Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Tijd voor avontuur

Total
0
Shares
0
0

Tijd voor avontuur

Een droom die uitkomt. Dat is wat Mainport Academy voor Matty van den Berg en Harold Joëls is. Met de academy willen zij bedrijven in de havenindustrie helpen de stap te zetten naar nieuw leiderschap en een toekomstbestendige manier van werken. En dat is hard nodig. Van den Berg: “Als je als bedrijf bestaansrecht wilt behouden, is aandacht voor je eigen mensen en hun ontwikkeling essentieel.”

Als je niet weet wat morgen brengt, wat doe je dan? “In beweging komen natuurlijk”, lacht Harold Joëls, die nog even de trap oprent om zijn notitieblok te pakken. Want hij wil niets missen, stel je voor. Met afwachten tot er iets gaat gebeuren, kom je vaak niet zo ver, vindt hij. Dan liever de stoute schoenen aan en in turbulente tijden in het gat van de markt springen waar de mainport naar hunkert: menskracht. “Dit is de tijd van experimenteren, leren, vallen en weer opstaan. We walk the talk.”

Pruttelen
Het was zo’n plan dat al langer in hun hoofd speelde. Of pruttelde, zoals Matty van den Berg – die we kennen als partner van Watertalent – het zelf noemt. Ze kent de havenindustrie goed, weet waar de kansen én de uitdagingen liggen. “De wereld verandert”, zegt ze als we het duo op een woensdagmiddag op het kantoor van Mainport Academy in Spijkenisse spreken. In het keukentje achter de bar bereidt Matty twee cappuccino’s en een koffie. “We hebben te maken met problemen en krachten die een rigoureuze impact op onze maatschappij hebben. Kijk alleen al naar een pandemie als corona: die zag niemand aankomen en de gevolgen zijn enorm, op ieder vlak. Maar ook politieke besluiten die bedrijven dwingen anders te gaan werken, de energietransitie, het klimaatvraagstuk, digitalisering en automatisering. Alles zit in een stroomversnelling.” Dat brengt veel kansen met zich mee, míts je als bedrijf veerkrachtig bent en meebeweegt in een steeds veranderend landschap, meent ze. “En die mainport… nou ja, die is nog weleens een tikje conservatief.”

Joëls vindt het een uitdaging om zich in die behoudende markt te roeren. “Wat er op mensen en bedrijven afkomt is spannend. Als je je als organisatie dan te sterk focust op doelen voor de komende vijf jaar, zou je de boot weleens kunnen missen.” Het gaat er volgens hem juist om een mindset te hebben waarin je samen de energie vindt en het vertrouwen hebt om op avontuur te gaan. “Dat vraagt om anders te gaan denken en te doen. En dat kun je leren. Met Mainport Academy willen we bedrijven helpen om met een open vizier op zoek te gaan naar kansen en deze te verzilveren.”

Dozen sjouwen
De simpele vraag hoe Joëls, met een eigen onderneming in communicatie, en Van den Berg hun partnership beklonken, levert een leuk verhaal op. “Voorheen zat een klant van mij in dit pand”, begint Joëls te vertellen. “Tijdens de verhuizing hielp ik dus graag een handje mee.” Op de dag dat zij het pand verlieten, trok Watertalent erin. Sterker, de twee bedrijven hielpen elkaar bij de verhuizing. En zo raakte Joëls aan de praat.

“Het was een snelle ontmoeting met allebei een doos in de hand”, herinnert Joëls zich, “maar het klikte meteen. Een paar weken later hielp ik hen met hun merkverhaal. Op het moment dat corona de kop opstak, werd de samenwerking even ‘on hold’ gezet. Maar anderhalve maand later raakten Matty en ik toch weer in gesprek over ideeën die we hadden om medewerkers in de mainport te trainen in hun persoonlijke-en sociale vaardigheden.”

Van den Berg: “Hier werd het zaadje geplant voor de academy. Precies op het moment dat iedereen zichzelf opnieuw aan het uitvinden is. De pandemie is een moment geweest om zaken van de plank te halen. Toen IT-expert en zakenpartner Joop Huijsdens ook aan boord kwam, ging de bal snel rollen. En we worden steeds enthousiaster!”

Een wereld te winnen
Want over één ding waren ze het in ieder geval roerend eens: die academy moest er komen. Maar waarom precies? “We dromen ervan de mainport steeds slimmer en sterker te maken”, zo legt Joëls zijn drijfveren uit. “Je leeft maar één keer en wil de wereld beter – of eigenlijk iets minder slecht – achterlaten voor je kinderen, toch? Ik geloof oprecht in de kracht van mensen. Als je je werk met plezier en toewijding doet, krijg je zaken in beweging. En er is zoveel onbenut potentieel in de haven en industrie. Bedrijven, ook de wat conservatievere, zijn welwillend om dat te benutten. Maar hoe dan? En waar ligt de potentie?”

Als we over innovatie praten, gaat het vaak over technische innovatie, vult Van den Berg aan. “Maar de innovatiekracht van mensen, aansturen, leidinggeven en persoonlijke ontwikkeling, zijn hierin randvoorwaarden. Wil je als bedrijf renderen en duurzaam ontwikkelen, dan heb je aandacht voor je mensen nodig. Wil je hen behouden, dan moet je zorg dragen voor hun ontwikkeling; ondernemerschap stimuleren. Er is nog een wereld te winnen de mainport. De verschillende generaties kunnen lekker stoeien met nieuwe kansen. Wij durven daar wel over in gesprek te gaan met bedrijven en manieren te opperen hoe je dat succesvol aanpakt.”

“Wil je die nieuwe generatie behouden voor de regionale arbeidsmarkt? Dat vraagt om een andere manier van aansturing vanuit bedrijven, maar ook vanuit de mainport als geheel”

Vooraan
Nieuwe kansen pakken vraagt allereerst om nieuw leiderschap. Want de traditionele top-down benadering van ‘ik werk hier al dertig jaar en weet het allemaal wel’ heeft zijn langste tijd gehad, stelt Van den Berg. “Als je jonge mensen met nieuwe inzichten een podium geeft en van elkaar leert, sta je als bedrijf vooraan. Het gaat echt om samenwerking, om verbinden.” De jonge generatie heeft ook andere waarden als het gaat om werken, om wat ze willen voor hun toekomst, gelooft ze. “Ze willen de wereld mooier maken én er ook onderdeel van zijn. Ze zien de werkgever als een hub. Zij werken niet meer jarenlang, of zelfs een leven lang, bij één werkgever: ze leren overal en voegen waarde toe aan de mainport als geheel. Als ze ergens zijn uitgeleerd, leren ze op een andere plek weer verder. Wil je die nieuwe generatie binnenhalen en behouden voor deze regionale arbeidsmarkt? Dat vraagt om een andere manier van aansturing vanuit bedrijven, maar ook vanuit de mainport als geheel. De jonge generatie moet de kans krijgen om hun stem te laten horen en ideeën uit te voeren. Ondernemerschap kunnen tonen dus; dat zou elke werkgever moeten stimuleren.”

Joëls: “Voor mij betekent nieuw leiderschap ook dat iedereen de rol pakt waarbij je voelt dat ‘t goed zit. Het zit ‘m in ruimte en vertrouwen krijgen, niet geremd worden en leerzame ervaringen opdoen. Het idee dat fouten maken slecht is, dat je erop wordt afgerekend, moet overboord. Het toont juist aan dat iemand een idee heeft en de sprong durft te wagen. Want als niemand iets durft uit angst de mist in te gaan, gebeurt er niets.”

Grondige scan
Wat rest is de vraag wat Mainport Academy concreet gaat doen. Het zogenaamde ‘Innovatiewiel’ is de kapstok, legt Joëls uit. Aan de hand van dit model worden de future proof-vaardigheden van medewerkers, afdelingen en de organisatie op verschillende stuurpunten in kaart gebracht en doorontwikkeld. Joëls: “We werken momenteel ook aan een scan om deze skills meetbaar te maken. Naast de scan is er een grondige intake: de Future Proof Check Up. Daarin halen we op basis van een aantal beproefde methoden de groeikansen en -potentie van de business op. We nemen daar drie dagdelen de tijd voor. We bekijken dan wat de stand van zaken is en waar ambities en behoeften liggen, zowel zakelijk als persoonlijk. Na deze sessies is er meer draagvlak, begrip en duidelijkheid over wat innovatie en ondernemerschap onderaan de streep kan opleveren. De belangrijkste inzichten en actiepunten staan op een A4’tje.

Van den Berg: “Afhankelijk van de focus kunnen we dan zogenaamde ‘Deep Dives’ aanbieden. Denk aan verdiepend onderzoek of workshops op het gebied van samenwerken, verbindend leiderschap, creatief denken en persoonlijke effectiviteit. Specifieke expertise of ervaring vliegen we vaak in vanuit ons netwerkteam. De Future Proof Check Up is een mooie stap om de dialoog op gang te krijgen en mensen aan het denken te zetten.”

Videopodcastserie Waves
“Omdat we zelf ook willen leren en experimenteren, zijn we begonnen met de videopodcastserie Mainport Waves”, vertelt Joëls. “Deze nemen we op in onze eigen studio. Hierbij nodigen we experts, ondernemers en ervaringsdeskundigen uit om hun kennis en inspiratie over innovatief werkgeverschap en intern ondernemerschap in de mainport te delen. Het is niet alleen supergaaf en leerzaam om te doen, we bespreken ook thema’s die voor ons én de markt relevant en actueel zijn. De try-outs publiceren we op onze site en op de socials na de opnames. Op termijn hopen we ook live-uitzendingen te verzorgen, zodat kijkers en luisteraars direct kunnen interacteren met de gasten.”

Dromen waarmaken
Geeft dat het vertrouwen om met de academy andere bedrijven de helpende hand te reiken? “Wij hebben altijd bewuste keuzes gemaakt om te blijven bouwen”, beaamt Van den Berg. “In deze tijd is niets meer zeker of vanzelfsprekend. Het is een continue uitdaging om als bedrijf toegevoegde waarde te houden. Je komt in een fase waarin je weet waar je zélf het verschil kunt maken of waar je beter kunt samenwerken met een andere organisatie of persoon. Onze kracht is het in beweging brengen van organisaties om het innovatieve vermogen te vergroten. En welke transities er ook op ons afkomen, de sociale transitie – het future proof maken van je mensen – is nog altijd het belangrijkste om dromen waar te maken en resultaten te behalen.”

Makers

  • Karin Koolen
    Karin Koolen [Redacteur]

    Karin Koolen (1983) is een freelance redacteur met zoveel jaren ervaring dat ze de tel is kwijtgeraakt. Samen met haar man en hun energieke kleuter combineert ze het gezinsleven met haar passie voor schrijven. Elk verhaal, hoe groot of complex ook, bevat een prachtig menselijk element dat het tot leven brengt. Karin zoekt naar persoonlijke verhalen binnen het grotere geheel en vertaalt ze naar teksten die raken en inspireren.

    Bekijk Berichten
  • Rick Arnold
    Rick Arnold [Fotograaf]

    Rick Arnold, geboren in Den Haag in 1963, is sinds 1994 actief in de fotografiebranche. Oorspronkelijk een muzikant, stapte hij over naar de beeldende kunst aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar hij geboeid raakte door de expressieve mogelijkheden van fotografie en video. Arnold begon zijn carrière als commercieel fotograaf en regisseur en zijn talent werd al snel ontdekt door bekende merken als Albert Heijn en Esquire.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

“Zodra de zon op is, ben ik klaar”

Lees artikel
Volgende artikel
  • Interview

Port of Pride

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Lees artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
  • Interview

Slim laden, minder betalen

Lees artikel
  • Interview

Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!

Lees artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
  • Interview

Wij laten andere graag shinen

Lees artikel
  • Interview

In de kern van de haven

Lees artikel
  • Interview

Niet in de lucht maar onder water

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}