Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

‘Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons’

Total
0
Shares
0
0

‘Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons’

Niet alleen het centrum van Rotterdam is prachtig, de haven is net zo adembenemend. Industrieel Toerisme Rotterdam organiseert tours op maat met gekwalificeerde gidsen die gezelschappen door haven en stad kunnen loodsen. Zo kun je alles zien wat jij wilt en wordt er op elk detail gelet. In gesprek met eigenaar Irma de Winter, die verliefd is geworden op de haven en deze liefde wil delen door iedereen een unieke ervaring in de haven te bezorgen. Na een op maat gemaakte tour weet zij zeker dat ook jij verliefd bent geworden op onze haven. 

Hoe is Industrieel Toerisme ontstaan?

“In 1997 zijn wij dit project gestart bij mijn toenmalige werkgever, destijds met subsidiegelden. Het initiatief is genomen door het Ministerie van Economische Zaken, dat in de jaren ‘90 een stimuleringsbeleid voerde voor de toeristische sector. Het toenmalige Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, unit Innovatie en Toerisme, had dit initiatief opgepakt voor de stad.

De ontwikkelingsmogelijkheden zijn gezocht in nieuwe combinaties, die zowel voor bezoekers als deelnemende bedrijven meerwaarde konden bieden. Bestaande elementen van toeristisch-recreatieve aard en van zakelijke aard zijn gecombineerd, wat een toeristisch en zakelijk effect moest hebben. Voor het bedrijfsleven zelf lag er de kans een breder bewustzijn te creëren. Zo biedt Industrieel Toerisme faciliteiten voor belangstellenden op toeristisch, zakelijk en educatief gebied. Toen in 2004 de subsidies werden stopgezet, heb ik Industrieel Toerisme zelfstandig voortgezet.”

Waar komt de naam ‘Industrieel Toerisme’ vandaan?

“Daarmee bedoelen we de ‘industriële toerist’, een zakelijk of educatief gerelateerde bezoeker. De kernwoorden in het toeristisch industrieel product zijn kennis, kunde en plezier. Het moet de bezoeker een kijkje achter de schermen bieden. Letterlijk het bezoek natuurlijk, maar ook figuurlijk: door de kennis en expertise van de gidsen.”

Waarom spreekt de haven van Rotterdam je zo aan?

“Vroeger werkte ik bij de Holland Amerika Lijn, een cruisevaartonderneming. Het bedrijf had toen nog een thuisbasis in de haven van Rotterdam. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik in mijn lunchpauzes even op het balkon ging zitten om te genieten van het uitzicht. Hier is mijn liefde voor de haven ontstaan.”

Wat maakt Industrieel Toerisme speciaal?

“Dat is te danken aan de kennis, het gastheerschap en enthousiasme van de gidsen. De meeste gidsen die ik werf zijn gepensioneerde mensen die hebben gewerkt in de haven. Zij zijn in hart en nieren Rotterdammers en daardoor raken zij nooit uitverteld over de haven en alles wat daarbij komt kijken. De gids geeft de meerwaarde aan de rondleiding. Ook spreken de gidsen, naast Nederlands, nog vele andere talen. Dit is handig omdat meer dan 50 procent van de klanten uit het buitenland komt.

Met diverse bedrijven in de haven hebben wij afspraken gemaakt en mogen wij de terminals betreden met onze gezelschappen. Onder andere met de ECT Delta-Terminal (Europe Container Terminal), twee APM-Terminals – APM-Terminals Maasvlakte II en APM-Terminals Rotterdam – en de EMO-Terminal. De bezoeken gaan in goed overleg met de bedrijven, zodat we de bedrijfsprocessen niet verstoren.

In 2009 startte de aanleg van Maasvlakte 2. Dit is het meest sprekende voorbeeld van innovatieve en duurzame havenontwikkeling in Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft daar een informatiecentrum gebouwd en dat was een mooie plek voor een stop met onze gezelschappen. We bezoeken het gebied zelf met zijn vele nieuwe bedrijven en we gaan naar informatiecentrum Futureland. Hierdoor werd het mogelijk klanten nog meer te laten zien.”

Hoe ziet zo’n tour eruit en voor wie zijn ze bedoeld?

“Elke tour wordt op maat gemaakt, alle wensen van de klant verwerken we erin. Je kan reizen per touringcar of boot. En een tour kan ook in combinatie met sociale en actieve programma’s in de stad. Bovendien hebben wij een afspraak met de Euromast om met onze gidsen op het platform uitleg te geven bij het uitzicht. Veel van die rondleidingen geven we aan banqueting-groepen: tussen de gerechten door, wat het extra speciaal maakt.

Af en toe ga ik ook wel mee met de tours omdat ik het leuk vind mijn klanten te zien en te spreken en hun reacties te horen. Maar ik vind het ook gewoon nog steeds imposant hoeveel containers er op een schip zitten en wat het verhaal daarachter is. De tours zijn voor iedereen: van deelnemers aan een congres en medewerkers en studenten van Universiteiten en Hogescholen, tot serviceclubs zoals Rotary’s, Lions, Business en Ondernemersverenigingen.

Voor de individuele toerist heeft Spido een nieuwe tour ontwikkeld, de Haventijdreis. Een bustocht naar Maasvlakte 2 en lokaal anderhalf uur varen met een van onze gidsen. Voor als je je opa of oma een keer wil verassen.”

 Zie www.industrieeltoerisme.com

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

De Verkeersonderneming: met elkaar op weg voor een betere mobiliteit in de regio

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Er zit muziek in onze haven

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Lees artikel
  • Geen categorie

Het stuur stevig in handen

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}