Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Mensen maken het verschil

Total
0
Shares
0
0

Mensen maken het verschil

Als jonge EAO-student Commerciële Economie liep ik ooit stage bij een Belgisch bedrijf dat staaldraad produceert.
Wat vond ik die producten saai! Ik zag mezelf eerder in de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) werken, zoals bij P&G of Unilever. Hun verkoper vertelde me destijds dat bij grote consumentenmerken de klanten meestal anoniem zijn, terwijl je in de staaldradenmarkt met elke klant een persoonlijke relatie opbouwt. “Tuurlijk,” dacht ik.

Na mijn studie begon ik als rechterhand van een ondernemer met modewinkels. Mode was (en is nog steeds) mijn passie. Maar ik ervaarde die wereld al snel als opportunistisch. Na een paar maanden wist ik vooral wat ik niet wilde. Vervolgens als intercedent in Spijkenisse kon ik bij vele bedrijven in de keuken kijken. En na een jaar stelde ik mezelf voor bij ARCO Chemie, nu LyondellBasell (LYB).

Inmiddels, 36 jaar later, werk ik er nog steeds met veel plezier. Mijn kinderen verklaren me voor gek. Waarom ik er al zolang zit? De mensen met wie ik mag samenwerken dagen me uit. Elke dag opnieuw. Ik heb in het buitenland gewoond en gewerkt, een ervaring die ik iedereen
kan aanbevelen. De laatste 15 jaar vervul ik wereldwijd commerciële rollen waarbij ik met mensen uit verschillende culturen aan tafel zit. Ik denk dan vaak terug aan die verkoper van staaldraden, die me wees op de waarde van menselijk contact in een kapitaalsintensieve industrie. Hij had gelijk.
Het grote voordeel van een bijna levenslange internationale ervaring binnen een industrie, is dat je een brede kijk
krijgt op de ontwikkeling ervan. Momenteel zijn we als samenleving bezorgd om ons klimaat en het afvalprobleem. Hier werken we als haven en industrie keihard aan. De uitdagingen, successen en ook moeilijke gesprekken hierover deel ik graag in mijn toekomstige columns.

Toen ik eind jaren 80 begon in de chemische industrie, was deze nog volop in ontwikkeling. Veiligheid was destijds geen gegeven zoals nu. We hebben er afgelopen decennia alles aan gedaan om veiligheid in ons DNA te krijgen. Met succes. We hebben nu een van de hoogste veiligheidsscores in de industrie. Een onveilige situatie is voor ons nooit acceptabel.

Ik ben ervan overtuigd dat we in circulariteit en duurzaamheid net zo gaan uitblinken als in veiligheid. De reis er naartoe is niet makkelijk. Als trotse Rotterdammer zeg ik: niet lullen, maar poetsen. We zijn druk bezig met verduurzaming en investeren er volop in, maar kunnen het niet alleen. We hebben hulp nodig van overheden, collega- bedrijven en de consument.

En opeens heb ik als oud HEAO-student hierover gesprekken met de grote FMCG-fabrikanten, wereldwijd. En verkennen we hoe we samen het verschil maken, hoe we de hele waardeketen kunnen verduurzamen en hoe we dat voor iedereen betaalbaar houden: van grondstof tot supermarkt. Prachtig!

Makers

  • Ronald van Klaveren
    Ronald van Klaveren [Columnist]

    Bekijk Berichten
  • Onze Haven
    Sicco van Gienken [Fotograaf]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

Drijvende droom

Lees artikel
Volgende artikel
  • Interview

Verliefd op de Noorzee

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Alles is fake – wat nu?

Lees artikel
  • Column

Het festivalseizoen is begonnen!

Lees artikel
  • Column

Tussen scan en skyline

Lees artikel
  • Column

Harp

Lees artikel
  • Column

Maak het verschil; weerbare BHV’er

Lees artikel
  • Column

Doeners  van de Maas

Lees artikel
  • Column

‘Ik wilde dokter worden, nu ben ik scheepsdokter’

Lees artikel
  • Column

Iedereen hetzelfde aantal  kaarten 

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}