Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Tegen beter weten in

Total
0
Shares
0
0

Tegen beter weten in

Ik hoor weleens verhalen. Van procesoperators die wel wíllen opklimmen naar een volgende positie, maar te horen krijgen dat er geen volgende stap meer is. De groeimogelijkheden binnen de organisatie houden wel zo’n beetje op na twintig jaar dienstbetrekking. Maar is dat werkelijk zo? Houdt ‘het systeem’ iedereen in zwang? Of maakt iedereen zichzelf – tegen beter weten in – van alles wijs?

Het lijkt soms alsof werkgevers en werknemers verstoppertje spelen: blijf zitten waar je zit en verroer je niet, houd je adem in en stik niet. Omdat het altijd zo gegaan is, vinden veel organisaties het enorm lastig om hun huidige medewerkers nieuwe perspectieven te bieden. En veel prima opgeleide arbeidskrachten met gezond verstand, lijken zich vervolgens neer te leggen bij hun bezegelde lot: ze verdienen dik, doen hun ding en zitten hun tijd uit. Nog twintig jaar te gaan…
Is dit dan hoe de havenindustrie het beste in mensen en de business naar boven krijgt? Hoe we de jonge generatie enthousiasmeren? De energietransitie versnellen? De wereld gaan veranderen? Mwah.

Wat te doen? Bewegen! Ga aan de slag met de vraag: ‘Wat verbindt ons?’ Medewerkers willen een connectie met hun werkgever om zowel persoonlijke als gezamenlijke ambities en dromen na te jagen. En om eruit te halen wat erin zit. Laat je als boardroommember bijvoorbeeld eens wat vaker zien in de controlroom. Daar bevindt zich het laaghangend fruit voor energie, efficiency en nieuwe ideeën. En durf ook als medewerker het gesprek aan te gaan. Helemaal in de tijd waarin ‘arbeidsmarktkrapte’ solliciteert naar woord van het jaar.

Het aanwakkeren van het vuur begint bij jezelf laten zien en bereid zijn om te praten en te luisteren. Een board of het MT mag best een visie hebben, maar dan wel een die wordt gevoeld en gedragen in de hele organisatie. In (opr) echte gesprekken met je teams en medewerkers, openen er deuren en ontluiken er dromen en ambities waarvan je niet wist dat ze bestonden. Het is aan werkgevers om daar structureel onderdeel van te zijn en er in te investeren. Het is aan werknemers om ook aan die boom te schudden.

De tijd van wachten is voorbij. Functieprofiel, vakmanschap of het hebben van een diploma is niet meer leidend voor een specifieke baan, carrière of ambitiemove. Vanuit persoonlijkheid en potentie drijven er andere kwaliteiten en krachten naar boven en blijken mensen op zo veel meer plekken uit de voeten te kunnen én willen dan het platgetreden pad.

Daarom mijn oproep aan werkgevers en werknemers in de havenindustrie: stop met verstoppen achter oude systemen en ingesleten (denk)patronen. Kom tevoorschijn. Dat maakt het makkelijker om je mensen (en dus ook jezelf) blijer te maken. Geheid dat zich dat terugbetaalt in een leuker (werk)leven, een succesvollere organisatie, een eerlijkere wereld en een stuk aantrekkelijkere mainport voor (toekomstige) medewerkers. Buutvrij!

Makers

  • Harold Joëls
    Harold Joëls [Columnist]

    Harold Joëls (alias Storyliner) is getogen in Spijkenisse, onder de rook van de Rotterdamse haven en industrie. Hij is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010) en helpt bedrijven met het vinden van hun stem(geluid) en hun dna. Deze vinden vervolgens hun weg op papier of online. In teksten, verhalen en concepten met karakter. Wat is jouw ‘story’?

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie! Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten. Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

Het ongeval dat nooit gebeurde

Lees artikel
Volgende artikel
  • Interview

Ik had graag loods of roeier in de haven willen zijn

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Alles is fake – wat nu?

Lees artikel
  • Column

Het festivalseizoen is begonnen!

Lees artikel
  • Column

Tussen scan en skyline

Lees artikel
  • Column

Harp

Lees artikel
  • Column

Maak het verschil; weerbare BHV’er

Lees artikel
  • Column

Doeners  van de Maas

Lees artikel
  • Column

‘Ik wilde dokter worden, nu ben ik scheepsdokter’

Lees artikel
  • Column

Iedereen hetzelfde aantal  kaarten 

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}