Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid
Negen uur ’s ochtends. Op het scherm verschijnt Racha Bidaoui vanuit Tilburg; vanuit Den Bosch schuift Jef van de Wetering, directeur CWS Workwear Nederland, even later bij. “Dit scheelt ons weer reistijd”, zegt Racha (28) lachend. Ze is sinds kort Head of Business Development Nederland bij CWS Workwear – groot in het ontwerpen, leveren én onderhouden van werkkleding. Een serieuze functie: ze leidt een team, zit in het MT en is verantwoordelijk voor targets en strategie. “Ik ben een van de jongste werknemers, de enige vrouw en ik stuur een team van mannen aan. In het begin vond ik dat spannend. Maar uiteindelijk dacht ik: waarom ook niet?”
Racha begon vier jaar geleden als junior, zonder enige ervaring in de branche. “Maar dan ook echt núl ervaring”, benadrukt ze. “Toen ik dat tegen de recruiter zei, antwoordde ze: ‘Meid, ik ben ook 24. Ervaring komt wel, mentaliteit is belangrijker.’ Zo ben ik erin gerold.” Binnen een paar jaar groeide ze door naar senior en toen haar leidinggevende vertrok, werd zíj gevraagd om de rol over te nemen. “Het was een once-in-a-lifetime-aanbod. Ik moest even nadenken, hoor. Het is een grote stap. Maar als vrouw in een mannenwereld denk ik ook: waarom zou ik het niet doen?”
Dat haar verhaal geen uitzondering is, benadrukt Jef. “Dit is precies waar we bij CWS Workwear in geloven. We kijken niet alleen naar cv’s of jaren ervaring, maar vooral naar mentaliteit en potentie. Als je wilt leren en kansen grijpt, krijg je bij ons de ruimte. En dat geldt niet alleen voor managementfuncties, maar net zo goed voor service- en wasserijmedewerkers”.
Veiligheid in stof
Wie CWS Workwear zegt, denkt in eerste instantie misschien aan hygiëneproducten of matten. Maar de divisie waarin Racha werkt, draait om werkkleding – en dat is een wereld op zich. “Veel mensen zien een overall als iets dat je uit een kast trekt. Maar dat kledingstuk is letterlijk je eerste verdedigingslinie. Wij leveren, halen op, wassen, repareren en brengen terug. Elk stuk heeft een barcode of chip, zodat we precies weten hoe vaak het is gedragen, gewassen en of het is gerepareerd. Het lijkt een detail, maar het gaat over veiligheid. Een vlamvertragend pak blijft alleen vlamvertragend als je het goed onderhoudt. Gooi je het thuis in de was met het verkeerde wasmiddel, dan wordt het opeens vlamversnellend. Repareer je een scheur met gewoon garen, dan verliest het pak z’n normering. Zo’n detail kan letterlijk levens redden.”
Ze zegt het met de vanzelfsprekendheid van iemand die het elke dag ziet. “Veiligheid moet je niet alleen beloven, je moet het dóén. Dat zit in alles. Van hoe een knoop is weggewerkt tot hoe vaak een kledingstuk de was in mag. Elk detail telt.”

Praktijk en maatwerk
Die aandacht voor details is geen theoretisch verhaal. In de praktijk, bij klanten in de haven en de chemie, blijkt pas hoe bepalend elk detail is. Racha: “Daar is alles risicovol: vonken, dampen, hitte. Een portofoonzak op de verkeerde plek kan een probleem zijn. Linkshandigen willen ’m links. In de automotive moet een knoop verdekt zitten, anders beschadig je lak. Ritsen moeten dicht kunnen met handschoenen aan. Het klinkt misschien pietluttig, maar dit zijn keuzes die bepalen of iemand veilig werkt of niet.”
Die keuzes maakt CWS Workwear niet vanachter een bureau. “Niks is zo eerlijk als iemand die er veertig uur per week in loopt. Daarom laten we dragers altijd testcollecties dragen en feedback geven. Zij weten als geen ander waar ze tegenaan lopen. Wij passen aan. Zo simpel is het.”
Dat maatwerk geldt net zo goed voor vrouwen in de sector, benadrukt Racha. “Er werken steeds meer vrouwen in functies die vroeger alleen door mannen werden gedaan. Dan is een kleinere maat van een mannenoverall niet genoeg. Je hebt pasvormen nodig die voor vrouwen zijn ontworpen. Dat is geen luxe, dat is gewoon professioneel. Je werkt er fulltime in, je moet je goed en veilig voelen.”
Data en gedrag
Veilig werken draait niet alleen om textiel, maar ook om hoe mensen ermee omgaan. Racha: “Wij geven klanten inzage in alles: hoeveel kledingstukken er zijn ingeleverd, hoe vaak ze gewassen en gerepareerd zijn, hoeveel er in omloop is. Zie je structureel dat er te weinig wordt ingeleverd, dan weet je: hier klopt iets niet. Misschien wassen mensen thuis, misschien dragen ze kleding te lang door, of is de logistiek onhandig geregeld. Je moet dat bespreekbaar (durven) maken. Niet om met de vinger te wijzen, maar om samen verantwoordelijkheid te nemen.”
Die inzichten vertalen zich direct naar innovatie. “We zien bijvoorbeeld dat mensen een pak openritsen als het warm is, of mouwen opstropen . Dat gedrag ga je niet tegenhouden. Dus moet je slimmer ontwerpen: lichtere stoffen, ventilatiezones, kleding die draagbaar blijft in een warmere zomer. Het klimaat verandert, en onze ontwerpen veranderen mee. Anders zoeken mensen zelf een uitweg – en dan verlies je functionaliteit. Je moet vooruitdenken en ontwerpen maken die passen bij de realiteit.”
Cultuur en vertrouwen
Als het gesprek richting haar eigen rol gaat, schuift Racha wat naar voren. “Mijn agenda wordt nu vaker door anderen bepaald. We doen tenders, bezoeken klanten… En ik moet zorgen dat we online beter vindbaar zijn in Nederland.
We zijn Europees, maar vindbaarheid is lokaal. Hier zoekt niemand op ‘kleding’. In Nederland is het ‘werkkleding’, vaak met ‘huren’ erbij. Dan moet je de taal gebruiken die mensen echt intypen. Dat klinkt klein, maar het is groot. Want daar zit je propositie.”
Jef haakt in: “Echte groei komt niet uit controle, maar uit vertrouwen. Wij geloven dat je mensen verantwoordelijkheid moet geven, kansen om te groeien en de ruimte om fouten te maken. Alleen dan bouw je aan blijvende groei. Dat maakt onze cultuur open en kansenrijk. Racha is daar een mooi voorbeeld van.”
Duurzaamheid is meer dan een modewoord
Die manier van kijken gaat verder dan cultuur alleen. Het raakt direct aan een ander speerpunt van CWS Workwear: duurzaamheid. Voor Jef is dat geen modewoord, maar een serieuze opdracht. “Het gaat voor ons niet alleen over de producten die we leveren, maar ook over de mensen die hier werken. Natuurlijk investeren we in kleding die circulair ontworpen is, gemaakt van gerecyclede PET-flessen of katoen uit het ‘Cotton made in Africa” programma. En we verduurzamen onze logistiek door steeds meer elektrische voertuigen in te zetten. Maar echte duurzaamheid gaat verder: het zit ook in hoe je met talent omgaat en hoe je een organisatie bouwt die toekomstbestendig is.”
Racha ziet dezelfde beweging in de markt. “Klanten vragen steeds vaker om duurzame oplossingen. Soms uit overtuiging, soms omdat ze moeten vanuit wet- of regelgeving. Maar uiteindelijk gaat het erom dat wij ze iets bieden dat veilig én verantwoord is.”
Geen routekaart, wel ambitie
Op de vraag of ze al weet wat haar volgende stap wordt, lacht ze. “Iedereen vraagt dat. Maar ik heb geen uitgestippeld pad. Ik wil gewoon doen wat ik leuk vind en waar ik uitgedaagd word. Dat kan binnen CWS Workwear, maar ook daarbuiten. Als het maar energie geeft. Een jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik nu hier zou zitten. Dus wie weet waar ik over een jaar ben.”
Waar die weg haar ook brengt, één ding staat voor haar vast: veiligheid blijft de kern. “Alles wat wij doen moet bijdragen aan veilig werken. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand na een dienst weer gezond en veilig thuiskomt. Dat is de belofte die wij als bedrijf doen, en waar ik persoonlijk voor sta. Werkkleding is geen pak stof. Het is veiligheid. En daar mag je nooit lichtzinnig over doen.”