Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Interview

Niet in de lucht maar onder water

Total
0
Shares
0
0

Niet in de lucht maar onder water

Drones die onder water sluizen inspecteren, scheepsschroeven repareren of zelfs smokkelwaar opsporen. Het klinkt als sciencefiction, maar in de Rotterdamse haven is het inmiddels dagelijkse realiteit. Het Arnhemse bedrijf H2O Drones heeft met onderwaterdrones de toekomst naar de haven gehaald. Marketing- en communicatiemedewerker Niels Kruize vertelt waarom we er niet meer omheen kunnen.

Denk je aan drones, dan denk je waarschijnlijk aan vliegende camera’s die spectaculaire filmbeelden maken, of drones die worden ingezet bij defensie of in de landbouw. Maar wat als je die technologie niet de lucht in stuurt, maar juist het water in? Dat was de gedachte waarmee H2O Drones in 2019 het diepe insprong.

“Het was een innovatie die vroeger alleen in de offshore werd toegepast. Er was nog totaal geen markt voor totdat wij de nieuwe technieken introduceerden”, vertelt Niels. Hij is vanaf het begin bij het bedrijf betrokken en heeft van dichtbij gezien hoe H2O Drones de markt feitelijk zelf moest creëren. “Maar het kon eigenlijk niet uitblijven,” vervolgt hij. “Drones werden toen al op veel manieren ingezet op het land en in de lucht, maar onder water gebeurde nog weinig. Terwijl daar juist enorme risico’s én kansen liggen. Al snel hadden we door dat dit groot kon worden, maar we moesten iedereen nog overtuigen. Dit deden we door niet alleen de onderwaterdrones te verkopen maar ook diensten aan te bieden. Inmiddels spreken de data en de beelden voor zich.”

‘Keer op keer zie je verbazing op hun gezicht over wat er allemaal mogelijk is.’

Canadese partner
Het was oprichter Karst Beens, zelf afkomstig uit de waterbouw, die als eerste het potentieel zag. Jarenlang zag hij hoe duikers onder moeilijke omstandigheden damwanden, sluizen en scheepsbodems moesten inspecteren. “Het kon een stuk veiliger en efficiënter,” legt Niels uit. “Karst dacht: waarom zetten we daar geen technologie voor in? Hij vond een partner in het Canadese bedrijf Deep Trekker en bracht zo deze ROV’s – Remote Operated Vehicles – met sonartechniek naar Nederland en Europa. Daarmee werd H2O Drones geboren.”

De drones, of ROV’s, zijn op afstand bestuurbare robots die met camera’s, sensoren en sonarapparatuur onder water opereren. Ze voeren inspecties en metingen uit op plekken waar mensen moeilijk of niet kunnen komen, kademuren, damwanden, scheepsrompen, sluizen en funderingen.

Sonartechniek
Een van de technieken waarmee gewerkt wordt, heet sonar. Door geluidsgolven door het water te sturen, ontstaat een soort echo die wordt teruggekaatst in talloze frequenties. “Alle beelden van die frequenties worden samengevoegd, waardoor je een gedetailleerd beeld krijgt,” legt Niels uit. “De complete structuur van bijvoorbeeld een sluis komt dan in beeld. Het resultaat is verbluffend: we kunnen tot wel veertig meter ver ‘zien’, terwijl een duiker hooguit tien centimeter zicht heeft in het gemiddelde Nederlandse troebele water. Onze drones brengen dus letterlijk meer in beeld, van verzakkingen en lekkages tot verloren objecten. Zelfs visjes en krabbetjes verschijnen op het scherm.”

Al die data wordt vervolgens samengevoegd tot haarscherpe digitale beelden waarmee opdrachtgevers direct aan de slag kunnen. “Je kunt virtueel langs een kademuur varen of door een sluis bewegen,” vertelt Niels. “Zo zie je niet alleen waar iets misgaat, maar kun je ook voorspellen waar onderhoud nodig is.”

De Rotterdamse haven
H2O Drones werkt inmiddels voor grote namen: Van Oord, Shell, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, de Douane en voor diverse opdrachtgevers in de Rotterdamse haven. In de haven spelen de drones een steeds grotere rol, van inspecties bij de uitbreiding van de Amaliahaven tot het opsporen van verdachte pakketten in het laadruim en het doen van bodeminspecties. Hoewel Niels oorspronkelijk uit het oosten van het land komt, is hij door zijn werk verknocht geraakt aan de haven. “Wanneer we in Rotterdam werken, vertrekken collega’s soms extra vroeg om de zonsopkomst boven de kranen te zien,” vertelt hij. “Ik ben zelf ook de charme gaan waarderen. De haven is echt een wereld op zich, de schaal, de bedrijvigheid, de energie. Juist hier is het interessant om met dit soort innovaties bezig te zijn. En de mentaliteit past bij ons: aanpakken, niet te veel praten, maar doen. Het is mooi om daar op onze manier aan bij te dragen.”

Verbazing
Inmiddels bestaat H2O Drones ruim vijf jaar, met vestigingen in Arnhem, Rotterdam, Genemuiden en Duitsland. Het team is in die tijd uitgegroeid van drie mensen tot een volwaardig bedrijf met meer dan honderd jaar waterbouwervaring in huis en timmeren internationaal aardig aan de weg. Vraag je Niels naar bijzondere momenten, dan hoeft hij niet lang na te denken. “Een tijdje geleden was er een auto te water geraakt,” vertelt hij. “Normaal gesproken zouden duikers worden ingezet, maar in dit geval konden we met de grijper van onze drone een lus om de trekhaak maken en de auto zo omhoog takelen. Dat was bijzonder om te zien, niet alleen vanwege de techniek, maar ook vanwege de reactie van de mensen aan de kant. Keer op keer zie je verbazing op hun gezicht over wat er allemaal mogelijk is. Door de wereld onder water zichtbaar te maken, vallen voor veel beheerders en waterbouwers ineens de puzzelstukjes op hun plek.”

Mens & machine
Betekent dit dat de duiker verdwijnt? “Zeker niet,” zegt Niels beslist. “Drones nemen het gevaarlijkste werk over, maar de kennis van duikers blijft onmisbaar. Vaak werken ze juist samen, we waren de eerste in Nederland die duiker en drone samen lieten werken bij inshore-projecten. Door menselijke expertise en technologie te combineren, verzamel je data en beelden met millimeterprecisie.”

Dat de drones in de toekomst nog slimmer en geavanceerder worden, is vanzelfsprekend. Dankzij verbeterde software kunnen ze patronen van slijtage herkennen, zodat onderhoud op tijd kan worden ingepland. Kunstmatige intelligentie speelt daarbij een steeds grotere rol: afwijkingen worden automatisch herkend en gerapporteerd.

Daarnaast werkt H2O Drones aan autonome missies, drones die zelf patrouilleren, data verzamelen en terugkeren naar hun basis. “Stel je voor,” zegt Niels, “Een vrachtschip wil in het Caribisch gebied een schip controleren. Ze leggen onze drone in het water, wij loggen vanuit Nederland in, en voeren de hele inspectie uit zonder dat iemand het water in hoeft. Dat is de richting waarin we bewegen.”

Toekomst
De toekomst van de Rotterdamse haven is niet alleen staal, containers en schepen, maar ook data, sensoren en slimme technologie. H2O Drones levert letterlijk de onderkant van die digitalisering. Langzaam ziet hij meerdere bedrijven opkomen die concurrentie kunnen bieden in de wereld van onderwaterdrones. Een goede ontwikkeling wat Niels betreft, zo blijven ze scherp op de ontwikkelingen. Als het aan Niels en zijn team ligt, is dit namelijk pas het begin.

Maker

  • Lieke Mooren
    Lieke Mooren [Redacteur]

    Lieke is altijd op zoek naar een nieuw avontuur. Dat doet ze in haar vrije tijd door te kamperen, door veel in de natuur te zijn of door op reis te gaan in het buitenland. Ook in haar werk als freelance journalist ontdekt ze nieuwe werelden. Iedere week interviewt ze mensen die steeds weer een ander levensverhaal met haar delen. Zo leert ze iedere dag weer een klein beetje meer van de wereld en de mensen om haar heen.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

Eerbetoon aan gewoon geluk

Lees artikel
Volgende artikel
  • Column

Spielberg en de haven

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Interview

Werkkleding is geen pak stof, het is veiligheid

Lees artikel
  • Interview

Onderwijs in de haven: inspiratie in Portlantis

Lees artikel
  • Interview

Slim laden, minder betalen

Lees artikel
  • Interview

Toen ik als kind een keer meevoer, wist ik, dit wil ik!

Lees artikel
  • Interview

Voorbij het staal en de sirenes

Lees artikel
  • Interview

Wij laten andere graag shinen

Lees artikel
  • Interview

In de kern van de haven

Lees artikel
  • Interview

Spetters en stroop

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}