Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Wij laten andere graag shinen

Total
0
Shares
0
0

Wij laten andere graag shinen

Bedrijven worstelen soms met de veranderende buitenwereld. Willen wel mee, maar hebben geen idee hoe en met wie. Bedrijven in de Rotterdamse haven zijn vrij traditioneel en zien de kansen die voorbijkomen vaak niet eens. iTanks probeert ondernemers bij de les te houden en legt koppelingen waar ze wat aan hebben.

Ron Vaz Dias van iTanks is een duizendpoot. Begon als uitsmijter bij horecatycoon Fons Burger in Nighttown in Rotterdam Centrum en doorliep daarna een dertigtal banen en activiteiten. Het spreekwoord twaalf ambachten, dertien ongelukken is voor Ron Vaz Dias precies andersom uitgepakt. Hij werd steeds succesvoller. En creatiever. “Ja, ik heb na de horeca in de industriële reiniging gewerkt en bij de Maasvlakte Olie Terminal. Daar lukte het veel processen te verbeteren. En daar heb ik ook mijn huidige zakenpartner bij iTanks Cor van de Linde ontmoet. Efficiënter werken, kansen zien en benutten, daar werken Cor en ik en ons team de hele dag aan.’’

Ron, Cor en hun team verbinden de hele dag bedrijven en de mensen die daar werken met elkaar. “Wij hebben sinds 2012 zo’n enorm netwerk opgebouwd, dat we bij elke vraag die ons ter ore komt wel iemand kunnen koppelen.’’ Connecting the Dots, punten verbinden. Het zit beide heren in hun DNA. Ron Vaz Dias: “Toen we er in 2012 mee begonnen waren we gewoon Cor en Ron. Wars van titels. Maar de buitenwereld en de mensen die bij ons in dienst kwamen verlangden van ons een titel. Nou, Cor werd managing director en ik, onder protest, heb mezelf toen maar Connecting the Dots Director (CT2D) genoemd. Hahaha.’’

Dat punten verbinden is een bekend fenomeen in veel netwerkclubs als BNI, Business Network International (1985), mensen met elkaar in contact brengen om zo hun kansen op business en succes te vergroten. “Maar wij zijn geen netwerkclub,’’ zegt Vaz Dias. “We zijn veel groter, we willen innovatie stimuleren en kennis delen. We zijn een stichting met 130 betalende leden. Voor hen zijn we de gehele dag bezig connecties te zoeken. Of start-ups die ons benaderen met die leden in contact te brengen. Want die jonge gasten hebben vaak mega goede ideeën, maar vrijwel geen netwerk om die plannen uit te rollen. Wij helpen ze dan graag aan de juiste mensen.’’

“Als zo’n contact tot stand komt, noemen we dat een Digital Handshake powered by iTanks. Het eerste contact is immers digitaal, een mailadres, een telefoonnummer. De persoonlijke, fysieke afspraak volgt daarna.’’

‘Onze focus is dat we geen focus hebben. We werken waar we contacten kunnen leggen en matches kunnen maken’ Een goed voorbeeld is de Aquastroke, energy of water and wodka. Op 31 oktober wordt die generator die draait op 70% water en 30% bio-ethanol in een iTanks live demonstratie bij het RDM Innovation Dock getoond. “Die Amerikaanse jongens van MayMaan hadden dit geniale plan. Maar waar moesten ze aan deze kant van de oceaan beginnen, ze hadden geen idee. Ons lid Spie kwam er mee bij ons, Help! Wij hebben toen wat belletjes gepleegd en Spie bouwt de Aquastroke generatoren nu in licentie.’’

‘AI is overal, maar voor veel bedrijven blijft de vraag: wat betekent het concreet voor onze organisatie?’

De naam van iTanks zul je overigens tevergeefs zoeken in de uitnodiging. “Klopt,’’ zegt Ron Vaz Dias. “Wij hebben het contact gelegd. Het succes vieren de partners nu zelf. Wij zijn altruïstisch en laten anderen graag shinen.’’

Omdat er zoveel matches per jaar worden gemaakt is het voor iTanks ook niet te doen ze allemaal op te volgen. “Voor ons is de taak volbracht als bedrijven door het gelegde contact aan elkaar kunnen verdienen. Als er een match is, die de partijen daarvoor zelf niet zagen.’’

Inmiddels merkt ook iTanks dat het de industrie in de Rotterdamse haven niet meer zo voor de wind aan de arbeidsmarkt. Bij dat laatste zijn we heel actief om bedrijven en opleidingen bij elkaar aan tafel te zetten.

Want bedrijven schreeuwen om technisch personeel en technische opleidingen sluiten bijna bij gebrek aan leerlingen. Dat is zo vreemd, onderwijs en bedrijfsleven spreken niet dezelfde taal, zo lijkt het wel, ze leven in aparte, parallelle werelden. Dat moet écht veranderen. En als we daarbij kunnen helpen, doen we dat graag.’’

Als het over digitalisering gaat heeft Ron Vaz Dias het met bedrijven steeds vaker over Artificial Intelligence, AI. “Ja, bedrijven weten écht niet wat ze daar mee aan moeten. Voor 2026 hebben we nu een concept ontwikkeld ‘AI in a Day’. AI is overal, maar voor veel bedrijven blijft de vraag: wat betekent het concreet voor onze organisatie? Met AI in a Day helpen we die bedrijven de eerste stap(pen) te zetten. In slechts twee à drie dagdelen maken ze de sprong van idee naar resultaat. Geen maandenlange IT-trajecten of stapels documentatie, maar een tastbare oplossing die direct waarde toevoegt.’’

Op het vlak van energietransitie is er dus de Aquastroke. Maar iTanks bracht ook een Zweedse startup, die een techniek had ontwikkeld om hydrauliek in laadarmen te vervangen door elektrische componenten, in contact met J. de Jonge in Vlaardingen, waar veel hydraulische laadarmen worden gemaakt en gebruikt. “En hydrauliek lekt altijd, dat wil je niet in de haven, dat levert olievervuiling op. Inmiddels hebben ze de eerste elektrische laadarmen samen gemaakt. Zo proberen we groene, betere toepassingen te promoten waar dat kan.’’

Een ander voorbeeld daarvan is een Nederlandse start-up die veel toekomst ziet in de SMR, Small Modular Reactor. “Kleine kernreactoren die het stroomtekort op veel plekken in de wereld kunnen verhelpen,’’ legt Ron Vaz Dias uit. “En die tegelijk schone en oneindige stroom leveren. In kernonderzeeërs zitten die natuurlijk al tientallen jaren. Maar wat dacht je van vliegtuigen en vrachtschepen, die gaat. Er kunnen minder koppelingen gelegd worden, minder matches gemaakt. “Dat legt ook druk op onze bedrijfsvoering. Het wordt steeds moeilijker.’’ Maar voor Ron en Cor is dat geen reden om in een hoekje te gaan zitten grienen. Ze leggen nu meer nadruk op evenementen en oriënteren zich breder. “Weet je, onze focus is dat we geen focus hebben. We werken waar we contacten kunnen leggen en matches kunnen maken. Dat is nu veel in Noord-Nederland. Ik rij wat af in mijn Tesla, de laatste maanden. Drie uur heen, drie uur terug.’’

Tóch kan Ron Vaz Dias wel drie gebieden aangeven waarin hun specialisme is gegroeid. “Ja, we werken steeds vaker aan energietransitie, aan digitalisering en stoten nu nog vele tonnen CO2 uit. Met zo’n reactortje aan boord vliegen en varen ze 100% schoon.’’

En zo’n reactor op de Maasvlakte zou ook een uitkomst zijn voor de zware industrie daar. Vaz Dias: “Zet ‘m tussen de chemische bedrijven en ze hebben de komende 60 jaar genoeg elektriciteit voor hun productie. Maar ook voor één of meerdere datacenters. Als we AI intensiever gaan gebruiken zijn die datacenters op de Maasvlakte onmisbaar. En die hebben veel stroom nodig.’’

Ron Vaz Dias blijft nog wel wat jaartjes ondernemers koppelen. Connecting the Dots, ook die stippen aan de horizon.

Maker

  • peter otte
    Peter Otte [Redacteur]

    Peter schreef 22 jaar voor het Rotterdams Dagblad en het AD. Op de economieredactie ook over de Rotterdamse haven. En de havens in Europa. Peter is opgegroeid bij het water. Aan zee in Hoek van Holland. En met een vader als scheepstimmerman stond hij als kind vaak op de hellingen van Gusto Schiedam en Boele Bolnes, als er weer een schip te water ging.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

De onzichtbare collega in de haven

Lees artikel
Volgende artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Lees artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
  • Interview

Slim laden, minder betalen

Lees artikel
  • Interview

Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!

Lees artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
  • Interview

In de kern van de haven

Lees artikel
  • Interview

Niet in de lucht maar onder water

Lees artikel
  • Interview

Spetters en stroop

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}