Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Het Loodswezen

Total
0
Shares
0
0

Het Loodswezen

Elco Oskam, Bestuurslid en Registerloods bij het Loodswezen:

De registerloodsen van het Loodswezen in Rotterdam helpen de schepen veilig de haven in en uit. Zo houden ze de haven bereikbaar. “Dat doen we onder alle weersomstandigheden en klokje rond”, aldus Elco, die het beroep van loods combineert met een bestuursfunctie binnen het Loodswezen. “De kern van ons werk is de kapitein adviseren bij het naar binnen of naar buiten varen van zijn schip. Hierdoor dragen we bij aan een veilige en milieuvriendelijke leefomgeving. Rotterdam is een van de drukste havens ter wereld, toch zijn er relatief weinig nautische incidenten. Gelukkig maar, want die kunnen leiden tot een blokkade van de vaargeul, maar ook tot milieuschade. Met alle gevolgen van dien.”

‘Kapitein, u kent uw schip, en wij kennen dit water’

Het Loodswezen is natuurlijk geen onbekende in de haven. Toch weet volgens Elco lang niet iedereen wat er logistiek bij het werk van een loods komt kijken. “Dat begint op het moment dat de agent of de kapitein een schip aanmeldt bij de havenmeester. De havenmeester geeft dat door aan onze planner. Die gaat op zoek naar de juiste loods met de juiste bevoegdheden. Elke loods heeft namelijk een specialisatie, bijvoorbeeld loodsen binnen de Europoort, de stad of de binnenwateren richting Dordrecht. De loods die ingezet wordt, gaat eerst kijken om welk type schip het gaat. In Rotterdam kan dat van alles zijn: cruiseschepen, olietankers, containerschepen maar ook binnen/buitenschepen. Ook kijken we naar het vermogen, of het schip boegschroeven heeft en hoe het staat met diepgang, windoppervlak, waterstand, getij en zicht. Uiteraard moeten we rekening ook houden met overig scheepvaartverkeer en speelt de vraag of er misschien sleepboten of roeiers nodig zijn. Wij kennen de lokale omstandigheden. Dat is onze kracht. Wij zeggen ook altijd: ‘Kapitein, u kent uw schip, en wij kennen dit water’.”

Afwisseling
“Zij we eenmaal aan boord, dan zien we of het schip netjes onderhouden is en hoe het staat met de bemanning. We moeten snel een indruk krijgen van de brugbemanning en wat we van hen kunnen verwachten. Dat vind ik trouwens zo leuk van ons vak: omgaan met allerlei verschillende mensen en verschillende nationaliteiten.

Het mooiste van mijn vak vind ik vooral de afwisseling. De schepen, de bemanning, het vaargebied en de weersomstandigheden zijn elke keer anders. Een loods werkt een week wel en dan een week niet. Na je inzet, die gemiddeld 8 tot 10 uur per dienst duurt, heb je verplicht 9 uur rusttijd. Je weet nooit wanneer je werkdag begint, dat hangt ervan af wanneer ze je oproepen, en waar en wanneer de werkdag eindigt. Dat maakt het afwisselend, maar het maakt het ook zwaar.”

Vakmanschap
Het havengebied kent qua drukte enkele knooppunten. “Vanuit ons kantoor in de Europoort kijken we op een van de belangrijkste hotspots in het Rotterdamse vaargebied: de bocht naar het Beerkanaal die de toegangsweg vormt naar de Maasvlakte 1 en 2. Hier komen allerlei schepen binnen, van heel diep tot heel klein. Ook de kruising van het Beerkanaal en het Calandkanaal, waar alle grote tankers van en naar de Europoort komen, is een belangrijk knooppunt. Ik loods zelf graag de grotere schepen naar de Amazonehaven, daar zit een flinke haakse bocht. Juist die speciale dingen zijn leuk om te doen. Dat vraagt wat van ons vakmanschap. Dat soort uitdagingen gaan we graag aan.”

Coördination Tool Oversized Shipping
Omdat het scheepvaartverkeer in de haven steeds verder toeneemt, wil het Loodswezen ervoor zorgen dat het scheepvaartverkeer en de vaarwegcapaciteit beter op elkaar worden afgestemd. “In overleg met de havenmeester ontwikkelden we een punt, waar we alle verwachte aankomst- en vertrektijden van schepen naar toerekenen. Dat punt is de kruising van het Beerkanaal en het Calandkanaal. Het systeem heet het Coordination Tool Oversized Shipping (COS) en signaleert vroegtijdig wanneer er mogelijk problemen ontstaan. Zo kunnen we op voorhand maatregelen nemen door bijvoorbeeld een schip wat te vertragen of juist eerder te laten aankomen.”

Smart port
Om als haven concurrerend te blijven, vindt Elco dat alle betrokken partijen moeten streven naar ketenoptimalisatie. “Samen moeten we komen tot een smart port. Wij moeten de processen in de haven optimaal op elkaar afstemmen. Het Loodswezen is, samen met de sleepdiensten en de roeiers, daarom bezig met de ontwikkeling van GIDS (Gezamenlijk Interactief Dienstverleners Systeem). Via dit systeem kunnen we tijden aan elkaar doorgeven en die informatie kunnen we vervolgens weer delen met agenten en terminals. Door dat proces inzichtelijk te maken, hopen we niet alleen onze eigen capaciteit beter te kunnen beheersen, maar ook wachttijden te verminderen en vertragingen te voorkomen. Het verkrijgen van inzicht in elkaars processen en de transparantie van data. Daarin zie ik de komende jaren de grootste uitdagingen.”

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

‘De Rotterdamse haven beweegt en bruist’

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Welkom aan boord

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}