Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

De haven die ons verbindt

Total
0
Shares
0
0

De haven die ons verbindt

De Dag van de Haven vindt elke laatste maand van het jaar plaats in het Nieuwe Luxor Theater op de Kop van Zuid. De Havenvereniging Rotterdam organiseert het evenement en Sanneke van der Kley is daar als vicevoorzitter van de vereniging nauw bij betrokken. Zij vertelt over de “spanning en sensatie” op deze dag en over haar werk als Terminal Manager bij Koole tankopslag in Pernis.

“Dit jaar was het programma wat interactiever dan voorgaande jaren”, begint Van der Kley. Allard Castelein, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam en Havenwethouder Arjan van Gils vertellen op originele wijze over de havenvooruitzichten in 2020. Op dé havennetwerkborrel van het jaar krijg je als eerste de resultaten en de plannen van het Havenbedrijf te horen, evenals de visie van de stad op de haven. Er komen ieder jaar zo’n 600 mensen op af. “Het is een middag voor leden en genodigden die in en rond de haven werken. Je moet lid zijn van de Havenvereniging Rotterdam of van de Jong Havenvereniging. Maar voor slechts 25 euro per jaar zijn dat de kosten niet. En je krijgt er veel kennis en een groot netwerk voor terug.”

Leer de haven kennen in 1 dag

Havenvereniging Rotterdam, de fanclub van de haven, organiseert naast de Dag van de Haven, ook andere interessante activiteiten. Van der Kley: “We hebben ieder jaar de Quick Port Scan, voor nieuwe mensen in de haven.” Vaste sprekers daar zijn Onno van Elswijk van de Douane en Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf Rotterdam. “Dit jaar vertelde iemand van de Veiligheidsregio Rotterdam hoe alle veiligheidsprocedures werken in de haven. De deelnemers krijgen op zo’n middag een beetje van alles voorgeschoteld wat haven gerelateerd is: commercie, industrie, maritieme dienstverlening, veiligheid en logistiek.”

Van der Kley vertelt enthousiast: “Jaarlijks hebben we ook de College Tour. Hetzelfde concept dat je kent van het tv-programma. Alleen bij ons interviewt Marja Walraven, Manager Marketing & Sales en Hoofd Kwaliteit bij STC BV en commissaris activiteiten in ons bestuur, iemand die van belang is voor onze haven. Zo had zij onlangs de directeur van Shell Nederland bij haar op de bank: Marjan van Loon, en het jaar daarvoor Lee Towers.” In anderhalf uur leer je veel over zo’n persoon en de omgeving waarin diegene opereert.

Blik achter de schermen

“Een belangrijk onderdeel van het jaarprogramma waar altijd veel belangstelling voor is, zijn de bedrijfsbezoeken,” gaat Van der Kley verder. Bijvoorbeeld naar een olie- of een containerterminal, maar ook bij havens langs. Of een lezing met een thema dat interessant is voor de Rotterdamse haven. “Voor het komende jaar hebben we gebrainstormd over Brexit, energietransitie, duurzaamheid en digitalisering. En dan liefst in combinatie met een specialist en bij een relevante organisatie op locatie.” Vooral de energietransitie is een groot onderwerp in de maritieme wereld. Regelgeving wordt strikter, daar moeten de bedrijven in de haven op inspelen. Al is de haven er nog niet, er gebeurt al veel.”

Voor elk wat wils

Het zijn vraagstukken waar de Havenvereniging Rotterdam ook met haar leden over nadenkt. “Het jaarprogramma moet vooral afwisselend en interessant voor alle leden zijn. Zo kunnen de young professionals en net afgestudeerden terecht bij de Jong Havenvereniging om kennis op te doen en te netwerken tijdens de borrels. Maar we hebben bijvoorbeeld ook aparte activiteiten voor de gepensioneerden, die nog graag betrokken willen blijven. Dat is die havencultuur waar we deel van uitmaken.”

Maar wat is dat nou precies … die havencultuur? “Het is meer een mindset. Dat merk ik al in het bedrijf waarvoor ik werk: het hoofdkantoor in Zaandam met een vloot en elf terminals, waarvan drie grote in Rotterdam. Binnen het bedrijf, afhankelijk van de locatie, zie je al cultuurverschillen. Dat is vooral leuk en divers, maar dat maakt wel duidelijk dat er echt iets is als een Rotterdamse havencultuur. Je kunt het ook niet heel makkelijk ergens onderbrengen. Het is niet alleen ‘niet lullen, maar poetsen’, want in Zaandam hebben ze ook de mentaliteit om de schouders eronder te zetten. In Rotterdam is er een bepaalde verbinding, een gezamenlijk gevoel. Tróts. Kijk maar in al die uitgaves van dit blad. Op andere plekken is het wellicht individualistischer.”

Samen sta je sterker

Dat samenwerken ervaart Van der Kley ook bij de Havenvereniging Rotterdam. “Je bent niet per se op topic met elkaar verbonden, maar doordat je bijna allemaal met elkaar ín die Rotterdamse haven werkt, heb je toch op de een of andere manier met elkaar te maken. Allerlei branches en mensen komen bij ons samen. Je ziet er scheepsagenten, HR-managers, commerciële mensen, maar ook juristen en bankiers. Bij de afgelopen Quick Port Scan vroegen we of de aanwezigen per sector wilden opstaan, met als resultaat: van financieel en logistiek, via IT naar regelgeving en toezichthouders. Dat zie je dus ook terug in het ledenbestand. Zo kom je als lid op een informele manier met elkaar in contact. Door die verbinding en passie voor de Rotterdamse haven, merk je dat iedereen het hart wel op de goede plek heeft zitten.”

Klimaat

Samenwerken blijft cruciaal. “Juist nu de klimaatdiscussie steeds heftiger wordt. Daardoor wordt er enerzijds duurzaamheid opgelegd, anderzijds word je uitgedaagd er met elkaar een creatieve invulling aan te geven. Als één haven en niet als losse onderdelen. Op het gebied van recycling en hergebruik van restwarmte of afvalstoffen gebeurt er in Rotterdam erg veel. Het is alleen een continu proces. Dus we moeten stappen blijven zetten.”

PFAS speelt momenteel een grote rol in het klimaatdebat. Voor velen kwam het landelijk beleid erover plotseling. Anticipeert de haven hier genoeg op? Van der Kley: “Ik weet het wel zeker. En toch moeten bedrijven niet alleen kijken vanuit hun eigen standpunt. Het is goed zowel met een helikopterview, out of the box, als vanuit verschillende disciplines de zaken te bekijken. Durf nóg groter te denken. Die beweging moet er nog meer komen. Het Havenbedrijf Rotterdam is daar al jaren actief mee bezig en er ontstaan allerlei gave ideeën. Maar we moeten het wel samen blijven doen.”

Jong Havenvereniging is hét zakelijk netwerk voor haven-, maritieme en logistieke young professionals in en om de Rotterdamse haven.

Met zo’n 500 leden en even zoveel verschillende werkgevers biedt Jong Havenvereniging toegang tot het jonge Rotterdamse havennetwerk. Met events, zoals netwerkborrels, Portalx en bedrijfsbezoeken, creëert Jong Havenvereniging veel verschillende momenten waarop leden elkaar kunnen ontmoeten. Heb jij hart voor de haven, ben je jonger dan 35 jaar en wil je jouw enthousiasme delen met andere jongeren uit de haven? Word dan lid! 

www.havenverenigingrotterdam.nl

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

De schoonheid van vuil

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

‘Kwaliteit, snelheid en prijs zijn onze drijfveren’

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Lees artikel
  • Geen categorie

De onmisbare helden van de Rotterdamse haven

Lees artikel
  • Column
  • Geen categorie

Een veilige haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}