Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

De haven die moet je zien

Total
0
Shares
0
0

De haven die moet je zien

De missie van Matty van den Berg, directeur Talentium Careerportals (Watertalent) én jurylid voor Jong Haventalent, is glashelder: talentvolle mensen in contact brengen met dat wat de haven te bieden heeft. “De verkiezing voor Jong Haventalent sluit daar prima op aan. En het is natuurlijk niet voor niets dat de 24-jarige Ana Duškov de titel dit jaar wist te veroveren. Zij staat symbool voor de nieuwe generatie en kan een belangrijke rol vervullen bij het contact leggen tussen young professionals en bedrijven in de haven.”

Jong Haventalent word je natuurlijk niet zomaar. “Mijn directe collega heeft mij voorgedragen”, vertelt Ana Duškov. Vervolgens moest ze zichzelf presenteren aan een vierkoppige-jury, bestaande uit Matty van den Berg, Renee Naaktgeboren (Jong Haventalent van 2017), Pieter van Oord (Havenman van 2017) en Harold Linssen, een voormaligHavenman van het jaar. Duškov: “In de haven van Rotterdam is een enorme innovatieslag gaande. Hierdoor is er behoefte aan technici en IT’ers. Juist deze young professionals wil ik kennis laten maken met de haven. Dit heb ik ook tijdens het jurygesprek aangegeven. Studenten van bijvoorbeeld de TU Eindhoven en TU Twente denken niet direct aan een carrière in de Rotterdamse haven, dus moeten we laten zien dat de haven een enorm interessant werkterrein voor hen is.” Haar verhaal zorgde ervoor dat ze de finale behaalde en uiteindelijk op 7 juni jl. tot Jong Haventalent van 2018 werd verkozen.

Fascinerende omgeving
Zelf dacht Duškov in eerste instantie ook niet direct aan een carrière in de haven. “Tijdens mijn derde studiejaar Economie schreef ik me in voor een havenoriëntatiedag. Op zo’n dag ga je langs allerlei bedrijven om daar een kijkje te nemen. Zo bracht ik onder andere een bezoek aan ECT. Daar ging een wereld voor mij open – ik zag mezelf wel rondlopen in zo’n internationale en fascinerende omgeving. Uit ervaring kan ik dus zeggen: de haven, die moet je zien! En als dat voor mij geldt, geldt dat ook voor andere studenten.”

Wat ook zeker kan helpen om de haven als werkplek aantrekkelijker te maken, is een nieuw imago. Zo luidt de mening van Matty van den Berg. “Natuurlijk is het werk in de haven soms vies, niet leuk en zwaar. Maar er liggen nu zoveel kansen om mee te bouwen aan een duurzame haven, dat is ook vaak een drijfveer van de nieuwe generatie. Kijk naar de ‘hands on mentaliteit’ die hier heerst. In de haven mag je op je bek gaan, daarna vangen ze je gewoon weer op. Als iets niet werkt, kijken ze hoe het wel gaat werken. Dat imago moeten we beter richting jongeren uitdragen.”

Serieus
Duškov werkt inmiddels met heel veel plezier bij ECT als management trainee. In twee jaar tijd deed ze op drie verschillende afdelingen ervaring op: “Ik begon op de IT-afdeling, daarna ging ik naar de afdeling Improvement & Development om processen te verbeteren aan de hand van de Lean Six Sigma methode. Nu zit ik op de afdeling Product Management waar we ons bezighouden met het digitaliseren van informatiediensten. Heel afwisselend dus. Ik vind digitalisering en alles wat daarmee samenhangt fascinerend. Natuurlijk wil ik mezelf blijven ontwikkelen en blijf ik niet voor altijd op dezelfde plek.” Echter weet ze één ding zeker en dat is dat ze altijd in de haven blijft werken. “Waarom? Als ik vanuit mijn werkplek naar buiten kijk, zie ik letterlijk gebeuren wat we tijdens ons project gedigitaliseerd hebben. Dat kom je toch nergens anders tegen? Dat gevoel wil ik ook op anderen overbrengen.”

Duškov neemt haar rol als Jong Haventalent heel serieus. “Ik ga binnenkort op bezoek bij bedrijven die IT-gerelateerd zijn om hen te vragen aan wat voor soort mensen ze behoefte hebben en wat voor type banen ze hebben. Het moet duidelijker zijn dan ‘we hebben technici en IT’ers nodig’. Daarnaast wil ik dit verhaal gaan vertellen. Dat kan via een vlog of via bezoeken aan universiteiten en hogescholen. Alles om het toekomstige talent kennis te laten maken met de haven.”

Betrokkenheid
Bedrijven in de Rotterdamse haven moeten zich volgens van den Berg wel beter gaan realiseren dat ze jongeren alleen kunnen binden en behouden door in een breder perspectief naar dingen te kijken. “De nieuwe generatie staat nu eenmaal anders in het leven, daar moeten bedrijven op inspelen. Jongeren nemen informatie heel snel op en nemen in een split second beslissingen. We zien ook dat zingeving steeds belangrijker wordt; mensen willen de wereld beter maken. Ik ken bedrijven die hun werknemers daarom vijf dagen per jaar aan een goed doel laten besteden. Die maatschappelijke betrokkenheid is heel belangrijk.” Op dat gebied is de haven nog wel een traditionele wereld, erkent de directeur. “Belangrijk is dat bedrijven zich realiseren dat jongeren niet meer op hen zitten te wachten, zeker niet met het oog op de huidige schaarste op de arbeidsmarkt.”

Duškov knikt bevestigend. “Daarnaast moeten bedrijven er ook niet meer van uitgaan dat mensen tien of twintig jaar bij hen blijven werken. Vaak is de gedachte nog ‘als we ze eenmaal binnen hebben, blijven ze wel’, maar dat is niet meer zo. Het draait bij young professionals niet uitsluitend om salaris, de arbeidsvoorwaarden en de auto. Het gaat ook om kansen, uitdagingen en betrokkenheid.”

Goede mix
Van den Berg: “Het blijft natuurlijk belangrijk om binnen een bedrijf een goede mix van jonge en oudere werknemers te hebben. Mensen kunnen zoveel leren van elkaar. Aan de ene kant heb je mensen met ervaring en een netwerk nodig. Aan de andere kant is ook die verfrissende blik belangrijk. En ja – het valt niet te ontkennen – anno 2018 is de haven nog steeds een mannenwereld. Het zou een verrijking betekenen als de zachte kant er wat meer bij komt, zonder dat het soft wordt. Het is geen doel op zich om meer vrouwen in de haven te krijgen; het is urgentie. Gelukkig kiezen steeds meer vrouwen voor een technische opleiding. Het is alleen jammer dat in de communicatie naar hen toe een blinde vlek zit. We moeten beter gaan kijken naar wat hun drijfveren zijn, daarop inspelen en dat nadrukkelijker benoemen.”

Oneindig veel mogelijkheden
“De haven is 42 kilometer lang, dat betekent een enorm gebied met oneindig veel mogelijkheden en vrijheid”, besluit Duškov haar verhaal. “Een gebied waar jongeren kansen krijgen, ook als ze nog maar weinig ervaring hebben maar wél met een goed idee komen. In de haven zijn bedrijven echt bereid daarnaar te luisteren. Ze kijken naar hoe je bent als persoon, wat je uitstraalt en wat je verhaal is. Daar kun je hier ver mee komen. Als je ergens voor wilt gaan en je houdt van een uitdaging, dan is het een geweldige sector. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om een keer te komen kijken.”

Talentium
Het arbeidsplatform Watertalent is een van de labels van Talentium Careerportals. Matty van den Berg: “Het is onze ambitie om ontmoetingen te faciliteren tussen talentvolle mensen en het bedrijfsleven. Wij zijn continu bezig onze dienstverlening aan te passen en bedrijven zo goed mogelijk te profileren, zodat de juiste mensen met elkaar in contact komen.”

www.talentium.nl

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

De romantiek van de havenboefjes

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Een schat aan verhalen

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}