Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Van maatpak tot trainingspak

Total
0
Shares
0
0

Van maatpak tot trainingspak

Slapen, eten en verhalen in Hotel New York

Hebben we er niet allemaal eens kroket op brood gegeten? Een fruits de mers verorberd? Languit op het gras gelegen met eersterangs uitzicht op het kabbelende water? Hotel New York is een stadsicoon. Eentje in het rijtje Euromast, Kubuswoningen en Erasmusbrug. Het multifunctionele pand met hotel, restaurant, bar, zalen en terras prijkt al sinds 1901 aan het einde van de Wilhelminapier. General Manager Roel Dusseldorp blikt terug op de rijke historie én geeft inzage in de grootse plannen van Hotel New York.

Hoe zat het ook alweer? Een korte terugblik op de bedrijvigheid van de Kop van Zuid. In 1873 werd de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) opgericht. Het startschot voor de zogenaamde ‘brug over den oceaan’ die Rotterdam met New York verbond. Vanuit het Landverhuizershotel (de huidige parkeerplaats voor Hotel New York) lieten duizenden gezinnen, beter-leven-zoekers en pioniers huis en haard achter om hun geluk aan de andere kant van de oceaan te beproeven. De Nieuwe Wereld had een grote aantrekkingskracht en liet de werkgelegenheid snel groeien in het Rotterdam van 1900.

Van punkers tot de roaring twenties

Zeventig jaar later is door een beurscrash, oorlog en opkomst van de commerciële luchtvaart de koek op. De dienstregeling naar New York wordt beëindigd. Het administratiegebouw van de Holland-Amerika blijft staan, maar vindt lange tijd geen eigenaar. Krakers trekken erin en organiseren legendarische punkfeesten. Eind jaren ’80 koopt de gemeente het pand. In 1991 starten ze samen met horecaondernemers Daan van der Have, Hans Loos en Dorine de Vos de ontwikkeling van het leegstaande gebouw tot een hotel-restaurant.

Kosten: 12 miljoen gulden. Vanaf 5 mei 1993 is Hotel New York open voor het grote publiek. Precies op tijd voor de grote ontwikkelingsslag van de Wilhelminapier, mede dankzij de bouw van de Erasmusbrug, die in 1996 klaar is. In 2006 neemt het Nederlandse WestCord Hotels de exploitatie van Hotel New York over. In 2015 opende NY Basement in de kelder van het pand waar voorheen de kantoren en opslag waren gevestigd. Dit etablissement richt zich op de sferen van de roaring twenties, op fine dining en heerlijke cocktails in een New York’s jasje. Het Hotel New York zoals we het in 2019 kennen, is compleet.

“Iedereen krijgt hier de voorkeursbehandeling”

Voorkeursbehandeling

Dat we de tand des tijds hebben overleefd, komt omdat we dicht bij onszelf zijn gebleven”, aldus Dusseldorp. “Wie we zijn, hebben we scherp voor ogen. We verwelkomen iedereen. Van maatpak tot trainingspak en alles er tussenin.” Dat zie je ook terug op de menukaart. Van koffie met appelgebak uit onze eigen patisserie, een afternoon tea, de bekende biefstuk en de zalm tot verse oesters uit de bekende Oesterbar. Hetkan allemaal, én dat het hele jaar door. “Zakenlieden, dagjesmensen, BN’ers, vriendinnen, een pensionaris uit de haven. Het zit hier allemaal door elkaar heen. Verwacht hier geen voorkeursbehandeling. Iedereen krijgt hier de voorkeursbehandeling.”

Het is een groot contrast met de werklieden die hier ooit bikkelden tijdens kantooruren. Zij konden niet uit het raam kijken, daarvoor waren deze expres te hoog geplaatst. Haaks op het uitzicht van de maatpakken aan de andere kant van de hiërarchie, want vanuit hun directiekamers genoten zij wel dag in dag uit van vrij zicht.

Iedere nachtrust anders

Dat het gebouw met een andere functie in gedachten is gebouwd, heeft uiteraard invloed op de inrichting. De 72 hotelkamers zijn geen van allen gelijk. Een hoekje hier, een gevel daar. Een verblijf is nooit hetzelfde. Fris en modern of juist met een knipoog naar de historie. Zoals hotelkamer 101, waar zangeres Anouk haar vierde studioalbum Hotel New York schreef. De voormalige directiekamer bevat nog veel originele art deco-elementen, houten lambriseringen en een werkende open haard. Vraag eens om een rondleiding en kijk hoeveel namen je herkent: Reuchlin, Tuschinski, Plate. De zalen zijn vernoemd naar oprichters van de Holland-Amerika Lijn en bekende immigranten. Wie hier ook vertrokken? Willem de Kooning, Lodewijk Pincoffs, Chris van Abkoude en Ketelbinkie, om er maar een paar te noemen.

“Verhalen delen is noodzaak om de nieuwe generatie aan te sluiten op de rijke historie van dit stukje Rotterdam”

Verhalenvertellers

“Verhalen over het pand, de mensen die hier vertrokken, de arbeid die hier plaatsvond en de fabels van het Landverhuizersplein zijn belangrijk. Alleen door die verhalen levend te houden en ze door te geven, kunnen nieuwe generaties aansluiten op de rijke historie van dit stukje Rotterdam.” De hotelportiers, te herkennen aan hun statige zwart-rode portiersjas en pet, helpen niet alleen met je bagage. Het zijn wandelende informatiezuilen. “Je gooit er een euro in en je krijgt er voor 250 euro aan verhalen uit. Het zijn mannen die de geschiedenis met liefde tot leven brengen. Ze geven gasten rondleidingen door de kamers en het omringende gebied, zoals Katendrecht. Met bijzondere ontmoetingen als gevolg: volwassen mensen die zichzelf als klein jochie of tiener herkennen op een van de historische zwart-wit foto’s in het pand bijvoorbeeld. Door zulke ontmoetingen worden de verhalen alleen maar completer én mooier.”

Toekomstplannen

Recent werd het vierjarig bestaan van NY Basement gevierd, de grootste verandering van de laatste jaren. Wat is het volgende project? “Heel recent hebben we een belangrijke knoop doorgehakt en de handtekeningen gezet: de bouw van een nieuw hotel op de plek van het oude Landverhuizershotel. Het nieuwe hotel wordt vernoemd naar de naam van het kavel: Chicago.” Een plek vernoemd naar de windy city, toepasselijk op de gure Wilhelminapier. Het gebouw wordt vanaf 2024 opgeleverd en biedt ook faciliteiten voor de buurtbewoners, zoals Bakkerij Westers en het Welness centrum.

“120 jaar later kunnen we wéér aanschouwen wat voor positieve effecten economische groei voor Rotterdam heeft”

Hotel Chicago

Het nieuwe hotel gaat 205 hotelkamers huisvesten. Daarmee kan WestCord Hotels zich ook op de Kop van Zuid richten op de zakelijke markt. De komst van het nieuwe hotel geeft daar bovenop een positieve impuls aan de gasten van Hotel New York. “Momenteel hebben we geen wellness. Met deze uitbreiding kunnen we dus meer moderne faciliteiten aanbieden. Andersom kunnen de gasten van Hotel Chicago genieten van onze uitgebreide eet-, drink- en recreëermogelijkheden. Een win-winsituatie.”

Aan een parkeerplaats is natuurlijk ook gedacht, het huidige parkeerplein maakt plaats voor een ondergrondse parkeergarage. De verbouwing die deze plannen zal veroorzaken, is een tijdelijk leed die Dusseldorp als positief benadert: “120 jaar later, op de kop af, kunnen we wéér en op exact dezelfde plek aanschouwen wat voor positieve effecten economische groei voor Rotterdam heeft. Met meer werkgelegenheid, meer mensen uit alle windstreken en een fijn hotel voor mensen die we in de stad verwelkomen en later weer uitzwaaien. De geschiedenis herhaalt zich. Is dat niet prachtig?”

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
EDH_4017
  • Geen categorie

Rotterdam: grootste haven van Europa

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Secure Logistics: onzichtbaar en onmisbaar

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}