Slim laden, minder betalen
Roy Dofferhoff en Bert en Hugo de Heus kwamen elkaar ruim drie jaar terug tegen in De Ballentent aan de Parkkade en raakten in gesprek. Heus Tractors verkoopt in Greup, Mijnsheerenland al generaties machines voor de bouw en ander rijdend materieel en wilde overstappen op elektrischevarianten. Maar hoe laad je die zo slim mogelijk op? Dofferhoff was toen maritiem technicus aan boord van een mega jacht en wilde zijn bedrijf in energie-efficiëntie en laadoplossingen starten. Het bleek een goede match.
We zijn inmiddels drie jaar verder en hun bedrijf FutureNed draait als een tierelier. Het is een bv onder P. de Heus & Zonen Greup (geen tikfout…) en ze delen het kantoor en vaak het personeel, waaronder ‘topverkoper’ Dennis Houweling. Dofferhoff: “We versterken elkaar. Klanten die bij De Heus een machine willen kopen, op diesel óf elektrisch, adviseren we meteen over de laadopties via FutureNed. Dan wordt het dus meestal de elektrische en verkoopt Dennis er een laadsysteem bij.’’
‘Omdat het in de haven nu wat minder gaat, duurt het even voor offertes getekend terugkomen.’
FutureNed wil deel zijn van de energietransitie en daarbij is de Rotterdamse haven een belangrijk aandachtsgebied. Roy Dofferhoff: “De haven heeft een grote behoefte aan elektriciteit en komt op piekmomenten vaak tekort. De tarieven per kilowattuur en voor vastrecht schieten dan omhoog. Wij kunnen daar veel voor de havenbedrijven betekenen. Door de stoom in gunstige en dus goedkope periodes af te nemen of zelf op te wekken met zonnepanelen en op te slaan in onze accu’s. Op piekmomenten kunnen ze die stroom gebruiken en tappen ze vrijwel niets direct uit het net. Op den duur kan dan ook hun vastrecht omlaag en dat kan vele tienduizenden euro’s schelen. We hebben tientallen offertes uitstaan in de haven, maar omdat het daar nu wat minder gaat, duurt het even voor ze getekend terugkomen.’’
Dofferhoff schetst op een A4’tje een grafiek met allemaal pieken. En rustige periodes. “Met opslag-accu’s kun je die pieken afvlakken en wordt de grafiek een vrijwel rechte lijn. Je hebt geen tekorten meer en levert niet meer terug. Vanaf 2027 wordt dat immers een dure grap.’’
Die efficiëntie leerde hij zes jaar lang bij de rijken der aarde, op een in Alblasserdam gebouwd 110 meter lang superjacht als maritiem engineer. “Tijdens die tripjes moest je efficiënt met de stroom aan boord omgaan, want er werd best veel gebruikt. Voor de airco’s, in de keuken, het warme water in de baden en douches.’’ Een letterlijk koude douche werd niet gewaardeerd en dus werkte Roy in de technische ruimtes aan besparing en waar mogelijk terugwinning. En met accu’s aan opslag.
“Toen ik dat onder de knie had, ging ik denken aan een eigen bedrijf. Niet meer weken aan boord, want ik wilde vaker aan de wal zijn, bij mijn vriendin, ondertussen ook de moeder van mijn kind. Dat ik Bert en Hugo tegenkwam en het gelopen is zoals het gelopen is, is écht súper geweest.’’
De kantoorhonden -boxers zijn al generaties in de familie De Heus- slaan aan. Daisy Dofferhoff komt met de kinderwagen binnen met zoonlief van 6 maanden. En De Heus senior, Eddy, volgt in zijn scootmobiel. Het familiebedrijf heeft nu twee takken, die prima met elkaar kunnen opschieten.

Van de shake-out in de zonnepanelenbusiness hebben Bert, Dennis en Roy geleerd dat je je als schoenmaker vooral bij je leest moet houden. Roy Dofferhoff: “Die snelle jongens, vaak installateurs of aannemers, dachten de zonnepanelen en airco’s er even bij te kunnen doen. Kochten zelf groot in, in China. Grote voorraden, die ze niet snel verkochten. Toen de subsidies en de salderingsregeling werden afgeschaft stortte de boel in. Wij zitten kort op onze inkoop, houden precies genoeg voorraad zodat we snel kunnen leveren. Het meeste in onze bedrijfshal staat er maar kort en is al snel onderweg naar de klant.’’
Roy: “We kopen onze accu’s en laders in bij vaste producenten in China. Aangepast naar onze wensen. Technisch helemaal top. Daarin lopen ze jaren vóór op Europa. Alleen hier in het westen hun mooie spullen verkopen, daar zijn ze niet zo goed in. Dat doen Dennis en ik dan voor ze. Aan eindklanten die er dan hún stickers op plakken.’’
‘Dat ik Bert en Hugo in De Ballentent tegenkwam is écht súper geweest.’
De zon schijnt, de elektrische BYD van Roy Dofferhoff staat voor de deur te laden. De stratenmakers leggen de laatste hand aan de betonnen rijplaten van de nieuwe hal met twee dockingstations. Eenmaal binnen zoemen de ventilatoren van de accupacks zacht. Opgeladen door de honderden zonnepanelen op het dak. “Wij proberen zelf het goede voorbeeld te geven, we gebruiken bijna niets van het net, de accu’s slaan overdag op en zitten bijna altijd vol. De stroom voor de kop koffie die je net binnen dronk kwam van de zon. En de stroom voor mijn auto ook”.
In de hal valt een turquoise bestickering van de laadpalen op: FastCell. Roy: “Dat is een partner van ons. Hij exploiteert onder eigen merk onze laadpalen met accu’s erin. Ze stonden op het circuit van Zandvoort bij de EV Experience. En in Hellevoetsluis staan ze al bij een benzinestation. Toen daar laatst de stroom uitviel konden auto’s er gewoon blijven laden. Uit de accu’s.’’ Eigenlijk wordt het volgens Roy Dofferhoff tijd de normale snelladers, die nu overal in het land staan te vervangen voor laders met accupacks erin. “Elke snellader is van binnen nu leeg, op de omvormer en de kabelaansluitingen na. Die ruimte kun je mooi met accu’s vullen en zo ontlast je het stroomnet enorm. Je bent ook flexibel, die laders van ons zijn mobiel. Kun je op een vrachtwagen zetten en naar de plek brengen waar je ze wilt hebben.’’
In de Europoort en bij Waardenburg langs de A2 zijn al laadpleinen voor elektrische trucks, met snelladers mét accu’s. Aan die laatste heeft FutureNed meegewerkt. Roy: “In 2026 worden dieseltrucks zwaarder belast en er is nu subsidie om elektrische trucks aan te schaffen. Die transitie gaat erg hard. De total cost of ownership ligt, ondanks de forse aanschafprijs, lager bij een elektrische truck dan bij een dieselvariant. Dus is de vraag groot.