Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Total
0
Shares
0
0

We geven de natuur een kickstart

De Rotterdamse haven is van groot economisch belang. Maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de natuur. Anke Dielissen wil met ARK Rewilding Nederland proberen de natuur bij Landtong Rozenburg een kans te geven zichzelf weer te organiseren.

“Sinds het Deltaplan heeft bescherming tegen hoog water en de economische voorspoed in de Rotterdamse delta vooropgestaan. Logisch,’’ aldus Anke Dielissen. “Maar met de inzichten van nu weten we ook dat in steen getrokken vaarwegen met steeds hogere dijken geen eeuwigheidswaarde hebben. Overstromingen houd je er op den duur, met de zeespiegelstijging en verhoogde rivierafvoeren, ook niet mee tegen.’’

En dus wil Anke de natuur zélf de regie weer gaan geven. “Een zachte overgang tussen de stijgende zee en de monding van de grote rivieren kan een natuurlijke oplossing zijn voor de veiligheid van het lage Nederland.’’

‘Een zachte overgang tussen de stijgende zee en de monding van de grote rivieren kan een natuurlijke oplossing zijn voor de veiligheid van het lage Nederland.’

In principe is elke delta, overal ter wereld, van nature een breed gebied van rivierarmen met zandbanken. Er is een groot verval van het getij en de natuur regelt het zelf. Na de watersnoodramp in 1953 is in het Deltaplan echter afgesproken dat in Nederland het water niet meer vrij spel mag hebben. Hoge dijken en dammen en strak gekanaliseerde rivieren met stevige kades ontstonden, vaarwegen voor de welvaart en onze veiligheid.

‘De rivier is ook van ons.’

Anke Dielissen: “Maar daarbij vergaten we dat die rivier ook van ons is. Dat er vissen, vogels en planten leven. De Rijn-Maasmonding werd zo van een getijdendelta een gereguleerde waterweg. De sluizen van het Haringvliet gingen vrijwel dicht, het getij ging daar van 2 meter naar bijna niks. De -ook nog onnatuurlijke, gegraven- Nieuwe Waterweg werd de enige ingang voor trekvissen.’’

Rijkswaterstaat, het Wereld Natuur Fonds, het Havenbedrijf en de gemeente Rotterdam startten al in 2014 het proefproject De Groene Poort. Nu wordt ingezet op het definitief aanpassen van de havenmonding bij Rozenburg en Maassluis, zodat trekvissen, trekvogels en moerasplanten zich er weer thuis gaan voelen.

De Nieuwe Waterweg/Het Scheur is immers nog de enige open ingang naar de rivieren in het achterland. Brak en rustig, ondiep water is van levensbelang voor trekvissen. Ze moeten kunnen uitrusten en acclimatiseren voordat ze naar zee vertrekken, waar het water zout is. En andersom ook; vissen die vanuit de zoute zee komen, moeten wennen aan het zoete rivierwater. Deze overgangsgebieden zijn van levensbelang voor een gezonde delta.

‘Een natuurlijke haven is leefbaarder.’

Er komen méér en grotere langsdammen van puin en afvalgesteente uit de bouw, zoals oude rioolbuizen en betonnen voeten van afgedankte parkeerautomaten. Langsdammen heten zo omdat ze gelijklopen aan de kade. Ze liggen enkele tientallen meters van die kade af in dezelfde richting, in tegenstelling tot strekdammen die haaks op de kade staan.

“Bij het proefproject De Groene Poort is de afgelopen tien jaar op kleine schaal getest of dit de natuur helpt en dat blijkt zo te zijn. We gaan het nu verder uitbreiden, zodat er achter die langsdammen daadwerkelijk paai- en rustplaatsen ontstaan, die trekvissen als de steur, de zalm en snotolf (lompvis) aantrekken en waar op de bij eb droogvallende zandplaten trekvogels hun voedsel kunnen vinden. We gaan de natuur er een kickstart geven.’’

Aan de noordkant van de Landtong Rozenburg, ten westen van de stormvloedkering, wordt de oever van het Scheur dus met langsdammen rustiger en natuurlijker gemaakt. Zonder dat de havenbedrijven of de scheepvaart daar hinder van ondervinden. Het Havenbedrijf heeft zelfs een visie op een duurzame haven, daarom werken ze in dit project ook samen met ARK.

‘Je kunt niet eeuwig de natuur tegenhouden.’

Anke Dielissen: “Op den duur is een geheel natuurlijke Nieuwe Waterweg echter leefbaarder én ook veiliger. Want vergeet niet, je kunt de zeespiegelstijging niet eeuwig tegenhouden met alleen maar technische maatregelen. Een natuurlijke riviermond, met meer ruimte voor het water en de natuur, maakt die ook veiliger.’’ Want, zo zegt Anke Dielissen, door slibaangroei verhoogt het landschap op een natuurlijke manier. En dat slib werkt ook goed voor opname van CO2 en beperking van de stikstofuitstoot, waardoor ook de klimaatdoelstellingen beter gehaald kunnen worden. “En dat is weer goed voor de woningbouw die nu vaak door milieuregels beknot wordt. Zo kunnen natuur en woningbouw hand in hand gaan, want we hebben dringend behoefte aan nieuwe woningen én nieuwe natuur. Als er eenmaal mensen wonen, kunnen die in die nieuwe natuur ook recreëren.’’ De diepe scheepvaart kan dan via het Calandkanaal landinwaarts varen. Anke Dielissen hoopt dat dit het toekomstbeeld wordt voor de haven en Rotterdam. Omdat de natuur én de woningbouw niet alleen aan de havenmond goed samengaan, werkt ARK ook verder stroomopwaarts aan luwe, zandige rivieroevers.

“Bij het Eiland van Brienenoord hebben we al ervaring opgedaan. Maar nu Feyenoord City met een nieuw stadion niet doorgaat, helpen we de gemeente Rotterdam bij De Kuip met de aanleg van een getijdenpark. “Nieuwe woningen aan de rand van de rivier met een natuurlijk getijdepark ervoor wordt ook daar een mooie combi.’’

Makers

  • peter otte
    Peter Otte [Redacteur]

    Peter schreef 22 jaar voor het Rotterdams Dagblad en het AD. Op de economieredactie ook over de Rotterdamse haven. En de havens in Europa. Peter is opgegroeid bij het water. Aan zee in Hoek van Holland. En met een vader als scheepstimmerman stond hij als kind vaak op de hellingen van Gusto Schiedam en Boele Bolnes, als er weer een schip te water ging.

    Bekijk Berichten
  • Onze Haven
    Ark [Fotograaf]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

Kusgraag

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Lees artikel
  • Geen categorie

De onmisbare helden van de Rotterdamse haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}