Het festivalseizoen is begonnen!
Nee, ik heb het niet over Lowlands of Pinkpop, maar over de zakelijke festivals: beurzen! Van München tot Rotterdam trekken we er weer massaal op uit. En hoe meer ik erover nadenk, hoe meer parallellen ik zie tussen een muziekfestival en een vakbeurs als Transport Logistics in München, het grootste logistieke festival van Europa dat we net achter de rug hebben.
Een plek bemachtigen
Net als bij een populair festival begint het met stress: tickets of standplekken bemachtigen. Bij Lowlands zit je met drie schermen in de wachtrij, bij München vliegen de standplekken net zo snel de deur uit. Uiteindelijk beland je ergens achterin, tenzij je bij het Port of Rotterdam / RPPC-paviljoen een plek weet te bemachtigen. Dat is wel ‘the place to be’.
Voorpret en line-up
Weken van tevoren begint de voorpret. Wie staan er nog meer? Welke sprekers zijn interessant? Waar zijn de borrels? De eerste appgroepen ontstaan, agenda’s worden afgestemd. Zoals je een festivalprogramma checkt, speculeer je over verrassende ontmoetingen.
De reis ernaartoe
De reis is onderdeel van de ervaring. Op Schiphol of in de trein tref je bekenden en haal je herinneringen op aan vorige edities. Klinkt bekend? Het voelt als de voorpret op de festivalcamping, maar dan met rolkoffers.
De eerste dag begint rustig, net als een festival waar de camping langzaam volstroomt. Maar al snel hangt die typische bruisende beursenergie in de lucht. Je spreekt bekenden, maakt nieuwe contacten en komt onverwachte pareltjes tegen. Zoals je bij een festival ineens bij een klein podium blijft hangen, ontdek je hier een stand of een spontaan gesprek dat je bijblijft.
Borrels en verrassingen
Aan het eind van de dag barst het los: borrels, proeverijen, netwerkfeestjes. Strakke planning is essentieel. Wanneer begint de Oesterparty van Zeeland? Waar is de bierproeverij van Antwerpen? Net als bij een festival moet je keuzes maken—en soms ontdek je iets dat niet op de planning stond, maar des te leuker blijkt.
Deze avonden zijn misschien wel het belangrijkst. Die ene CEO die je normaal niet spreekt, tref je nu informeel aan de bar. Geen agenda, gewoon een goed gesprek.
De volgende dag
Na een korte nacht start het circus opnieuw. Met een kop koffie en een stevig ontbijt probeer je de scherpte terug te vinden. De sfeer is losser, je praat na over de eerste dag en avond, de gesprekken gaan sneller de diepte in. Dag twee levert vaak de mooiste gesprekken op.
De kern: mensen en plezier
Het draait om écht contact, om plezier buiten de dagelijkse omgeving. Natuurlijk kun je op kantoor een borrel organiseren voor je klanten, maar juist op een beurs ontstaan de mooiste herinneringen en verrassende ontmoetingen. De connectie leg je daar, de business komt later.