Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Total
0
Shares
0
0

Navigeer naar nieuwe kansen

De Rotterdamse Dominique Nieuwpoort heeft een missie, namelijk: de Rotterdamse haven mee laten gaan met zijn tijd. Met haar voormalige bedrijf Ship Support probeerde ze al een digitale revolutie te ontketenen en ook nu met haar nieuwe programma Datawerf adviseert ze maritieme bedrijven bij het digitaliseren van hun werk. Haar visie blijft, ondanks de tegenslagen die op haar pad kwamen, met kop en schouders boven water staan.

Waarschijnlijk was het bij haar eerste bezoekje als kind aan de haven al beklonken; die liefde tussen Dominique Nieuwpoort en de maritieme wereld. Als geboren en getogen Rotterdamse werd ze op jonge leeftijd namelijk al door haar vader meegenomen naar de haven. “Ik vond het zo magisch”, vertelt ze. “Al die grote kranen en al die schepen, ik keek mijn ogen uit.” Een studie architectuur in Delft en verschillende banen in de maritieme wereld later, wist ze dat dit haar werkplek zou worden en zou blijven. Er was namelijk nog een heleboel te ontdekken.

Toen de mogelijkheid zich voordeed om in 2017 samen met Maaike Rover Ship Support op te zetten, was Dominique dan ook snel overtuigd. “Het team van Maaike toetste bij klanten of er behoefte zou zijn aan een platform waarop een transparant overzicht zou zijn van scheepsonderdelen die verhandeld worden in de maritieme wereld”, vertelt ze. We hadden met Ship Support de missie om een soort Coolblue voor de maritieme sector op te zetten. We wilden een platform creëren waar alle prijzen van producten openbaar waren en waar je producten naast elkaar kon vergelijken. We wilden dat klanten op een overzichtelijke en eerlijke manier inkopen konden doen. We voelden onszelf een gallisch dorp dat zich afzette tegen de rest, we wilden iets teweeg brengen. We wilden laten zien: zo kan het ook, digitaal en transparant.”

Aan die droom werd zo’n drieënhalf jaar lang gebouwd. Een team van vier mensen groeide uit naar zeventien man personeel en op den duur stonden er miljoenen producten op het nieuwe platform. Het bedrijf leek bomvol potentie. Totdat Dominique twee dagen nadat ze terugkwam van haar zwangerschapsverlof een telefoontje kreeg: Ship Support gaat het niet redden’, werd haar verteld.

Plotseling moest ik afscheid nemen van mijn zakelijke kindje terwijl ik met mijn pasgeboren kindje thuis kwam te zitten. Dat was een hele vreemde tijd. Ik had wel al signalen gekregen voordat ik op zwangerschapsverlof ging, maar het bericht dat het doek echt zou vallen, kwam toch onverwacht. We moesten zeventien werknemers vertellen dat het avontuur zou stoppen, maar ook moesten we samenwerkingspartners, toeleveranciers en klanten hierover informeren.

Afscheid en reflectie

“Het voelde echt als ons kindje, we hadden er heel erg hard voor gewerkt. We hadden heel wat vakanties overgeslagen omdat er altijd wel iets belangrijkers was dat moest gebeuren. Toen we het te horen kregen, hebben we vooral geprobeerd het team in de luwte te houden.” Een periode van afscheid nemen en reflecteren was daarmee begonnen voor Dominique. “Ik heb de tijd genomen om er echt bij stil te staan wat ik wilde gaan doen. Ik was altijd verantwoordelijk geweest voor alle IT en digitalisering en was samen met co-founder Maaike verantwoordelijk geweest voor de koers en strategie. Bovendien had ik in mijn tijd bij Ship Support duidelijk gezien waar bedrijven in de maritieme sector behoefte aan hadden en dat was hulp bij digitalisering. We gingen geregeld langs bij leveranciers om productfoto’s te maken en productdata op orde te brengen en zagen daar dat er echt nog werk aan de winkel was. Al die kennis nam ik met me mee.”

‘We voelden onszelf een gallisch dorp dat zich afzette tegen de rest, we wilden iets teweegbrengen.’

Het was voor Dominique tijd om een nieuwe koers te gaan varen. Haar behoefte om altijd op zoek te gaan naar oplossingen resulteerde in haar nieuwe programma Datawerf. Met dit nieuwe programma helpt ze maritieme bedrijven met het digitaliseren van hun werkzaamheden. Probeerde ze met Ship Support al een digitale verandering op gang te brengen, nu doet ze dat als zelfstandige met de nodige creativiteit en kennis. Met dit subsidieprogramma gefinancierd vanuit de overheid kan ze nu haar missie weer voortzetten.

Jongere generatie

“Het is van belang om als grote haven mee te blijven gaan met de tijd. Vooral als je met de wereldmarkt te maken hebt. Ook als je interessant wilt blijven voor de jongere generatie is het van belang om hier stappen in te zetten. Voor jongeren is het vanzelfsprekend dat alles digitaal gebeurt, het kan bijna niet meer dat je als bedrijf daarin nog achterloopt. Ik vind het leuk om langs te gaan bij al die bedrijven. Wat zijn dan de uitdagingen? Waar zijn ze trots op? Zo leren zij niet alleen van mijn kennis en visie, maar ik ook van die van hen. Het is mooi om zo’n rol te kunnen vervullen bij deze bedrijven.”

‘Zolang ik mijn missie helder blijf zien, weet ik dat het goed komt. Stapje voor stapje.’

Het leuke aan werken in de haven is volgens Dominique juist om na te denken over deze uitdagingen. “Er is zoveel te doen, dat zorgt ervoor dat ik mijn creativiteit en overtuigingskracht goed kwijt kan. Ik krijg energie van het bedenken van oplossingen voor bedrijven die met deze vraagstukken rondlopen. Ik heb in mijn reis als ondernemer gezien dat ik dit goed kan voor andere bedrijven, maar dus ook voor mezelf, kansen zien en het optimisme vastgrijpen. Als ik één ding heb geleerd, is het om vertrouwen te houden. Zolang ik mijn missie helder blijf zien, weet ik zeker dat het goed komt. Stapje voor stapje.”

Makers

  • Lieke Mooren
    Lieke Mooren [Redacteur]

    Lieke is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Dat doet ze in haar vrije tijd door te kamperen, door veel in de natuur te zijn of door op reis te gaan in het buitenland. Ook in haar werk als freelance journalist ontdekt ze nieuwe werelden. Iedere week interviewt ze mensen die steeds weer een ander levensverhaal met haar delen. Zo leert ze iedere dag weer een klein beetje meer van de wereld en de mensen om haar heen.

    Bekijk Berichten
  • Rick Arnold
    Rick Arnold [Fotograaf]

    Rick Arnold, geboren in Den Haag in 1963, is sinds 1994 actief in de fotografiebranche. Oorspronkelijk een muzikant, stapte hij over naar de beeldende kunst aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar hij geboeid raakte door de expressieve mogelijkheden van fotografie en video. Arnold begon zijn carrière als commercieel fotograaf en regisseur en zijn talent werd al snel ontdekt door bekende merken als Albert Heijn en Esquire.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
Volgende artikel
  • Reportage

Een kijkje in de wereld van…

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Lees artikel
  • Geen categorie

De onmisbare helden van de Rotterdamse haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}