Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Total
0
Shares
0
0

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Negen uur ’s ochtends. Op het scherm verschijnt Racha Bidaoui vanuit Tilburg; vanuit Den Bosch schuift Jef van de Wetering, directeur CWS Workwear Nederland, even later bij. “Dit scheelt ons weer reistijd”, zegt Racha (28) lachend. Ze is sinds kort Head of Business Development Nederland bij CWS Workwear – groot in het ontwerpen, leveren én onderhouden van werkkleding. Een serieuze functie: ze leidt een team, zit in het MT en is verantwoordelijk voor targets en strategie. “Ik ben een van de jongste werknemers, de enige vrouw en ik stuur een team van mannen aan. In het begin vond ik dat spannend. Maar uiteindelijk dacht ik: waarom ook niet?”

Racha begon vier jaar geleden als junior, zonder enige ervaring in de branche. “Maar dan ook echt núl ervaring”, benadrukt ze. “Toen ik dat tegen de recruiter zei, antwoordde ze: ‘Meid, ik ben ook 24. Ervaring komt wel, mentaliteit is belangrijker.’ Zo ben ik erin gerold.” Binnen een paar jaar groeide ze door naar senior en toen haar leidinggevende vertrok, werd zíj gevraagd om de rol over te nemen. “Het was een once-in-a-lifetime-aanbod. Ik moest even nadenken, hoor. Het is een grote stap. Maar als vrouw in een mannenwereld denk ik ook: waarom zou ik het niet doen?”

Dat haar verhaal geen uitzondering is, benadrukt Jef. “Dit is precies waar we bij CWS Workwear in geloven. We kijken niet alleen naar cv’s of jaren ervaring, maar vooral naar mentaliteit en potentie. Als je wilt leren en kansen grijpt, krijg je bij ons de ruimte. En dat geldt niet alleen voor managementfuncties, maar net zo goed voor service- en wasserijmedewerkers”.

Veiligheid in stof
Wie CWS Workwear zegt, denkt in eerste instantie misschien aan hygiëneproducten of matten. Maar de divisie waarin Racha werkt, draait om werkkleding – en dat is een wereld op zich. “Veel mensen zien een overall als iets dat je uit een kast trekt. Maar dat kledingstuk is letterlijk je eerste verdedigingslinie. Wij leveren, halen op, wassen, repareren en brengen terug. Elk stuk heeft een barcode of chip, zodat we precies weten hoe vaak het is gedragen, gewassen en of het is gerepareerd. Het lijkt een detail, maar het gaat over veiligheid. Een vlamvertragend pak blijft alleen vlamvertragend als je het goed onderhoudt. Gooi je het thuis in de was met het verkeerde wasmiddel, dan wordt het opeens vlamversnellend. Repareer je een scheur met gewoon garen, dan verliest het pak z’n normering. Zo’n detail kan letterlijk levens redden.”

Ze zegt het met de vanzelfsprekendheid van iemand die het elke dag ziet. “Veiligheid moet je niet alleen beloven, je moet het dóén. Dat zit in alles. Van hoe een knoop is weggewerkt tot hoe vaak een kledingstuk de was in mag. Elk detail telt.”

Praktijk en maatwerk
Die aandacht voor details is geen theoretisch verhaal. In de praktijk, bij klanten in de haven en de chemie, blijkt pas hoe bepalend elk detail is. Racha: “Daar is alles risicovol: vonken, dampen, hitte. Een portofoonzak op de verkeerde plek kan een probleem zijn. Linkshandigen willen ’m links. In de automotive moet een knoop verdekt zitten, anders beschadig je lak. Ritsen moeten dicht kunnen met handschoenen aan. Het klinkt misschien pietluttig, maar dit zijn keuzes die bepalen of iemand veilig werkt of niet.”

Die keuzes maakt CWS Workwear niet vanachter een bureau. “Niks is zo eerlijk als iemand die er veertig uur per week in loopt. Daarom laten we dragers altijd testcollecties dragen en feedback geven. Zij weten als geen ander waar ze tegenaan lopen. Wij passen aan. Zo simpel is het.”

Dat maatwerk geldt net zo goed voor vrouwen in de sector, benadrukt Racha. “Er werken steeds meer vrouwen in functies die vroeger alleen door mannen werden gedaan. Dan is een kleinere maat van een mannenoverall niet genoeg. Je hebt pasvormen nodig die voor vrouwen zijn ontworpen. Dat is geen luxe, dat is gewoon professioneel. Je werkt er fulltime in, je moet je goed en veilig voelen.”

Data en gedrag
Veilig werken draait niet alleen om textiel, maar ook om hoe mensen ermee omgaan. Racha: “Wij geven klanten inzage in alles: hoeveel kledingstukken er zijn ingeleverd, hoe vaak ze gewassen en gerepareerd zijn, hoeveel er in omloop is. Zie je structureel dat er te weinig wordt ingeleverd, dan weet je: hier klopt iets niet. Misschien wassen mensen thuis, misschien dragen ze kleding te lang door, of is de logistiek onhandig geregeld. Je moet dat bespreekbaar (durven) maken. Niet om met de vinger te wijzen, maar om samen verantwoordelijkheid te nemen.”

Die inzichten vertalen zich direct naar innovatie. “We zien bijvoorbeeld dat mensen een pak openritsen als het warm is, of mouwen opstropen . Dat gedrag ga je niet tegenhouden. Dus moet je slimmer ontwerpen: lichtere stoffen, ventilatiezones, kleding die draagbaar blijft in een warmere zomer. Het klimaat verandert, en onze ontwerpen veranderen mee. Anders zoeken mensen zelf een uitweg – en dan verlies je functionaliteit. Je moet vooruitdenken en ontwerpen maken die passen bij de realiteit.”

Cultuur en vertrouwen
Als het gesprek richting haar eigen rol gaat, schuift Racha wat naar voren. “Mijn agenda wordt nu vaker door anderen bepaald. We doen tenders, bezoeken klanten… En ik moet zorgen dat we online beter vindbaar zijn in Nederland.

We zijn Europees, maar vindbaarheid is lokaal. Hier zoekt niemand op ‘kleding’. In Nederland is het ‘werkkleding’, vaak met ‘huren’ erbij. Dan moet je de taal gebruiken die mensen echt intypen. Dat klinkt klein, maar het is groot. Want daar zit je propositie.”

Jef haakt in: “Echte groei komt niet uit controle, maar uit vertrouwen. Wij geloven dat je mensen verantwoordelijkheid moet geven, kansen om te groeien en de ruimte om fouten te maken. Alleen dan bouw je aan blijvende groei. Dat maakt onze cultuur open en kansenrijk. Racha is daar een mooi voorbeeld van.”

Duurzaamheid is meer dan een modewoord
Die manier van kijken gaat verder dan cultuur alleen. Het raakt direct aan een ander speerpunt van CWS Workwear: duurzaamheid. Voor Jef is dat geen modewoord, maar een serieuze opdracht. “Het gaat voor ons niet alleen over de producten die we leveren, maar ook over de mensen die hier werken. Natuurlijk investeren we in kleding die circulair ontworpen is, gemaakt van gerecyclede PET-flessen of katoen uit het ‘Cotton made in Africa” programma. En we verduurzamen onze logistiek door steeds meer elektrische voertuigen in te zetten. Maar echte duurzaamheid gaat verder: het zit ook in hoe je met talent omgaat en hoe je een organisatie bouwt die toekomstbestendig is.”

Racha ziet dezelfde beweging in de markt. “Klanten vragen steeds vaker om duurzame oplossingen. Soms uit overtuiging, soms omdat ze moeten vanuit wet- of regelgeving. Maar uiteindelijk gaat het erom dat wij ze iets bieden dat veilig én verantwoord is.”

Geen routekaart, wel ambitie
Op de vraag of ze al weet wat haar volgende stap wordt, lacht ze. “Iedereen vraagt dat. Maar ik heb geen uitgestippeld pad. Ik wil gewoon doen wat ik leuk vind en waar ik uitgedaagd word. Dat kan binnen CWS Workwear, maar ook daarbuiten. Als het maar energie geeft. Een jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik nu hier zou zitten. Dus wie weet waar ik over een jaar ben.”

Waar die weg haar ook brengt, één ding staat voor haar vast: veiligheid blijft de kern. “Alles wat wij doen moet bijdragen aan veilig werken. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand na een dienst weer gezond en veilig thuiskomt. Dat is de belofte die wij als bedrijf doen, en waar ik persoonlijk voor sta. Werkkleding is geen pak stof. Het is veiligheid. En daar mag je nooit lichtzinnig over doen.”

Makers

  • Karin Koolen
    Karin Koolen [Redacteur]

    Karin Koolen (1983) is een freelance redacteur met zoveel jaren ervaring dat ze de tel is kwijtgeraakt. Samen met haar man en hun energieke kleuter combineert ze het gezinsleven met haar passie voor schrijven. Elk verhaal, hoe groot of complex ook, bevat een prachtig menselijk element dat het tot leven brengt. Karin zoekt naar persoonlijke verhalen binnen het grotere geheel en vertaalt ze naar teksten die raken en inspireren.

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie!
    Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten.
    Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
  • Interview

Slim laden, minder betalen

Lees artikel
  • Interview

Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!

Lees artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
  • Interview

Wij laten andere graag shinen

Lees artikel
  • Interview

In de kern van de haven

Lees artikel
  • Interview

Niet in de lucht maar onder water

Lees artikel
  • Interview

Spetters en stroop

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}