Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Bezoek de stad en de haven

Total
0
Shares
0
0

Bezoek de stad en de haven

Toerisme en Rotterdam. Twee woorden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zouden moeten zijn, maar jarenlang was dat niet het geval. In de wederopbouwperiode, de jaren vijftig, leek er gewoon even geen plek voor toeristen. Rotterdam was altijd aan het werk, in opbouw en dus (even) niet zo met toerisme bezig. Rotterdam werkstad werd het motto. Wie kent de diverse gezegdes niet als: “niet lullen maar poetsen” en in vergelijking met de hoofdstad: “In Rotterdam verdienen we het, in Amsterdam wordt het uitgegeven”.

Gaan we in Rotterdam dan alleen maar prat op het werkimago? De werkelijkheid is dat Rotterdam aan een ongeëvenaarde toeristische opmars bezig is. Vanaf de opening van de Erasmusbrug, het nieuwe Luxor – en daarna de Markthal en ons nieuwe Centraal Station – kunnen we rustig stellen dat de stad met haar moderne architectuur weer alle aandacht kreeg.

Toerisme leeft in Rotterdam, maar ons citymarketingbureau Rotterdam Partners heeft haar Rotterdam Informatiecentrum in het Schielandhuis wegens bezuinigingen moeten sluiten. Los van de benodigde bezuiniging is men er ook van overtuigd dat de meeste toeristen in de stad zich online laten informeren. Gelukkig blijft het VVV-punt op Centraal Station wel open. Waarom begin ik over bovengenoemde sluiting? De reden is dat juist nu de Rotterdamse haven een compleet nieuw bezoekerscentrum bouwt op de Maasvlakte 2. Dit jaar al open voor publiek.

Is dat niet vreemd? Eigenlijk niet. Daar waar de gemiddelde toerist haar weg in het Rotterdamse (ook) online goed weet te vinden, gaat deze regel nog niet altijd op voor de bezoeker aan de haven. Uiteraard heeft Rotterdam de befaamde jaarlijkse Wereldhavendagen. Helaas is dat maar een weekeinde. Er wordt vooral nog gewerkt in de haven en dat is dus één groot veiligheidsgebied waar je vaak alleen op gepaste afstand vanaf de Maas van kunt genieten.

Laatst zat ik in de trein en luisterde onbewust mee met twee enthousiast pratende jonge vrouwen. Het ging over hun opleiding en ik kon hieruit afleiden dat ze scheepswerktuigkunde studeerden. Beide vrouwen hoopten snel in een machinekamer aan de slag te kunnen. En ik vroeg mij af waar zij hun inspiratie om deze opleiding te gaan volgen hadden opgedaan. Was dat wellicht tijdens de Wereldhavendagen of tijdens een excursie naar het Educatie Innovatie Centrum (EIC)? Of hadden zij als kind al het huidige bezoekerscentrum FutureLand bezocht? Wie het weet mag het zeggen. Eén ding is wel duidelijk. De haven heeft deze jonge mensen nodig. De keuze voor een toekomstig beroep maak je, omdat iets of iemand jou ooit geïnspireerd heeft. Een havenbezoekerscentrum is zo’n inspiratiebron. Futureland moet op haar locatie wijken voor industrie. Maar het nieuwe bezoekerscentrum Portlantis is bijna gereed. Alle kennis en ervaring is in het design en functionaliteit van het gebouw gestopt om bezoekers te gaan inspireren. Zet daarom alvast een toekomstig bezoek aan Portlantis op uw bucketlist voor 2024.

Makers

  • Ton Wesselink
    Ton Wesselink [Columnist]

    Ton volgt alles wat er in Rotterdam gebeurt op de voet. Hij ziet vele mooie dingen gebeuren in de stad waar hij werkt en waar hij woont. Wat de haven betekent voor de stad, maar vooral ook wat de stad en vooral haar bewoners zo mooi maakt. Blik op de toekomst, zeker ook met respect voor het verleden.

    Bekijk Berichten
  • Onze Haven
    Luc Büthker [Fotograaf]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

15x de leukste havenrestaurants van Rotterdam

Lees artikel
Volgende artikel
edwin veekens
  • Column

Onze Haven editie 17

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Minder wirwar, meer handen!

Lees artikel
  • Column

Rotterdam, de stad die nooit stilstaat.

Lees artikel
  • Column

Generatie Z als bondgenoot

Lees artikel
  • Column

Perspectief

Lees artikel
  • Column

Onze haven(s)

Lees artikel
  • Column

Mensen maken het verschil

Lees artikel
  • Column

Kusgraag

Lees artikel
  • Column

De werkende mens

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}