProQares. Dat test materialen, zoals kleding en adembescherming, die beschermen tegen chemische gevaren. Hierdoor kan onder andere personeel in de (petro)chemische en farmaceutische industrie veilig werken.

‘DIEP IN MIJN HART ZOU IK IN ROTTERDAM NOG WEL EEN KEER EEN TERMINAL WILLEN BOUWEN.’

Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, is olie en brandstof via Burando ook nog steeds onderdeel van de activiteiten van Peter Goedvolk. Burando bouwt nu een bio-mengterminal in Amsterdam. “Zeker, het debacle met de biodieselfabriek is geen reden geweest definitief te stoppen met brandstoffen. Diep in mijn hart zou ik ook in Rotterdam nog wel een keer een fabriek willen bouwen voor bioproducten, maar daar moet je ruimte voor hebben, een flink stuk grond, en dat is er nu niet. En daarbij, First Dutch
moet eerst goed gestroomlijnd worden en de verhuizing moet achter de rug zijn.’’

Aan de Veerhaven, naast het huidige kantoor, heeft Goedvolk een compleet pand gekocht. “Er zouden eerst appartementen in komen, maar na een praatje met de eigenaar heb ik het kunnen kopen. Onze bedrijven houden allemaal hun eigen plek, maar de diensten van de family office worden hier gehuisvest. Eén van die plekken is het moderne kantoorpand aan de Nassaukade, boven de oude fabriek van Van den Bergh en Jurgens. Daar zit nu JEX, dat biedt met zelfontwikkelde software en diensten een totaaloplossing voor de uitzendmarkt. JEX kan met de miljoenen en kennis van First Dutch sneller en beter groeien, want dat is wel de kern van de activiteiten van First Dutch, veelbelovende scale-ups en start-ups ondersteunen en weer verkopen als ze -eventueel onder de vleugels van een nieuwe partner- stevig op eigen benen kunnen staan en meerwaarde hebben gecreëerd en dus meer opbrengen. Zo verkocht First Dutch in 2022 het belang in Share Logistics, een vervoerder van zee- en luchtvracht aan het Franse Groupe BBL.’’

Kopen, ondersteunen en verkopen, dat doet toch elke investeringsmaatschappij? “Ja, klopt, maar wij doen het toch net even anders,’’ zegt Peter Goedvolk. “Ten eerste ligt bij ons de nadruk op duurzaamheid, de wereld een stukje schoner en mooier maken. En ten tweede, we zijn een family of companies. Alles past bij elkaar en versterkt elkaar, het is geen samengeraapt zooitje, op z’n Rotterdams, alleen maar om zoveel mogelijk geld te verdienen.’’

De duurzame havenbaron, Peter Goedvolk vindt het wel een geuzennaam. En het weerspiegelt ook precies de richting die hij met First Dutch op wil naar het klimaatjaar 2050 toe. Duurzame bedrijven helpen winst te maken. “Het is toch van de zotte dat recycling in Nederland vrijwel nooit geld oplevert. Kijk naar Frankrijk, Duitsland en zelfs België, daar maken dergelijke bedrijven allang winst. Als het aan mij en de Nature Group binnen First Dutch ligt, worden duurzame bedrijven minstens zo competitief als de vervuilende concullega’s nu. Want duurzaam is op den duur de enige weg. We moeten onze rol in het ecosysteem vergroten. Niet alleen op z’n Rotterdams de handen uit de mouwen, met de poten in de klei, maar het ook naar buiten toe laten weten, met meer Amsterdamse bluf en bravoure.’’

Makers

  • peter otte
    Peter Otte [Redacteur]

    Peter schreef 22 jaar voor het Rotterdams Dagblad en het AD. Op de economieredactie ook over de Rotterdamse haven. En de havens in Europa. Peter is opgegroeid bij het water. Aan zee in Hoek van Holland. En met een vader als scheepstimmerman stond hij als kind vaak op de hellingen van Gusto Schiedam en Boele Bolnes, als er weer een schip te water ging.

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie! Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten. Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

‘We eren het oude, maar gaan door onder een nieuwe vlag’

Lees artikel
Volgende artikel
  • Interview

Snel, doordacht en duurzaam

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Steaks en mardi grass

Lees artikel
  • Interview

van cockpit naar containers

Lees artikel
  • Interview

Van idee naar impact: innovatie in de haven

Lees artikel
  • Interview

Gedreven door de haven, gedragen door de mensen

Lees artikel
  • Interview

Verbinden , versnellen en vernieuwen

Lees artikel
  • Interview

Nieuwe koers, vertrouwde koers

Lees artikel
  • Interview

Een belangrijke missie

Lees artikel
  • Interview

Klantzorg in beweging, Samskip’s krachtige koers

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}