van cockpit naar containers
Soms loopt het leven anders dan je had gepland. Wensel, met zijn team verantwoordelijk voor de operationele IT-systemen bij Rotterdam World Gateway (RWG), begon zijn avontuur niet in de haven, maar in de lucht.
Op de containerterminal van RWG op de Maasvlakte is het nooit stil. Terwijl Wensel zijn verhaal vertelt vanuit het kantoor, worden buiten honderden containers door volautomatische kranen geladen en gelost en rijden automatisch geleide voertuigen af en aan. Imposante zeeschepen, binnenvaartschepen, vrachtwagens. 24/7. Het is een indrukwekkend samenspel van technologie, logistiek en operationele precisie.
Geen haven-DNA
Hoewel Wensel niet uit een traditionele havenfamilie komt, is hij wel een kind van de regio. “Ik ben opgegroeid in de Hoeksche Waard, nu woon ik in Brabant. De haven zat niet in mijn bloed, maar het is wel mijn toekomst geworden.” Die toekomst heeft hij mede te danken aan zijn ouders. “Zij hebben me altijd gesteund. Zelfs toen ik definitief besloot een carrière in de luchtvaart vaarwel te zeggen, en de haven in te gaan. Ze hebben nooit gezegd dat ik iets niet moest doen. Die steun is voor mij essentieel geweest.”
Omzwervingen
Als kind was hij dol op auto’s en wilde hij bij de ANWB werken, en later koos hij voor een opleiding tot piloot. “Maar door de economische crisis van 2008 viel het werk in de luchtvaart stil. Ik had net mijn brevet op zak maar starten als piloot zat er vooralsnog niet in.” Na omzwervingen via onder andere Schiphol en Rijkswaterstaat kwam hij in 2015 bij RWG terecht, net voor de officiële opening van de hypermoderne terminal. “Op zoek naar de zekerheid van een vaste baan solliciteerde ik naar de vacature van remote operator, maar nog tijdens het gesprek vroegen ze of ik gezien mijn achtergrond niet beter zou passen als dispatcher. Ik ben tijdens mijn pilotenopleiding enorm procedureel en procesmatig opgeleid, en dat komt me hier nog elke dag van pas. Bij RWG draait alles om strak georganiseerde processen en gestructureerd werken.”
IT als kloppend hart
De terminal van RWG is een toonbeeld van innovatie. “Bij ons is de mens ondersteunend aan de computer, niet andersom”, legt Wensel uit. Als dispatcher hield hij toezicht op het automatische terminalproces: grote kranen, voertuigen en systemen die 24/7 containers verwerken. “Je zit achter grote schermen, stuurt bij als er verstoringen zijn en zorgt dat alles soepel blijft draaien.” Voor Wensel was dit nog maar het begin van zijn reis bij RWG. Vanuit zijn operationele ervaring groeide hij door naar een IT-rol. “Ik merkte dat ik meer wilde. In overleg met mijn leidinggevende stapte ik van volcontinudienst over naar
de dag- en avonddienst. Dat gaf me ruimte om de organisatie breder te leren kennen en mijn profiel binnen RWG te versterken.”
Geen standaard IT
Na een periode van verdieping en ontwikkeling solliciteerde Wensel in 2022 naar de functie van binnen IT. “Ik had veel operationele kennis, maar nu kon ik ook bijdragen aan de software die de terminal aanstuurt.” Inmiddels leidt hij het team dat verantwoordelijk is voor de operationele applicaties. “Ik geef leiding aan mensen die allesbehalve het standaard IT profiel hebben. Ze moeten niet alleen de samenhang tussen complexe terminalsystemen doorgronden, maar ook goed kunnen communiceren met interne en externe klanten.” Wat wil hij zijn voor zijn team? “Iemand waar ze over tien jaar nog met waardering over praten. Niet alleen iemand met verstand van zaken, maar iemand die ze heeft geholpen te groeien.” Die houding past bij de cultuur van RWG. “We zijn een platte organisatie, met veel jonge mensen en ambitie. Mensen dragen RWG echt een warm hart toe. We zijn trots op wat we hier doen.”

Wereldwijd voorbeeld
RWG is niet zomaar een containerterminal; het is een wereldwijd voorbeeld. “Ons automatiseringsniveau is ongekend. Dat maakt ons uniek. En onze ambitie stopt niet. We willen met dezelfde mensen meer kunnen doen, dus we blijven investeren in technologie.” Volgens Wensel zit de kracht van RWG in de combinatie van hoogwaardige processen en menselijke betrokkenheid. “Wij werken procesmatig en met een hoge mate van automatisering, maar de mens blijft bepalend.”
RWG kijkt ver vooruit. “We hebben een heldere visie richting 2030. Die draait om nóg meer modernisering, efficiëntie en duurzaamheid. Denk aan volledig autonoom opererende kranen, waarin de operator het proces begeleidt en alleen bijstuurt bij afwijkingen van het proces .” Wensel maakt de vergelijking met zelfrijdende auto’s: “De auto rijdt zelf, maar nu zit jij nog achter het stuur. In de toekomst zit jij op de achterbank, en je grijpt alleen nog in als het echt moet.”
Menselijkheid
Wat RWG volgens Wensel bijzonder maakt, is de balans tussen technologie en aandacht voor de mens. “Wij krijgen veel vrijheid en tegelijkertijd ook veel verantwoordelijkheid. De motivatie is bij iedereen hoog en als er iets is, dan sta je nooit alleen. Dat is een ongeschreven regel.” De zorg voor mensen gaat verder dan de werkvloer. “RWG voelt zich verantwoordelijk tot aan het moment dat je thuis bent. Op de terminal staan zelfs een zogenaamde ‘energy-pods’: een compacte rustruimte waar medewerkers, met name tijdens nachtdiensten, even kunnen ontspannen en opladen.” Ook voor mensen in de volcontinudienst geldt: als iemand ’s nachts in slecht weer naar huis rijdt, dan checken collega’s even of die persoon veilig is aangekomen; dat typeert de cultuur bij RWG.” Ontspanning is ook voor Wensel persoonlijk cruciaal. “Balans is alles. Na een werkdag laad ik op met sleutelen aan mijn oude Land Rover Defender. Daarmee trek ik er graag op uit, het liefst off-grid, weg
van alles.”
Telefoon uit
Die rust zoekt hij binnenkort op in Zweden. “We gaan met de Land Rover naar een afgelegen huisje. Mijn vrouw, de hond, geen bereik. En ja, ik laat mijn werktelefoon thuis. Bewust. Even echt helemaal loskomen van het altijd doordraaiende werk.” Zijn liefde voor buiten zijn en techniek komt ook terug in zijn andere passie: motorrijden. “Ik ben net terug uit Schotland waar ik een week op pad ben geweest.” Daarnaast worden er volop gezamenlijke sportactiviteiten georganiseerd, van fitness tot hardlopen en racefietsen. “Die informele momenten versterken het teamgevoel enorm en maken dat collega’s elkaar ook buiten het werk weten te vinden.”
Magische stilte
Een van de meest indrukwekkende momenten uit zijn carrière bij RWG was tijdens kerst vorig jaar. “We zijn rond de kerst 1 dag gesloten, nagenoeg het enige moment in het jaar. Alles stopt. Ik was de laatste op de terminal, ik deed letterlijk het hek dicht. En ik stond daar, op een compleet lege terminal. Geen beweging, geen geluid, geen auto’s op het parkeerterrein. Alleen maar stilte.” Hij krijgt er nog kippenvel van. “Dat moment vergeet ik nooit meer. Een terminal die altijd draait, altijd leeft, was even in volledige rust. Dat was magisch.”
Oprechte trots
Wensel straalt van trots als hij over zijn werk praat. “We zijn niet het traditionele havenbedrijf. Wij doen het écht anders. En ik weet zeker: de mensen hier delen een drive. Ze zetten zich met hart en ziel in. Je kunt hier op iemand rekenen. Altijd.” Die verbondenheid zie je overal. “Er zijn mensen die elkaar vaak ’s nachts in de operatie tegenkomen, en daar ontstaan vriendschappen.”
Wat RWG uniek maakt, is niet alleen de technologie, maar vooral de mensen. “Het is een club waar iedereen met dezelfde passie werkt aan hetzelfde doel: containers efficiënter, slimmer, veiliger verwerken. We zijn trots op wat we doen, en we doen het samen.” Of, zoals Wensel het zelf zegt: “RWG is geen doorsnee containerterminal, maar een eigenzinnige pionier in logistiek. Maar het is ook een plek waar je als mens kunt groeien, waar je wordt gezien en gesteund. En dat is misschien wel het allerbelangrijkste.”
Wil je meer informatie over RWG en de laatste vacatures zien? Kijk dan op www.rwg.nl.