Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Ode aan de hr-held(in)

Total
0
Shares
0
0

Ode aan de hr-held(in)

Het vereist moed om in een no-nonsense omgeving als de havenindustrie te blijven strijden voor soft skills en duurzame inzetbaarheid, want veel HR-professionals worstelen met een dilemma: hoe word ik serieus genomen door het MT?

Hoewel mensen voor het succes zorgen, gaat er in veel organisaties meer aandacht naar winst, omzet en productiviteit dan naar investeren in medewerkers. En dat is jammer. Gelukkig is er een groeiend leger HR-helden dat het gevecht aangaat met deze managers. Hun sterkste wapen? Taal.

De formule om beslissers te overtuigen, is je argumenten afstemmen op hun ‘pijn’ en ‘fijn’. Beoogt het MT groene cijfers en groei? Dan betekent dit dat je als HR-professional je investering in mensen onderbouwt met het behalen van extra omzet en groei én het besparen van kosten. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Je moet begrijpen wat het MT bezighoudt en op zoek gaan naar cijfers die daarbij passen. Je moet ook je eigen ‘klassiekers’ kennen. Zo wijst onderzoek uit dat het vervangen van een medewerker ruim twintig procent van het bruto jaarsalaris van die medewerker kost. Tel uit je verlies.

Liever enthousiasmeer je je manager om een fractie van het totale recruitmentbudget vrij te maken voor werkgeluk, -plezier en gezondheid van huidige collega’s. Waarom krijg je die luttele 2K voor duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling dan zo lastig los, terwijl het MT zonder blikken of blozen het tienvoudige voor een nieuwe machine neerlegt? Het is de toon die de muziek maakt.

Stel je voor, je introduceert jouw idee als volgt bij het MT: “Ik heb een plan waarmee het makkelijker wordt om mensen aan ons te binden. Daardoor verhoogt de omzet en winst én daalt het verzuim en aantal fouten. Dat weet ik uit onderzoek. Dit voorstel is beter dan het plan dat er al ligt. Het kost je 2K, maar dat heb je binnen drie maanden terugverdiend. Mag ik je daar wat meer over vertellen?” Je zou zelfs het woord ‘pilot’ in de mond kunnen nemen. Als deze niet goed uitpakt, is het niemands schuld.

Managers zijn net mensen. Ook zij vinden het fijn om aandacht te krijgen, luisteren graag naar verhalen die hen raken en vinden het spannend als er een keer een ander ‘gerecht’ voorbijkomt. Misschien vinden zij jouw HR-gedoe geneuzel. Het is dan aan jou om het tegendeel te bewijzen en ervoor te zorgen dat iedereen lekker in zijn of haar vel zit. Vraag je manager en het MT daarom eens hoe het écht met ze gaat. Dan ga je heel andere gesprekken krijgen.

Met dank aan Werkprofessor en Bob Zeegers voor de inspiratie.

Makers

  • Harold Joëls
    Harold Joëls [Columnist]

    Harold Joëls (alias Storyliner) is getogen in Spijkenisse, onder de rook van de Rotterdamse haven en industrie. Hij is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010) en helpt bedrijven met het vinden van hun stem(geluid) en hun dna.
    Deze vinden vervolgens hun weg op papier of online. In teksten, verhalen en concepten met karakter. Wat is jouw ‘story’?

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie!
    Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten.
    Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Interview

Een twintig meter hoge troon

Lees artikel
Volgende artikel
  • Column

Het zal je maar gebeuren

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Zonde van ons geld en van het klimaat

Lees artikel
  • Column

Drones nemen vlucht

Lees artikel
  • Column

De onzichtbare collega in de haven

Lees artikel
  • Column

Politiek raakt de motor van de economie

Lees artikel
  • Column

Eerste rang

Lees artikel
  • Column

Spielberg en de haven

Lees artikel
  • Column

Eerbetoon aan gewoon geluk

Lees artikel
  • Column

De kracht van crisis

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}