Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Interview Marjolein Boer, innovatiemanager Havenbedrijf Rotterdam

Total
0
Shares
0
0

Interview Marjolein Boer, innovatiemanager Havenbedrijf Rotterdam

Ze loopt net zo gemakkelijk op naaldhakken als met een helm over de kade. Marjolein Boer (33) is die frisse wind die door de Rotterdamse haven waait.

Drie jaar geleden werd ze vanuit haar netwerk gewezen op de vacature innovatiemanager bij het Havenbedrijf Rotterdam. Deze vacature was haar op het lijf geschreven. ,,Ik ben opgegroeid in een baggerdorp, Sliedrecht. Mijn vader was als business developer werkzaam in de maritieme sector. Mocht ik met hem mee naar een tewaterlating kon mijn dag niet meer stuk. Als ik met mijn vriendinnen ging stappen in de Cruiseterminal stonden zij op de dansvloer, en ik voortdurend bij het raam zodat ik geen schip zou missen dat voorbij voer. De haven fascineert mij mateloos. Werkelijk alles komt er samen.’’

De dynamiek is wat haar zo aantrekt aan de haven. ,,Rotterdam is een haven van pioniers. Altijd al geweest. Van het geniale plan van Pieter Caland een Nieuwe Waterweg uit te graven tot de aanleg van de Tweede Maasvlakte met volautomatische containerterminals. Het is elke dag opnieuw een feest om als innovatiemanager mee te mogen werken aan de realisatie van een wereldwijde innovatiebroedplaats en daarmee aan de schoonste en slimste haven ter wereld.’’ Met 300.000 zeeschepen en 105.000 binnenvaartschepen die jaarlijks de Rotterdamse haven passeren praten we over een klus van formaat.

Het Havenbedrijf is –van origine- landlord en havenmeester ineen en daarmee verantwoordelijk voor beheer en exploitatie van een gebied dat zich inmiddels uitstrekt over meer dan 40 km. Tegelijkertijd draagt het Havenbedrijf zorg voor een veilige en vlotte doorvoer van de scheepvaart. ,,De rol van initiator en aanjager, die is tamelijk nieuw. De uitdagingen op het gebied van energietransitie en digitalisering dwingen ons de kar te trekken. Dwingen is misschien niet het juiste woord. We doen het niet met tegenzin. Integendeel. Deze rol pakken we bijna 24/7 met veel elan beet.’’

De rol van innovatiemanager is heel breed. ,,Bij mijn aantreden was er al van alles gaande op gebied van innovatie, er waren diverse losse initiatieven maar er was nog te weinig samenhang. Aan mij en mijn team de taak de blinde vlekken in kaart te brengen, de innovaties op alle mogelijke manieren aan te jagen en de initiatieven aan elkaar te verbinden. We opereren echter niet vanaf een eiland. De kracht zit ‘m juist in het feit dat we dit samen met de gemeente, diverse onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven doen. Samen bouwen we aan de haven van morgen.’’

,,Het is geen doel op zich om de slimste haven ter wereld te zijn,’’ verduidelijkt Marjolein Boer. ,,De Rotterdamse haven moet vooral vitaal blijven maar dat blijf je niet als je stilzit. Deze stad tekent zich door daadkracht en durf. Rotterdam is een fantastisch speelveld voor innovaties, met het Makers District (RDM en M4H, zie kader) als kloppend hart. Ooit waren deze gebieden een doorn in het oog. Tegenwoordig bruist het van energie. De kruisbestuiving tussen de onderwijsinstellingen, start-ups en gevestigde bedrijven werkt als een springplank naar wereldwijde havengerelateerde innovaties.’’ De Merwe-Vierhavens ofwel M4H werd als proeftuin en etalage van de nieuwe economie onlangs nog onderscheiden met de Rotterdam Marketing Award voor Aanstormend Talent. ,,Er gebeuren hier gerse dingen!’’

De 3D-geprinte scheepsschroef van het RAMLAB is slechts één voorbeeld van de vele gerse uitvindingen in het Makers District. Deze scheepsschroef doet technisch niet onder voor een gegoten schroef. ,,Met deze ontwikkeling besparen we heel veel wachttijd. Elk schip dat in de haven moet wachten op een onderdeel dat kost serieus geld. Als een schip dat nu op zee vaart ons een seintje geeft, ligt er bij binnenkomst een schroef op de printer.’’

Een ander voorbeeld is het zogeheten floating lab. Het Havenbedrijf Rotterdam wil onderzoeken wat de komst van autonoom, zonder bemanning aan boord, varen betekent voor de haven en bouwde om deze reden een patrouillevaartuig om tot drijvend laboratorium. Het kan nog lang duren voordat een schip daadwerkelijk zelfstandig zal varen in Rotterdam. Maar de kennis die hier wordt opgedaan, kan nu al worden ingezet om de veiligheid en efficiency in de haven verder te optimaliseren.

Innovatie kost uiteraard geld. Meerdere initiatieven worden financieel bijgestaan door Rotterdam Port Fund, een fonds waarin het Havenbedrijf Rotterdam participeert. ,,Het is belangrijk dat de start-ups de kans krijgen hun innovaties tot volle wasdom te brengen. We moeten het niet alleen laten ontstaan, die kansen moeten worden verzilverd. In het Rotterdamse ecosysteem worden innovaties geboren, hun effectiviteit bewezen en krijgen ze de beste springplank naar wereldwijd succes.’’

Digitalisering gaat niet ten koste van de werkgelegenheid, stelt Boer gerust. ,,Per saldo worden er meer banen gecreëerd. ,,Naast sterke handen zijn er nu ook slimme koppen nodig. ICT-talent is welkom.’’

Marjolein Boer benadrukt dat ze dat ze in dit verhaal slechts een tipje van de sluier heeft opgelicht. In de volgende edities van Onze Haven worden de meest in de meest in het oog springende start-ups één voor één verder uitgelicht. ,,Er gebeurt zoveel. Zoveel meer dan wat de buitenwereld weet. We zijn –lekker Rotterdams!- zo druk met de realisatie dat we vergeten erover te praten. Om wethouder Barbara Kathmann te citeren: we moeten eigenlijk meer lullen over hoe wij poetsen.’’

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

Geweldig hoe twee Rotterdamse iconen de handen ineenslaan

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Een nieuw duurzaam businessmodel

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}