Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Een digitaal luchtafweergeschut in de Rotterdamse haven

Total
0
Shares
0
0

Een digitaal luchtafweergeschut in de Rotterdamse haven

In een tijd waarin steeds meer digitaal gebeurt en waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is, is het investeren in cyberveiligheid en digitale weerbaarheid een absolute noodzaak. Tenminste, als we die slimme, veilige haven willen blijven, stelt Evelien Bras, directeur van FERM. “Neem je verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar óók voor je omgeving.”

Storage spoofing. CEO-fraude. Phishing. DDoS-aanvallen. Ransomware. Abacadabra voor een leek wellicht, maar het zijn wel degelijk realistische risico’s in onze haven, waar we ons tegen moeten wapenen. “Sorry als het allemaal wat technisch klinkt”, verontschuldigt Evelien Bras zich alvast glimlachend vanachter haar beeld- scherm. “Wij gebruiken onderling best wat jargon. Onder- breek me gerust als iets onduidelijk is.” Nog maar een paar werkdagen te gaan tot haar vakantie naar Jordanië, maar Bras wilde graag een uurtje vrijmaken voor het interview. Het is immers voor de goede zaak. Cyberveiligheid en digitale weerbaarheid zijn twee van de belangrijkste thema’s in de Rotterdamse haven, maar gelijk- tijdig zijn nog lang niet alle bedrijven zich daar bewust van. Bras: “We zijn als land, als Europa, zo afhankelijk van de Rotterdamse haven. En voor de logistieke keten zijn we weer afhankelijk van digitalisering – we kunnen niet meer zonder. Alles en iedereen is in het systeem met elkaar verbonden. Als zo’n systeem kwetsbaar is, kan dat hele dure en zelfs rampzalige gevolgen hebben voor klanten en partners en uiteindelijk de buitenwereld.” Bij cyberveiligheid denk je wellicht eerst aan het tegen- gaan van criminele aanvallen, maar het gaat verder dan dat. Bras: “Het gaat ook over weerbaarheid. Denk aan menselijke fouten die gemaakt worden, stroomuitval… Dat kan gebeuren, maar we moeten voorkomen dat het systeem geheel plat komt te liggen.”

17 december 2020 werd Bras, met een achtergrond in digitalisering en specifiek een oog voor cybersecurity, privacy en compliance, gevraagd om FERM op te zetten. Niet verwonderlijk; eerder was Bras – met een master in IT- al verantwoordelijk voor de oprichting van Cybersecurity Centrum Maakindustrie (CCM). Ze hoefde niet lang na te denken, want die Rotterdamse haven, waar bijna alles wat we dagelijks gebruiken binnenkomt, leek toch wel machtig interessant.

FERM is onderdeel van het Port Cyber Resilience Programma. Doel van het programma is het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven in de Rotterdamse haven en het verhogen van het bewustzijn met betrekking tot cyberrisico’s om zo de best digitaal beveiligde haven van de wereld te worden. Aangesloten partners zijn Deltalinqs, Gemeente Rotterdam, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijn- mond, politie Rotterdam-Rijnmond, DCMR, het Havenbedrijf en provincie Zuid-Holland.

Wat doen jullie precies?
“We doen veel op verschillende niveaus. We gaan langs bij bedrijven in de haven om hun cyberveiligheid en digitale weerbaarheid te onderzoeken – een zogenaamde nulmeting – en te kijken hoe ze dit kunnen verbeteren. Dat doen we samen met externe partners. We werken ook samen met ethische hackers die voortdurend naar lekken in het systeem zoeken. We houden onze leden op de hoogte van acute dreigingen – onder andere middels vertrouwelijke informatie afkomstig van het Nationaal Cyber Security Centrum – en voorzien hen van informatie over de nodige updates en patches. We hebben daarnaast een blacklist voor storage spoofing (een verzamelterm voor alle vormen van verkoop van niet-bestaande opslagcapaciteiten en voorraden van grond- stoffen en materialen in terminals, red.). En we organiseren regelmatig de Port Cyber Cafés; dan duiken we samen met experts uit het vak dieper in een actueel onderwerp rond cybersecurity in de haven. Daar kan iedereen bij aansluiten.”

‘‘Met elke nieuwe sanctie wordt de vrees voor digitale sabotage vanuit Rusland groter.’’

Jullie hebben op dit moment 35 leden. Met welk verhaal hopen jullie meer bedrijven over de streep te trekken? “Ik noem altijd het voorbeeld van de kaas: bij Albert Heijn waren de kaasschappen lange tijd leeg omdat de kaasleverancier gehackt was. Dat kan in de haven ook gebeuren. Dan verliest een bedrijf niet alleen geld uiteindelijk raakt het ook anderen in de keten. Je digitale systeem moet veilig, maar uiteraard ook flexibel zijn. En niemand kan het meer alleen, we zijn afhankelijk van elkaar. Je moet dus niet alleen voor jezelf je veiligheid op orde hebben, dat doe je ook voor je omgeving. En vice versa. Daarom is dit samenwerkingsverband zo belangrijk.”

Hoe doe je dat? Hou houden we al die systemen veilig?
(Lachend) “Ik heb grote dromen, maar voor we daarop vooruitlopen zeg ik altijd: zorg dat je basis op orde is. Veel inbrekers komen binnen door simpelweg beschikbare e-mailadressen te gebruiken en eenvoudige wachtwoorden uit te proberen. Van de tweehonderd medewerkers gebruikt altijd wel iemand welkom1234, of een ander makkelijk te achterhalen wachtwoord. Train je mensen! Maar zorg ook voor multifactorauthenticatie. En ‘dubbel’ je authentica- tieprocessen om bijvoorbeeld CEO-fraude te voorkomen (een vorm van oplichting waarbij er geprobeerd wordt om mensen geld te laten overmaken naar de bankrekening van de oplichter door zich voor te doen als een CEO of andere hooggeplaatste functie van een bedrijf, red.) Installeer je patches en updates. Segmenteer je netwerk. Controleer je toegang, zorg voor back-ups… Het is eigenlijk zo simpel.”

Maar blijkbaar toch een uitdaging…
“Zeker. Een tijdje terug hadden we een kwetsbaarheid in Apache Log4j – dat is software die veel gebruikt wordt in webapplicaties en allerlei andere systemen. Toen de oplos- sing voorhanden was, bleek dat veel bedrijven die de soft- ware hadden, de update niet eens installeerden. Dat is best frustrerend. Hoe dat komt? Ik denk dat veel mensen denken dat het allemaal wel losloopt. Of een bedrijf gaat ervan uit dat de toeleverancier het wel heeft gedaan en verifieert vervolgens niet meer.”

Toen Poetin Oekraïne binnenviel, was FERM op het nieuws. Helpt Rusland in deze om bewustzijn te creëren?
“De Rotterdamse haven schijnt zelfs genoemd te zijn op Russische televisie – dat is bedreigend. Met elke nieuwe sanctie wordt de vrees voor digitale sabotage groter, die digitale sabotage kan grote gevolgen hebben voor de toe- voer van onze brandstof, voedsel en andere producten. Met DDoS-aanvallen kunnen ze een website onbereikbaar maken door een groot aantal computers opdracht te geven die site te bezoeken. Daarnaast dringen ze binnen in computer- systemen door ze te hacken, om daarna data te wissen. Het heeft zeker geholpen de ogen te openen, maar ik geloof eerlijk gezegd dat we de fase van bewustwording voorbij zijn. We moeten nu gaan dóen. Samen. Ook voor de Russische dreiging geldt: zorg dat de basis op orde is. En misschien is er dan nog meer nodig, maar met die basis ben je al een eind.”

In dat interview noemde jij de digitale versie van een luchtafweergeschut.
“Precies, dat hebben we nodig. Een permanente monitor die digitale informatiestromen naar en in het havengebied veilig houdt. Maar dat lukt alleen als álle bedrijven in de Rotterdamse haven zich daarvoor inzetten. Als een hacker eenmaal bij een bedrijf in het systeem zit, is het al een stuk eenvoudiger om bij een klant of partner binnen te komen. We moeten allemaal onze verantwoordelijkheid nemen.”

‘‘Ik denk dat veel mensen denken dat het allemaal wel losloopt.’’

Op naar de honderd leden, kortom.
“Honderdvijftig, voor het eind van het jaar. Dat is mijn missie. Ik wil overal in gesprek. Als ik eenmaal aan tafel zit of bedrijven horen via via wat we doen, lukt het vaak wel mensen te overtuigen. Het werk van FERM beschouw ik als een marathon, eentje van een lange adem. We zijn op weg naar dat luchtafweergeschut en dat kost tijd. Maar de weg naar de honderdvijftig leden wordt een sprint. En die moeten we gaan halen.”

Makers

  • Karin Koolen
    Karin Koolen [Redacteur]

    Karin Koolen (1983) is een freelance redacteur met zoveel jaren ervaring dat ze de tel is kwijtgeraakt. Samen met haar man en hun energieke kleuter combineert ze het gezinsleven met haar passie voor schrijven. Elk verhaal, hoe groot of complex ook, bevat een prachtig menselijk element dat het tot leven brengt. Karin zoekt naar persoonlijke verhalen binnen het grotere geheel en vertaalt ze naar teksten die raken en inspireren.

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie! Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten. Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

De Rotterdamse haven is geen koekjesfabriek

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Brandbestrijding op de Noordzee

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Steaks en mardi grass

Lees artikel
  • Interview

van cockpit naar containers

Lees artikel
  • Interview

Van idee naar impact: innovatie in de haven

Lees artikel
  • Interview

Gedreven door de haven, gedragen door de mensen

Lees artikel
  • Interview

Verbinden , versnellen en vernieuwen

Lees artikel
  • Interview

Nieuwe koers, vertrouwde koers

Lees artikel
  • Interview

Een belangrijke missie

Lees artikel
  • Interview

Klantzorg in beweging, Samskip’s krachtige koers

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}