Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

We staan er gewoon

Total
0
Shares
0
0

We staan er gewoon

Wie denkt aan Boskalis, denkt aan baggeren en maritieme dienstverlening. Rijd je van de Waalhaven naar de Maasvlakte – een weg waar geen einde aan lijkt te komen – dan gloort Boskalis aan de horizon. Met het Prinses Amaliaviaduct in aanbouw, het meerjarig beheer van het Slufter baggerspeciedepot, de verdieping van de Nieuwe Waterweg, de realisatie van twaalfhonderd meter Deep sea kademuur voor de HES Hartel Tank Terminal én de aanleg van een nieuwe terminal voor Mainport Container Service op de City Terminal, is het bedrijf in volle glorie aanwezig in de haven van Rotterdam. 

Maar wie was verantwoordelijk voor de realisatie van de vijftien kilometer lange A4 tussen Halsteren en Dinteloord? De realisatie van de A4 tussen Delft en Schiedam? Het herstellen van twaalfhonderd meter kademuur aan de Lange Haven in Schiedam? Of de volledige reconstructie van verschillende grote containerterminals in de haven van Rotterdam?

Dat is ook Boskalis. 

Boskalis Nederland is actief op grootschalige infrastructurele werken op het land en op het water.
Als multispecialist is Boskalis onderscheidend in complexe projecten die te maken hebben met ontwerp, aanleg en onderhoud van (water)wegen en havens. Met een eigen ontwerpafdeling, een innovatief asfaltlaboratorium en hoogwaardig duurzaam hergebruik van materialen en grondstoffen, garandeert het bedrijf maatwerk met meerjarig onderhoud en garantie.

Doorpakken
Wegenbouw, grondwerk, rioleringswerken, aanleg van viaducten, reconstructie van kruispunten, eigenlijk alles op land, valt onder Infra.  Gerwin van der Hoek is, samen met collega bedrijfsleider Frank Goossen, verantwoordelijk voor de droge infrastructuur en de wegenbouw in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant. “Wij bieden een totaalconcept aan. De meeste havenbedrijven werken het liefst met één partij en niet met zes onderaannemers of met versplinterde contracten. Omdat we een totaalaanbieder zijn van ontwerp tot aan realisatie kunnen we snel doorpakken. Van het in zeer korte tijd reconstrueren van een volledige terminal, zonder dat de bereikbaarheid of beschikbaarheid in het geding komt, worden we niet zenuwachtig. Dan staan we er gewoon.”

Gerwin is een echte havenman en groeide op in de Hoeksche Waard, onder de rook van Rotterdam.
Rotterdam was altijd al zijn stad en hij woont er nu al heel wat jaren. “Mijn ooms werkten bij aannemersbedrijven en als klein jochie ging ik al mee op de zandauto. “Ik heb de Maasvlakte zien ontstaan, eind jaren tachtig. Ik was altijd al getriggerd door de haven. De dynamiek, de grootsheid – veel mensen van buiten hebben geen idee. Ik heb bedrijven zien komen en gaan, er is veel veranderd. Boskalis heeft de tweede Maasvlakte tussen 2008 en 2013 gerealiseerd in een samenwerkingsverband met Van Oord.”

‘Mijn ooms werkten bij aannemersbedrijven en als klein jochie ging ik al mee op de  zandauto. Ik heb de Maasvlakte zien ontstaan, eind jaren tachtig’

Vanzelfsprekend
Havenbedrijf Rotterdam is beheerder van alle wegen in het havengebied. De contracten voor die wegen besteedt zij uit. Van 2009 tot 2016 deed Boskalis het beheer van alle wegen in de Rotterdamse haven. “Ik was daar projectleider van”, vertelt Gerwin. “Veel bedrijven die ons bezig zagen met asfalt en andere infrawerkzaamheden wilden dat ook graag voor hun eigen terminal.
Het ging om containerterminals, raffinaderijen en grote overslagbedrijven. Daar moet veel onderhoud gebeuren.” Maar toen kwam de crisis en werd het onderhoud uitgesteld. Toen de onderhoudscontracten met het Havenbedrijf afliepen, hield Boskalis intensief contact met de ondernemers en de bedrijven in de Rotterdamse haven. “Wij kunnen iets ontwerpen en bieden verschillende varianten aan.” Een correcte prijsstelling, het aangaan van lange garanties en een goede aftersales richting zijn klanten, vindt Gerwin vanzelfsprekend. “Ook bij meerjarige onderhoudscontracten staan we altijd stand-by en lossen we problemen snel op. Al die ingrediënten bij elkaar creëren een gunfactor.”

“Ik merk dat de meeste bedrijven in de haven ons nog steeds associëren als de grote baggeraar, groot in offshore werkzaamheden. Dat is heel mooi natuurlijk, maar het is minder bekend dat wij een volwaardige partner zijn voor infrastructuur aan land. De afgelopen jaren hebben we bij veel containerterminals integrale oplossingen aangeboden en naar grote tevredenheid uitgevoerd. Wij kunnen in een kort tijdsbestek een complete terminal, die helemaal volstaat met containers, reconstrueren en weer opbouwen en daar tien jaar garantie op geven. Van ontwerp tot nazorg.” Voorbeelden hiervan zijn de reconstructies van de haventerreinen in opdracht van de Kramer Group en het terrein van NTC Tankcontainerservices in de Botlek. “En natuurlijk het recente huzarenstukje van de reconstructie van bijna vijf hectare terrein van Mainport Container Services op de City Terminal in de Waalhaven.
Op deze bijzondere prestatie zijn we heel trots.”

“Ik ben altijd getriggerd geweest door de haven. De dynamiek, de grootsheid , veel mensen van buiten hebben geen idee.”

24 uur
Alles draait om de economie, meent Gerwin. De zaken moeten 24 uur door kunnen gaan. “Op het moment dat er bijvoorbeeld versneld onderhoud gepleegd moet worden en er kunnen geen containers verscheept of verladen worden, dan moet er wel iemand staan. En daar zijn wij
toe in staat.”

“We doen mooie en grote projecten voor het Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, de Provincie Zuid-Holland en Havenbedrijf Moerdijk”, vervolgt hij. “We realiseren de reconstructie van de Sloeweg in Vlissingen en de N62 Tractaatweg richting Zelzate. Mobiliteit en infrastructuur zijn nauw verbonden met de bereikbaarheid en beschikbaarheid van haven en zijn terreinen. En juist in die haven zou ik nog meer willen focussen op onze corebusiness: de grote terminals reconstrueren en onderhouden. Alles. Van de kademuur tot aan deverlichting. We gaan ons als totaalaanbieder meer richten op de private partijen. De haven van Rotterdam is voorloper. Als een bedrijf hier iets doet, volgen de andere partijen later. De bedrijven die in het havengebied gevestigd zijn, willen graag met een betrouwbare partner werken. Die zijn afspraken nakomt en die een totaalconcept kan aanbieden.”

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

Samen de transitie in!

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Van snowboarder naar Fotograaf

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}