Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!
Roeiers, elke Rotterdammer die iets met de haven heeft weet dat ze bestaan, maar wat ze precies doen? Sjoerd van Maanen is al 19 jaar bootman bij de KRVE en nu bestuurslid. Hij vertelt zijn verhaal met uitzicht op het centrum van de stad.
Sjoerd van Maanen: “Mijn vader was loods. Ik zat in de brugklas. In het voorjaar brak hij zijn sleutelbeen en mocht hij de zee niet meer op. Als revalidatie ging hij schepen verhalen, van de ene kade naar de andere. In de voorjaarsvakantie was mijn moeder mij op een gegeven moment een beetje zat en ze stelde voor dat ik een keer met pa zou meevaren. Ik was al lang gek van schepen en bij opa en oma in ’s Gravendeel stond ik altijd langs de Dordtse Kil naar die binnenvaartschepen te kijken.’’
“Die dag was zo tof. Einde dienst ging pa met de taxi naar de post en mocht ik met de roeiers mee terugvaren. Mooi weer, op het water. De schepen in de haven. Toen wist ik, dit wil ik!’’
Sjoerd kwam in de brugklas met vwo-advies, hij kon gemakkelijk leren. Maar na die dag op het water wist hij zeker dat hij die droge kost tóch niet wilde, hij wilde buiten zijn. Hij koos voor het vmbo. Na die vier jaar was ‘ie 16 en solliciteerde hij bij de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht aan de Heijplaatweg. Hij werd afgewezen, te jong.
“Dat deed even pijn. Maar toen ben ik maar een jaartje naar het Scheepvaart en Transport College gegaan, de opleiding binnenvaartkapitein. Op mijn zeventiende verjaardag heb ik wéér bij de roeiers gesolliciteerd en toen mocht ik wél langskomen.’’
De eerste twee jaar als roeier leerde Sjoerd van Maanen het vak in de praktijk en werd hij van een schooljongen een man. “Ja, dat gaat snel dan, het is best een fysiek beroep, intens en belastend. Vooral in het tweede jaar in de wachtdiensten vaar je steeds met een andere collega mee. Dan proberen ze je soms uit en leer je met mensen omgaan.’’
Na die twee ‘ontgroeningsjaren’ begin je steeds meer bij de club te horen en neemt de collegialiteit de overhand. “We werken in een rooster van twee dagen van 12 uur, zijn dan twee dagen vrij en dan weer drie dagen, soms ook met een weekeind erin. Dan wil je op zaterdag met je maten sporten en vraag je een collega-roeier jouw dienst over te nemen. Dat gaat dan vanzelf. En dan drink je op een vrije dinsdag een biertje met je collega’s in de stad. Collega’s worden vrienden.’’
Sjoerd heeft ruim vijftien jaar dag en nacht gevaren en kon in 2021 bestuurslid worden, op kantoor. En heeft toen ook meteen de opleiding Management voor Havenprofessionals bij het STC gedaan. Leren was immers geen probleem…
‘DE ROTTERDAMSE HAVEN DRAAIT MINDER EN MINDER, DAAR MAAK IK ME WEL ZORGEN OM. ’
“Maar ook onze vijf bestuursleden plannen zichzelf regelmatig in, om nog steeds het water op te gaan als roeier. Goed om te weten wat er bij de mensen op het water leeft. We zijn feitelijk ook allemaal nog roeiers, kunnen zo inspringen als dat moet.’’
Maar vanuit kantoor behartigt hij vooral de belangen van de roeiers en de Rotterdamse haven in het algemeen. Reden om sinds september 2024 ook bestuurslid bij de Rotterdamse afdeling van VNO-NCW te zijn. “Ja, ik werd gevraagd door Mai Elmar van Cruise Port Rotterdam. Een hele eer. En omdat we bij KRVE tegenwoordig méér doen dan alleen schepen aan- en afmeren vond ik dat wel interessant. Je leert weer andere mensen kennen, ook buiten de Rotterdamse haven. Goed voor mijn netwerk. En goed voor onze maritieme maakindustrie.’’

Want de KRVE heeft sinds een aantal jaar twee bedrijven naast de Vereeniging, te weten ShoreTension en Shipyard Rotterdam. “Binnen de club roeiers zijn er mensen die nadenken over hoe ons werk beter en veiliger kan. Daar kwam het ShoreTension-systeem uit. Een 8 meter lang oranje hydraulisch systeem dat, aan een bolder op de kade vastgemaakt, bij sterke zeegang de schepen tóch stabiel tegen de kade houdt. Helemaal automatisch, zonder externe energie. Hier in huis ontwikkeld en verbeterd en nu overal in de wereld op kades en steigers in gebruik.’’ En daarnaast heeft de KRVE ook een eigen scheepswerf. “Ja, daar maken en repareren we onze eigen boten, maar ook die van de Divisie Havenmeester, de Brandweer en soms loodsboten. En we ontwikkelen nieuwe modellen, van aluminium of staal. Naast ´heavy duty’ bouwen wij ook commerciële jachten en maritieme drone casco’s. Die bedrijven zijn ook mede ontstaan omdat de roeiers niet de volle 12 uur van hun shift op het water zitten. “Nee, we zijn afhankelijk van het aanbod. Komen er geen schepen, dan zijn we niet buiten en kunnen we onderhoud en reparatiewerk doen.’’
“Over die vermindering van aanbod maak ik me wel zorgen. De Rotterdamse haven loopt terug. Bedrijven in de haven stoppen met of twijfelen om te investeren. Dat kan niet goed blijven gaan. Binnen het KRVE-bestuur en binnen VNO-NCW denken we na hoe we dat tij kunnen keren.’’
Eén bedrijf dat vaste klant is, is de Cruise Port Rotterdam. “Ja daar hebben we een eigen team van 9 man, de Cruise Port Captains. De Cruise Port Rotterdam heeft samen met PowerCon een walstroomsysteem ontwikkeld en dat bedienen we. Als je aan boord gaat, let dan eens op dat groene karretje. De cruiseschepen kunnen dan de motor uitzetten en alles draait verder op Rotterdamse groene stroom.’’
Welk lid van de Havenvereniging wil jij in de volgende Onze Haven zien? “Ik geef het stokje graag door aan Nick Hoogeweij, algemeen directeur bij Cruise Port Rotterdam.’’
Hart voor de Rotterdamse haven
Al 85 jaar is de Havenvereniging Rotterdam dé plek waar professionals en particulieren met een hart voor de haven elkaar ontmoeten en prachtige verhalen vertellen. Verhalen die het waard zijn te delen. Dat gebeurt in deze rubriek ‘Hart voor de Rotterdamse haven’. Een idee van de Havenvereniging, om haar leden een mooi podium te geven. Dit keer Sjoerd van Maanen (36), algemeen bestuurslid bij de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht op Heijplaat.