Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Met gelakte nagels naar het werk

Total
0
Shares
0
0

Met gelakte nagels naar het werk

Zestien jaar geleden wees een kennis Patricia de Waal (35) op een vacature van Straddle Carrier Chauffeur bij APM Terminals op de Maasvlakte. Ze solliciteerde en werd aangenomen. De rest is geschiedenis. Nu lost en laadt ze week in week uit de grootste containerschepen. En ze heeft het nog steeds enorm naar haar zin. “Ik zou niet anders meer willen.’’

Als jonkie van 18 van de eilanden haalde ze haar landbouw-vakdiploma. Maar ze had geen zin in het boerenbedrijf en solliciteerde bij Koni-schokbrekers en werd aangenomen. Niet echt een vrouwenbaan. “Maar leuk werk en als ik die vacature bij APM niet onder ogen had gekregen had ik er misschien nog wel gewerkt.’’ Maar een kennis vond de baan als Straddle Carrier Chauffeur wel bij de stoere Patricia passen. En omdat APM in die tijd aan positieve discriminatie deed, en dus meer vrouwen in dienst wilde nemen, was het haar kans.

Specifieke diploma’s waren niet nodig, alleen mbo-niveau en een rijbewijs B. De rest leerde ze op de terminal. Opletten vooral, concentratie. Daarop wordt regelmatig getest, want veiligheid staat voorop. Zo leerde ze ook met de overwegend mannelijke collega’s om te gaan. “Heerlijk en eerlijk, dat zijn ze. Als je iets niet goed doet, hoor je dat direct. Dat was even spannend en wennen, op mijn twintigste, maar als ik erop terugkijk, een hele mooie periode. Ik werk nu nog steeds het liefst met mannen. Hoewel er inmiddels ook best wel wat vrouwelijke collega’s bij zijn gekomen. Maar 50-50 is het nog steeds niet.’’

De eerste jaren reed ze op de carrier op APM Terminal 1, tegenwoordig verkocht en deze heet nu Hutchison Ports Delta II. Containers verplaatsen. Toen ze genoeg ervaring had lonkte de kraan op de kade. Écht schepen lossen en laden. In haar uppie boven, in het bakkie. Soms met z’n tweetjes. Relatief kleine schepen, want die kranen zijn niet zo groot. En het is hard werken, bij nacht en ontij in een niet erg comfortabel ‘hok’.

‘Ik werk het liefst met mannelijke collega’s.’

Op den duur kreeg Patricia steeds meer last van haar rug en werd ze ongeschikt verklaard als bargekraan operator. APM wilde haar echter niet kwijt en toevallig was in die tijd, 2015, de nieuwe terminal op Maasvlakte 2 klaar, waar alles is geautomatiseerd. Én véél groter. Nu laadt en lost de computer de mega-zeeschepen van onder meer Maersk en doet Patricia vanachter een beeldscherm in een kantooromgeving van elke container het laatste stukje, waarbij de container aan boord gezet wordt en bij het lossen doet ze het eerste stuk om de container van boord te halen. Ook haalt ze de ruimluiken weg. Die sluiten het ruim hermetisch af tijdens de lange zeereis. En daaronder staan ook nog honderden containers die gelost moeten worden. “Ik ben en blijf natuurlijk verantwoordelijk. Samen met een collega aan dek. We overleggen regelmatig via de portofoon. Soms laten containers niet los en hangen er ineens drie tegelijk onder elkaar in de kraan. Dat is niet de bedoeling en dan werken we zorgvuldig samen om ze veilig te lossen.’’

‘Dat ik nu met gelakte nagels en hakken naar het werk kan, is toch ook wel fijn.’

Een voordeel van het werken met een joystick en beeldscherm in een kantooromgeving is dat Patricia zich tegenwoordig gewoon netjes kan kleden. Vrouwelijk. “Op de kraan buiten hadden we werkkleding en veiligheidsschoenen. Heeft ook wel z’n charme, maar dat ik nu met gelakte nagels en hakken naar het werk kan, is toch ook wel fijn.”

Ook fijn, ze ontmoette haar huidige man bij APM. Ook hij laadt en lost containerschepen. Soms nog in regenjack en werkkleding op de kraan buiten, soms ook binnen, gezellig naast elkaar. “Ja we zitten gelukkig in dezelfde shift. Een 5-weeks rooster, dat telkens terugkeert. Dus ik weet bij wijze van spreken nu al wanneer we in 2028 werken en wanneer we vrij zijn. Vaak hebben we vrij op doordeweekse dagen en dan is het als we ergens heen gaan in attracties en winkels veel rustiger. Heerlijk’’.

En na een nachtdienst slapen beiden uit tot een uur of half twee. “De keerwijze is dan wel dat je eetschema in de war is. We schaften in de avond om 19.15 uur en een keer in de nacht om 3.00 uur. Dan heb je om half twee ‘s middags, als je eindelijk wakker wordt, best trek.’’

Haar vijftien jaar in de Rotterdamse haven heeft haar niet verliefd doen worden op de haven zelf. “Nee, wel op het werk en mijn partner, die ik er heb gevonden, maar als de terminal langs de Rijn in Zwitserland zou staan zou het ook prima zijn.’’ Ze zegt het in een onvervalst Rotterdams accent. De Hoeksche Waardse tongval is ze verleerd, met al die havenmannen om zich heen.

Of ze jonge meiden zou aanraden dit werk te gaan doen? “Zeker, het is héél leuk werk en je wordt door al die kerels op handen gedragen. En het verloop is hier ook minimaal, er gaat bijna nooit iemand weg. Er zijn nu geen vacatures, maar een open sollicitatie is altijd welkom. Dat toont alleen maar je motivatie. Gewoon proberen.’’

“En buiten op de kraan, of binnen achter het scherm, ik kan zelf niet écht kiezen, het is allebei leuk. Maar er is voor mij gekozen, buiten in het ‘hok’ mag ik niet meer, door mijn rug. Het heeft ook wel iets speciaals, het werk dat ik nu doe, met die megaschepen en megakranen. Duizenden containers erop en eraf in een rap tempo. Zorgen dat het allemaal goed gaat. Want hoeveel computers je ook programmeert, en hoeveel er -bijna- vanzelf gaat, je blijft als mens toch altijd eindverantwoordelijk.’’

APM Terminals, een van ‘s-werelds grootste exploitanten van containerterminals en onderdeel van A.P. Moller-Maersk, is de terminal op de Rotterdamse Maasvlakte II aan het uitbreiden. Het project beslaat een terrein van zo’n 47,5 hectare en krijgt een diepzeekade met een totale lengte van één kilometer. Daarmee verdubbelt de diepzee-kadelengte tot totaal 2000 meter. Havenbedrijf Rotterdam werkt nu aan die nieuwe kademuren. De oplevering daarvan staat voor medio 2024 gepland. Met deze uitbreiding wordt ongeveer twee miljoen TEU (standaardmaat voor containers) aan terminalcapaciteit toegevoegd. Naar verwachting wordt het nieuwe deel van de terminal in de tweede helft van 2026 in gebruik genomen. In 2015 werd APM Terminals op de Maasvlakte II geopend als volledig geautomatiseerde, CO2-emissievrije terminal. Het nieuwe klimaatneutrale deel van de terminal gaat ook volledig automatisch opereren. 

Makers

  • peter otte
    Peter Otte [Redacteur]

    Peter schreef 22 jaar voor het Rotterdams Dagblad en het AD. Op de economieredactie ook over de Rotterdamse haven. En de havens in Europa. Peter is opgegroeid bij het water. Aan zee in Hoek van Holland. En met een vader als scheepstimmerman stond hij als kind vaak op de hellingen van Gusto Schiedam en Boele Bolnes, als er weer een schip te water ging.

    Bekijk Berichten
  • Vincent van Dordrecht [Fotograaf]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

Ik ken iemand die cybercriminelen betaalt

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Op de eerste rang

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Nieuwe koers, vertrouwde koers

Lees artikel
  • Interview

Een belangrijke missie

Lees artikel
  • Interview

Klantzorg in beweging, Samskip’s krachtige koers

Lees artikel
  • Interview

Open over afval

Angela Stelt
Lees artikel
  • Interview

‘Mijn wieg stond op een oude havensleepboot’

Lees artikel
  • Interview

Een missie zonder compromis

Lees artikel
  • Interview

Van sigarenwinkel tot heftruckpionier

Lees artikel
  • Interview

To the MOON and back

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}