Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

We moeten ons best doen

Total
0
Shares
0
0

We moeten ons best doen

Er zijn bedrijven met een verhaal. En er zijn bedrijven met een steengoed verhaal. Baron Rum is er een in de laatste categorie. Hetgeen begon in de Rotterdamse haven van de jaren vijftig met een onvermoeibare roeier en een fles rum, is nu een bloeiend ‘insta-waardig’ bedrijf dat zijn tentakels steeds verder in de wereld uitslaat. Gewoon een flesje rum? Dacht het niet!

“Ja? Vind je het wat?” Met twee handen in zijn middel staat Danny Coppenrath in het bedrijfspand dat hij met zijn compagnons een paar maanden geleden betrok. Uiteraard in Spijkenisse, want daar liggen de roots én het hart. Beneden is een grote opslag, waar onder meer de mobiele ‘Baron’ bar staat die vanmiddag mee naar Keulen mag voor een festival. Een grote vergadertafel in de afgeschermde ruimte links. Aan de muur hangt een metershoog portret van opa. Boven treffen we nog meer foto’s van ‘opa Coppenrath’, naast een landkaart met daarop alle verkooppunten van Baron Rum en een kalender met alle voorbije en aankomende events waar de mannen bij zijn. Van events van Oger en Mosselen aan de Maas tot grote feesten in Maassilo.

Uit bed gebeld
Een familiebedrijf? Dat is het zeker, zegt Danny. Het verhaal van Baron Rum leest als een avontuurlijk jongensboek. Eigenlijk – ondanks de oprichting van het bedrijf in november 2020 – begon dat al in 1953. Wil Coppenrath (1935) werkte als roeier in de Rotterdamse haven. Na een lange dienst, en met een vrije dag in het vooruitzicht, werd hij ’s nachts uit bed gebeld. Er kwam een late boot binnen, kon hij nog éven… Met een zucht deed Wil wat hem gevraagd werd. De kapitein was hem zo dankbaar dat hij een karaf spiced rum weggaf, niet wetende wat dat vriendelijke gebaar in gang zou zetten. De rum smaakte de jonge roeier zo goed dat hij de volgende dag op zoek ging naar de schipper om meer te weten te komen. Helaas was de gulle gever toen al gevaren.

“Mijn opa heeft dit verhaal talloze malen verteld”, glimlacht Danny. “In de jaren die volgden, is hij altijd blijven zoeken naar die ene specifieke rum. Hij ging langs slijters, bezocht proeverijen, dronk rum tijdens zijn verre reizen… Nooit vond hij díe ene rum. Tot zijn bezoek aan Spanje…”

Danny runde destijds een barbershop in Spijkenisse. Opa kwam eens in zijn stoel zitten en liet hem de rum uit Spanje proeven – die kwam in de buurt van de rum die hij van de schipper had gekregen. “Opa zei toen tegen me: ‘Weet je wat nou echt mijn droom is, Dan, voor ik straks de pijp uitga? Om die rum zoals ik die destijds dronk op de markt te zetten.’ Ik riep meteen: laten we het doen, opa!”

En zo geschiedde. Dennis de Man, een neef, kwam aan boord en ook Danny’s beste vriend Robbert de Vos – en later diens vader Pieter – kregen een aandeel. Het bedrijf werd opgericht op opa’s geluksdag: vrijdag de 13e.

Geluksdag
Maar eerst moest die rum er natuurlijk komen. “Met de rum uit Spanje als startpunt zijn we gaan proeven”, vertelt Pieter, die zich inmiddels bij het gesprek heeft gevoegd. “Tot opa riep: dit is ‘m! Het is uiteindelijk een blend geworden van rums uit de Dominicaanse Republiek, Barbados en Gyana. Het wordt gebotteld in Schiedam, door Herman Jansen – daar troffen we een goede, fijne partner.”

Pieter herinnert zich de start van het bedrijf nog levendig: “Het was in de tijd van corona, alle horeca zat dicht, maar de slijterijen liepen goed. Die gingen we af om onze naam uit te bouwen. In Spijkenisse waren we al bekend – daar waren we in no time een hit. Social media ontplofte. We verkopen inmiddels aan meer dan 180 slijterijen door het hele land en zijn bij dik zeventig horecazaken verkrijgbaar. Van NHOW en 1NUL8 tot Crazy Pianos in Scheveningen en de Madero Ocean Club op Curaçao.”

Baron Rum ontwikkelde ook een aantal cocktails, waarvan de bekendste – Mango NR.5, vernoemd naar opa’s lievelingsliedje – inmiddels een hit is op feesten en festivals.

Sweet taste of success
Laten we het eens hebben over die bijzondere fles. Een doorzichtige kroondop, die onmiddellijk een gevoel van nostalgie oproept. Het logo bestaat uit een zwart kroontje. Op het etiket staat een blauwe berg afgebeeld, met een slingerend pad naar de top. Want: die top bereik je nooit in een rechte lijn. Pieter: “De weg naar succes – of eigenlijk het behalen van je doelen, of ze nu zakelijk of persoonlijk van aard zijn, groot of klein – gaat met ups en downs. Maar als je zo’n succes behaalt, stelde opa, moet je dat in stijl vieren. Hij deed dat graag met een glaasje rum, omringd door mensen die hem lief waren of op weg hadden geholpen.” Pieter draait de fles in zijn handen, toont het lampje aan de onderkant. Met een druk op de knop is de weg naar de top van de berg verlicht. “Geinig he? Die lampjes laten we uit China komen.”

Goud
We kunnen met een gerust hart zeggen dat het goed gaat met Baron. Onlangs won het bedrijf zelfs de Londen Spirit Competition, waar mensen van over de hele wereld komen proeven. Ook in Amerika wonnen ze zilver. “Nu gaan we voor goud”, zegt Danny niet zonder trots. Maar de mannen doen meer dan slechts rum verkopen. Ze lopen feesten en festivals af, onder de vlag van Baron on tour, waar ze hun eigen bar neerzetten. Danny en Robbert zaten allebei al in de feesten, dus die stap was een kleine. Met Baron Agency helpen de jongens andere bedrijven hun marketing en social mediastrategie op te zetten. Dat verklaart de grote vergadertafel beneden. Dat Baron in korte tijd in het bloed is gaan zitten, blijkt wel uit het feit dat Danny het logo op zijn arm heeft laten tatoeëren. Of anders wel Pieters gepersonaliseerde schoenen.

Hoe vieren de jongens van Baron eigenlijk hun eigen succes? Danny: “Vorig jaar organiseerden we een mooi event in NHOW. Daar vertelden we ons verhaal en vierden we de voorgaande jaren. En natuurlijk kijken we naar de toekomst, naar onze dromen. We willen op korte termijn graag een mooiere bar – daar zijn we mee bezig. We verkopen nu ook relatiepakketten en kerstpakketten. We willen ons product graag op de markt in China brengen. En binnenkort bestaan we drie jaar, dat belooft natuurlijk ook weer een mooi feestje te worden.”

Haven
Is er eigenlijk nog een link met de haven? “Dat is opa”, zegt het tweetal beslist. Hij had de Rotterdamse haven diep in het hart zitten en vertelde altijd honderduit. Opa overleed aan de gevolgen van corona. “Heel triest”, stelt Danny, “zeker gezien hij nooit ziek was. Ik ben er trots op dat we zijn grote droom samen hebben mogen waarmaken. Hij heeft het nog mee mogen maken. Dat zei hij ook vaak: ‘Dat ik dit nog mag meemaken op mijn 85e!’”

Aan de overgebleven mannen de taak en de eer om de zaak voort te zetten. En dat doen ze, met de blik vooruit, een hart vol dromen en een hoofd vol goede ideeën. Met een fles Baron en een glimlach van oor tot oor stappen we even later naar buiten. Van deze jongens gaan we nog veel horen! En opa, die kijkt mee. Danny: “We moeten wel ons best doen!”

Interesse in een relatie- of kerstpakket van Baron Rum? Een mail kan naar info@baronrum.com

Makers

  • Karin Koolen
    Karin Koolen [Redacteur]

    Karin Koolen (1983) is een freelance redacteur met zoveel jaren ervaring dat ze de tel is kwijtgeraakt. Samen met haar man en hun energieke kleuter combineert ze het gezinsleven met haar passie voor schrijven. Elk verhaal, hoe groot of complex ook, bevat een prachtig menselijk element dat het tot leven brengt. Karin zoekt naar persoonlijke verhalen binnen het grotere geheel en vertaalt ze naar teksten die raken en inspireren.

    Bekijk Berichten
  • German Villafane [Fotograaf]

    German fotografeert zo’n beetje alles wat los en vast zit en is altijd bezig met het verhaal áchter het beeld. Ook kan hij niet zonder lekker eten, zelfgemaakt of goed bereid. Fotograferen en koken gaan voor hem hand in hand. Beide vertellen een verhaal, kunnen herinneringen losmaken en brengen werelden samen. Samen met zijn vrouw droomt hij over een eigen Peruaans restaurantje in Rotterdam.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

Duurzaamheid in de binnenvaart

Lees artikel
Volgende artikel
  • Column

Rotterdam is haven en… voetbal

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Lees artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
  • Interview

Slim laden, minder betalen

Lees artikel
  • Interview

Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!

Lees artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
  • Interview

Wij laten andere graag shinen

Lees artikel
  • Interview

In de kern van de haven

Lees artikel
  • Interview

Niet in de lucht maar onder water

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}