Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Reisverslag van de slimste container

Total
0
Shares
0
0

Reisverslag van de slimste container

Een twee jaar durende reis om de wereld: van Rotterdam naar München, door Azië, via het Midden-Oosten en Zuid-Europa, dwars door Amerika en ten slotte naar Scandinavië. Wie droomt daar niet van? Voor Container 42 is de reis begonnen. De komende jaren zal de container zoveel mogelijk data verzamelen en de wereld laten zien met welke technieken logistieke processen kunnen worden geoptimaliseerd.  

Container 42 maakte begin juni een eerste stop in München en was daar te bezichtigen tijdens de beurs Transport Logistic 2019. Op de beurs was veel belangstelling voor “the smartest container this planet has ever seen!” Zo is Container 42 uitgerust met sensoren en communicatietechnologie. Hij meet tijdens zijn reis vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur. De container is daarnaast ook uitgerust met zonnepanelen om te zien hoeveel energie een container op een containerschip, een trein of een truck kan oogsten tijdens de reis.

Asia Tour: voyage of discovery

De reis naar München was een mooie tocht om alle apparatuur te checken. Terug in Rotterdam is de container voorzien van een uniek slot en optimaal getuned. Daarmee is Container 42 nu klaar voor de twee jaar durende dataverzamelreis om de wereld.

De Aziatische tour is de eerste officiële etappe van Container 42. De reis begon in de haven van Rotterdam op 11 oktober 2019. De container is vervoerd door een binnenvaartschip naar Tilburg via de West-Brabant corridor. Terminals in het achterland consolideren ladingen, om zo wachttijden bij Rotterdamse terminals te vermijden. Dat is het succes van de West-Brabant corridor. Vanaf Tilburg gaat de reis verder per trein met de zogenaamde Rotterdam-Tilburg-Chengdu Express. De eerste etappe duurt ongeveer 2-3 maanden en gaat na Rotterdam, Tilburg en Chengdu verder naar Shanghai, Busan, mogelijk Tokio, Singapore, Sohar, Suez Channel, Barcelona, Algeciras en weer terug naar Rotterdam.

Smartest port

Met de ambitie om de smartest port te zijn, neemt Rotterdam het voortouw in de digitale transformatie van haven en logistiek. Disruptieve trends als energietransitie en digitalisering veranderen onze wereld onherroepelijk en definitief. De impact van deze trends voor de haven is enorm. Als de haven van Rotterdam de volgende vijfhonderd jaar nog wil bestaan, moet zij de slimste zijn. De haven moet in staat zijn zichzelf aan te passen aan de veranderde wereld door te transformeren tot een compleet gedigitaliseerde en klimaatneutrale haven. De sleutel daarvoor ligt bij digitalisering.

“Container 42 is een metafoor voor de digitale transformatie van de haven.”

Autonoom varen

Container 42 is een metafoor voor die transformatie. We sturen deze slimme container de komende twee jaar op wereldreis. Zo verzamelen we data. De verzamelde gegevens helpen inzicht te geven in de uitdagingen in transport en logistiek en dragen bij aan de ontwikkeling van een zogenaamde digital twin van de haven: een digitale representatie van de werkelijke, fysieke haven. Het huidige Internet of Things-platform van het Havenbedrijf Rotterdam legt hiervoor de basis.

Via dit cloudplatform verzamelt en verwerkt het Havenbedrijf Rotterdam nu al data, afkomstig van sensoren in de haven. Zo komt er realtime informatie binnen over onder meer infrastructuur, water en lucht en kan de Rotterdamse haven de dienstverlening verder verbeteren. Verdere digitalisering in de Rotterdamse haven leidt tot nog veiligere, betrouwbaarder en snellere doorvoer en stelt Rotterdam in staat in de toekomst autonome schepen in de haven te verwelkomen. Het is niet de vraag of, maar wanneer autonome schepen de haven van Rotterdam aandoen.

Een reportage van de start van de wereldreis van Container 42, de Asia Tour, is te vinden op de website weare42.io. Hier kun je ook de reis van Container 42 volgen.

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

Er zit muziek in onze haven

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

”Ik kan alleen maar trots zijn op de Rotterdamse haven”

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}