Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Timing

Total
0
Shares
0
0

Timing

Bij een vaartocht over de Nieuwe Maas of Het Scheur plegen goed voorbereide pleziervaarders rekening te houden met het getij. De stroomsnelheid kan op dit stuk groter zijn dan 4km/u. Dat betekent voor een boot met een niet al te hoge vaarsnelheid nogal iets. Als de boot 8km/u pleegt te varen gaat het grofweg om een halvering van de snelheid. Of – de andere kant op – om grofweg 50% snelheidstoename. We hebben het dan over de snelheid over de grond, de snelheid door het water verandert natuurlijk niet. Bij sneller varende beroepsvaart mogen de getallen misschien wat minder spectaculair ogen, de financiële effecten zijn er vanzelfsprekend niet minder om.

De boei markeert de vaarwegversmalling in Het Scheur op de plaats waar de Maas-Deltatunnel wordt aangelegd. Deze toltunnel – vroeger de Blankenburgtunnel genoemd – vormt het hart van de nieuwe A24, die straks de A20 met de A15 gaat verbinden. Het laatste tunneldeel daarvan is begin november afgezonken. Het afzinken van de tunnelstukken is niet zonder slag of stoot gegaan. Zo zorgde een zouttong op de bodem van Het Scheur bij een eerdere afzinkpoging voor onvoorziene stroming waarop de kabels niet waren berekend. Maar ondanks het uitstel van de operatie door schade aan het laatste tunnelgedeelte is het nu dus toch in orde gekomen.

Op de website van Rijkwaterstaat lezen we dat dinsdagochtend (7 november) rond 05u00 het tunneldeel op de bodem van Het Scheur lag en het deurtje naar het eerder afgezonken tunnelstuk kon worden geopend.

Die timing is natuurlijk niet zomaar gekozen. Op 5 november hadden we de maanstand ‘laatste kwartier’ en dan heb je twee dagen later doodtij. Dat doet zich tweemaal per maand voor en kenmerkt zich door het kleinste getijdenverschil. De kentering van laag naar hoog water op 7 november was om 05u00 ’s morgens. Dat is de korte periode waarop je helemaal geen stroming hebt. Dat is allicht een heel wat handiger keuze dan het moment waarop de foto is genomen…

Maker

  • Pim van der Marel
    Pim van der Marel [Columnist]

    De voormalig extern accountant van de uitgever van Onze Haven heeft zijn carrière ingeruild voor die van auteur en -fotograaf. Meestal gaan zijn artikelen en foto’s over water en vandaar dat ook zijn boek ‘Hollands water’ heet. Als fervent watersporter behoren Rotterdam en de Nieuwe Maas tot zijn favoriete vaargebieden. Fantastisch als je werk zich zo makkelijk met je hobby laat combineren !

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

15x de leukste havenrestaurants van Rotterdam

Lees artikel
Volgende artikel
edwin veekens
  • Column

Onze Haven editie 17

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Minder wirwar, meer handen!

Lees artikel
  • Column

Rotterdam, de stad die nooit stilstaat.

Lees artikel
  • Column

Generatie Z als bondgenoot

Lees artikel
  • Column

Perspectief

Lees artikel
  • Column

Onze haven(s)

Lees artikel
  • Column

Mensen maken het verschil

Lees artikel
  • Column

Kusgraag

Lees artikel
  • Column

De werkende mens

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}