Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Kusgraag

Total
0
Shares
0
0

Kusgraag

Aan de cruiseterminal ligt een cruiseschip afgemeerd van de Duitse rederij Aida cruises. Alle schepen van deze maatschappij kenmerken zich door het gestileerde gezicht aan de voorkant. Het geeft de immense cruiseschepen iets speels en vriendelijks. Dat mag ook wel, want dit type boot wordt gekscherend nogal eens als ‘varend flatgebouw’ aangeduid. Het schip van de foto beschikt over 1643 hutten waarin bijna 3300 passagiers passen. En dat dan naast de ruim 900 personeelsleden om het al die gasten naar de zin te maken. De vergelijking met een flatgebouw wordt in de hand gewerkt doordat het schip 17 dekken heeft. De lijst met faciliteiten is te lang om weer te geven. De onder Italiaanse vlag varende Aida prima meet 300m bij 38m en steekt bijna 8,5m diep. Het in 2016 gebouwde schip is inmiddels gestationeerd in de Perzische Golf. In onze regio vaart nu de Aida nova, een iets groter en milieuvriendelijker zusje uit 2018.

Internationale cruises vormen een absolute wereldmarkt waarin veel concentraties hebben plaatsgevonden. De nummers 1 en 2 zijn Carnival Corporation & plc en de Royal Caribbean Group. Vooral het aan de beurzen van Londen en New York genoteerde Carnival is een waar conglomeraat. Tot de groep behoren, behalve de Carnival cruises, onder meer de Holland America Line, P&O cruises, Princess Cruises en Costa Crociere. Van de laatste is Aida cruises op zijn beurt dan weer een onderdeel. De als zeer vervuilend te boek staande cruise-industrie doet van alles om van dat imago af te komen. Bij de Aida prima is dat al te zien aan de aandrijving met 2 elektrische Azipods van ABB. De Aida nova is volgens de website zelfs het eerste cruiseschip ter wereld dat op LNG vaart. Ook de Rotterdamse cruiseterminal heeft een aparte sectie duurzaamheid op de website. Die opent met de constatering dat ‘de cruiseindustrie een voorloper is op het gebied van duurzaamheid en milieu’. Of dat een juiste stelling is of een vrome wens, laten we graag aan deskundigen over. Een prima ontwikkeling is wel dat de cruiseterminal een walstroominstallatie gaat krijgen. Dat gaat er dan straks voor zorgen dat aan de extra vervuiling door de aggregaten in elk geval een einde komt.

De historische terminal wordt door de enorme boot aan het zicht onttrokken. Daardoor kunnen we de prachtige vorm van het gebouw niet zien. Vanaf deze locatie zijn talloze landgenoten na de Tweede Wereldoorlog de wereld in getrokken. De voormalige ‘loods Rotterdam’ is niet alleen een markante plek, maar tegenwoordig ook een Rijksmonument. De historische omgeving blijkt prima te harmoniëren met hypermoderne cruiseschepen. Dat ze die schepen bij Aida voorzien van een gestileerd gezicht vinden we een leuke vondst. Bovendien vinden wij het wel aantrekkelijk dat het gezichtje de indruk wekt van een kusgrage dame. Maar misschien is die constatering in tijden van wokisme wel vragen om problemen…

Maker

  • Pim van der Marel
    Pim van der Marel [Columnist]

    De voormalig extern accountant van de uitgever van Onze Haven heeft zijn carrière ingeruild voor die van auteur en -fotograaf. Meestal gaan zijn artikelen en foto’s over water en vandaar dat ook zijn boek ‘Hollands water’ heet. Als fervent watersporter behoren Rotterdam en de Nieuwe Maas tot zijn favoriete vaargebieden. Fantastisch als je werk zich zo makkelijk met je hobby laat combineren !

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

De werkende mens

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Zonde van ons geld en van het klimaat

Lees artikel
  • Column

Drones nemen vlucht

Lees artikel
  • Column

De onzichtbare collega in de haven

Lees artikel
  • Column

Politiek raakt de motor van de economie

Lees artikel
  • Column

Eerste rang

Lees artikel
  • Column

Spielberg en de haven

Lees artikel
  • Column

Eerbetoon aan gewoon geluk

Lees artikel
  • Column

De kracht van crisis

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}