In de kern van de haven
Wie door de Rotterdamse haven rijdt, ziet de indrukwekkende diversiteit aan bedrijvigheid die deze wereldhaven uniek maakt. Tussen containers, kranen en terminals bevindt zich een speler die cruciaal is in de keten van de (petro)chemische industrie: LBC Rotterdam. Met een capaciteit van 174.000 kubieke meter, gespecialiseerd in de opslag van chemische producten, speelt het bedrijf een sleutelrol voor talloze klanten. Maar achter de stalen tanks en het continu bewegende logistieke proces staat vooral een team mensen dat zich met hart en ziel inzet. Eén van hen is Robert van der Hoek, commercieel manager en geboren en getogen in de regio.
Robert glimlacht wanneer hij vertelt over zijn achtergrond: “Ik ben geboren in Oostvoorne, heb in Brielle op de middelbare school gezeten en later in Rotterdam bedrijfskunde gestudeerd. Eigenlijk ben ik dus letterlijk grootgebracht in de schaduw van de haven. Mijn familie werkte er al generaties, dus het voelde voor mij heel natuurlijk om ook hier mijn carrière op te bouwen.” Inmiddels werkt hij bijna twintig jaar in de haven. Bijna vier jaar geleden stapte hij over naar LBC Rotterdam. “Het voelde als thuiskomen”, zegt hij. “De haven is levendig, voortdurend in beweging en tegelijkertijd een hechte gemeenschap. Dat past bij mij.”
Zijn werkdagen zijn allesbehalve eentonig. “Wat mij energie geeft, is het contact met allerlei soorten mensen”, vertelt Robert. “Van operators en chauffeurs tot klanten en collega’s in andere landen. Iedere dag is anders: de ene dag werk je aan een commercieel voorstel, de andere dag volg je de operatie van een tanklossing of bespreek je optimalisaties met een klant. Die diversiteit maakt dat je altijd alert moet zijn en dat je echt impact kunt maken.”
LBC Rotterdam
LBC Rotterdam is onderdeel van een internationaal tankopslagbedrijf met terminals in de Amsterdam- Rotterdam-Antwerpen (ARA) regio in Europa en de Amerikaanse Golfkust. De Rotterdamse vestiging richt zich volledig op chemische producten. “Wij verhuren tanks aan onze klanten”, legt Robert uit. “Dat klinkt eenvoudig, maar er komt enorm veel bij kijken. Van veiligheid en duurzaamheid tot het optimaal indelen van de terminal en het aansluiten op de supply chain van de klant.” Naast opslag biedt LBC aanvullende diensten zoals truckbelading, scheepslossingen, IBC-filling en drumming. Alles is gericht op gemak en efficiëntie voor de klant. Robert: “Wij noemen dat sustainable storage solutions. Voor onze klanten willen we meer zijn dan een opslagplek. We willen echt meedenken over de beste oplossing.”
Een platte organisatie waar connectie centraal staat Wat Robert onderscheidend vindt aan LBC, is de bedrijfscultuur. “Ik zeg altijd: LBC is een familie. Onze kernwaarde is connecten: met klanten én met elkaar. Dat merk je in de platte structuur. Beslissingen worden snel genomen, iedereen kent elkaar, van operator tot directeur. We organiseren regelmatig after work- bijeenkomsten waar iedereen samenkomt. Dat schept een enorme verbondenheid.”
Die verbinding reikt verder dan de bedrijfspoort. Het motto ‘We are LBC’ komt terug in de manier waarop medewerkers samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en klanten ontvangen. “First time right, noemen we dat”, zegt Robert. “Een klant moet zich meteen welkom voelen. Die persoonlijke benadering is wat ons uniek maakt.”
Impact voelen
Voor Robert is de aantrekkingskracht van zijn werk de zichtbare impact. “Bij LBC merk je direct dat wat je doet verschil maakt. Omdat we een kleine commerciële afdeling hebben, zie je je eigen stempel terug in de terminal en bij klanten. Dat motiveert enorm.” Hij noemt als voorbeeld de analyse van operaties die LBC voor klanten uitvoert. “We monitoren heel precies hoe een operatie verloopt. Soms ontdekken we verbeterpunten waar de klant zelf nog niet aan had gedacht. Als je dan merkt dat je waarde toevoegt voorbij alleen opslag – dat je een partner bent in hun bedrijfsvoering – dat geeft enorme voldoening.”
‘Bij LBC merk je direct dat wat je doet verschil maakt.’
Duurzaamheid als leidraad
In een sector waar veiligheid en milieu centraal staan, neemt LBC een voortrekkersrol. Het bedrijf behaalde voor het tweede opeenvolgende jaar de Ecovadis Platinum-rating, de hoogste erkenning op het gebied van duurzaamheid. “Dat maakt me trots”, zegt Robert. “We werken met producten die impact kunnen hebben op mens en milieu. Dan wil je niet alleen voldoen aan regels, maar ook laten zien dat je het echt serieus neemt. Een externe partij die bevestigt dat we tot de duurzaamste tankopslagbedrijven ter wereld behoren, is een prachtige erkenning.”
Duurzaamheid is voor LBC niet alleen een certificaat, maar ook dagelijkse praktijk. Van audits tot klanttevredenheidsonderzoeken: continu verbeteren staat centraal. “De afgelopen vier jaar hebben we enorme sprongen gemaakt in onze klanttevredenheid. Dat bevestigt dat we op de goede weg zitten.”
Digitalisering en connected partnerships
Een ander speerpunt is digitalisering. Orders komen niet langer via e-mail binnen, maar via EDI-verbindingen waarbij systemen rechtstreeks met elkaar communiceren. “Dat is een goed voorbeeld van wat wij een connected partnership noemen”, legt Robert uit. “We zijn letterlijk verbonden met onze klanten, zowel fysiek via pijpleidingen als digitaal via data.” Die aanpak sluit aan bij de bredere strategie van LBC: veiligheid, duurzaamheid, service en efficiency. Door processen te digitaliseren en te optimaliseren blijft de organisatie relevant in een snel veranderende markt.

Inspelen op de energietransitie
De energietransitie biedt nieuwe kansen voor bedrijven in de haven. LBC speelt daar actief op in. Robert noemt pyrolyse-olie als voorbeeld: een olie die wordt gemaakt uit gerecycled plastic. “Wij slaan dit product nu op en verzorgen de operaties daaromheen. Dat maakt me trots, want zo dragen wij direct bij aan verduurzaming van de keten.” Ook toekomstige uitbreidingen spelen hierin een rol. Het zogeheten Rainbow Project voorziet in nieuwe tanks en een geavanceerd laad- en losstation voor vrachtwagens en (blok)treinen. “Dat is waar ik als commercieel manager veel energie van krijg. Het geeft ons de mogelijkheid om klanten nóg betere oplossingen te bieden.”
Robert denkt terug aan een moment waarop LBC voor een klant echt het verschil maakte. “We hadden een complexe operatie geanalyseerd en lieten zien hoe het beter kon. De klant zei: ‘Hier heb ik nog nooit zo naar gekeken.’ Dat soort momenten bevestigen dat we meer zijn dan een tankopslagbedrijf. We zijn een partner die meedenkt en waarde toevoegt. Dat is waarom ik dit werk zo mooi vind.”
De trots van een wereldhaven
Voor Robert is de binding met de Rotterdamse haven niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk. “Ik ben hier opgegroeid en ik woon nu in Schiedam, midden in de haven. Het is enorm groot, maar toch voelt het als een kleine wereld. Iedereen kent elkaar en bedrijven hebben goed contact. Dat maakt het bijzonder: ondanks de schaal is er verbondenheid.”
Hij ziet de toekomst van de haven, en daarmee van LBC, positief tegemoet. “We hebben nog ruimte om uit te breiden in Rotterdam en met onze nieuwe Japanse aandeelhouder Mitsui O.S.K. Lines (MOL) liggen er mooie kansen. Rotterdam blijft een wereldhaven waar we trots op mogen zijn. En LBC wil daarin een rol blijven spelen: als verbonden partner, als duurzame speler en als werkgever waar mensen graag werken.”