Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Geef effe een belletje!

Total
0
Shares
0
0

Geef effe een belletje!

Het kan in de haven. Wil je werken bij een bedrijf in de haven, trek dan de stoute schoenen aan en klop op de deur. Het was een veelgehoord advies tijdens het Mainport Talenten Diner 2017 in het Mainport Hotel op 3 oktober. Maar als bijna afgestudeerde moet je wel iets meebrengen: passie voor de haven, toewijding voor je werk, de wil om hard te werken en je moet een teamspeler zijn die niet bang is uit zijn of haar comfortzone te stappen

Voor de zevende keer kookten havendirecteuren voor aanstormend haventalent. Met passie en vol overgave, zoals ze ook hun werk in de haven doen. Zonder uitzondering gaan alle ogen glimmen als de koks over de haven mogen praten. Er is geen dag hetzelfde. Het is internationaal en het is dynamisch. Hier gebeurt het. Rotterdam is een proeftuin voor de rest van de wereld, zeker op maritiem niveau. Innovaties? Je vindt ze in de haven van Rotterdam.

Karel Peters – S5 North Europe
“Als je de wereld wilt zien, als je de scheepvaart wilt leren kennen, als je passie hebt voor scheepvaart: dan is er geen betere werkplek dan S5. Wij zijn de start-up in de business en tegelijkertijd zijn we marktleider. We hebben een netwerk van 300 kantoren wereldwijd.”

Raymond Riemen – Broekman Logistics
“Wij doen voor de zevende keer mee en de match met ons bedrijf is steeds beter geworden. De studenten zelf zijn ook beter voorbereid en ze zijn openminded en nieuwsgierig – precies de eigenschappen die wij zoeken. Wij vertellen graag in welke internationale omgeving ze terechtkomen. Broekman Logistics werkt wereldwijd: in zeven landen hebben wij nu eigen kantoren. Bij ons moet je vooral willen samenwerken, met mensen van verschillende opleidingsniveaus. Je moet gedreven en zelfstandig zijn en hard willen werken. Ik raad afstudeerders aan een omgeving te zoeken waar ze flink uitgedaagd worden en waar ze nieuwsgierig kunnen zijn om nieuwe dingen te ontwikkelen. Daar creëer je een brede basis mee.”

Joop Hekkelaan – SPIE
SPIE deed voor de zesde keer mee, de laatste vier keer nam Joop Hekkelaan voor zijn rekening. Het bedrijf zoekt vooral mensen die een passie hebben voor techniek. “Bij ons moet je uitblinken in techniek en gemotiveerd zijn om te blijven leren. We groeien nog steeds behoorlijk en zijn dus voortdurend op zoek naar nieuwe mensen. Wij zijn een van de weinige spelers in deze regio die een installatie kunnen ontwerpen én realiseren. Ik zie de toekomst met gezonde spanning tegemoet en als bedrijf verwachten wij veel van ‘the internet of things’. Door het beschikbaar komen van diverse nieuwe technieken staan we aan de vooravond van het verzamelen van ‘big data’. Fabrieken die nu nog traditioneel zijn, kun je straks op afstand uitlezen en analyseren, waarmee we conclusies kunnen trekken voor preventief onderhoud.”

Jan Verheij – Joulz
“Joulz heeft ook klanten in het havengebied. Werken in het havengebied is mooi, iets om trots op te zijn. Joulz legt trafostations aan voor de bedrijven in de haven. Wij zoeken mensen die elektrotechnisch zijn opgeleid. Engineers, projectleiders, programmamanagers en monteurs.”

Maurice de Kok – Van Oord
“Van Oord is een echt Rotterdams familiebedrijf en heeft veel te bieden. Bij ons moet je in een team kunnen werken en je moet creatief zijn. Wij komen altijd problemen tegen waar nog geen oplossing voor is bedacht. Wij verdienen ons geld met de elementen zon, water, wind en zand. Ons uitgangspunt is om niet te vechten tegen de natuur, maar mee te bewegen: building with nature en ruimte voor de rivier.”

Rob Keijzerwaard – Loodswezen
“Een loods heeft heel afwisselend werk. Soms vaar ik met schepen tot 350 meter de Europoort in, de volgende kan dan weer 88 meter naar de Moerdijk zijn. Wil je loods worden, dan is dit mijn advies: stop niet te vroeg met varen. Hou het minstens acht tot tien jaar vol. Niet alleen leuk, maar ook een goede leerschool voor de rest van je carrière in de haven!”

Malcolm Osseweijer – Wilmar
“Wilmar is wereldwijd de grootste verwerker van palmolie. We zetten heel erg in op sustainability, zeker wat palmplantages betreft. Duurzaamheid gaat voor ons ook heel erg over onze mensen. Daar willen we goed voor zorgen. We moeten langer doorwerken en werken in ploegendiensten hou je niet tot je 68e vol. Wij proberen daarom 55-plussers een goed bestaan in ons bedrijf aan te bieden.”

Astrid Jonker – Havenbedrijf Rotterdam
Het Havenbedrijf Rotterdam vindt het heel belangrijk om talenten in de regio aan te trekken én vast te houden en doet dan ook – samen met Deltalinqs – vanaf het begin mee met het Mainport Talenten Diner. Een maand geleden lanceerde het Havenbedrijf een nieuwe visie op arbeidsmarktcommunicatie: COME.GROW.GO. “Als je bij ons komt werken dan groei je, je draagt bij en je ontwikkelt. De GO heeft twee betekenissen. Het is de Rotterdamse GO; je gaat ervoor, je pakt zelf je verantwoordelijkheid. Er zijn bij ons legio mogelijkheden om je verder te ontwikkelen, we hebben ontzettend veel verschillende banen en het is aan jou om die carrière vorm te geven. Maar er is ook een natuurlijk moment dat je weer gaat. De veranderende wereld, de digitalisering, de automatisering; allemaal ontwikkelingen die ervoor zorgen dat werkpakketten veranderen. Jij als toekomstige werknemer moet daarop inspelen, je moet zorgen dat je wendbaar bent, je moet je blijven ontwikkelen en dan kunnen zeggen: ik ben hier nu uitgeleerd en ga weer naar een ander bedrijf.” 

Matty van den Berg – Talentium
De drijvende kracht achter het Mainport Talenten Diner begon bijna tien jaar geleden met Watertalent, het digitale platform waar bedrijven hun eigen verhaal kunnen vertellen om mensen aan te trekken. De arbeidsmarkt is een kandidatenmarkt en daarom starten ze nu met iets nieuws: de talentpool. Dit zet Matty samen op met Peter van der Meijden, gepokt en gemazeld in het HR-vak. “Deze aanpak is vernieuwend voor zowel werkgever als talent”, stelt Peter. Matty vult aan: “Het gaat erom dat je iets kiest wat bij jou past. Veel geschikte mensen redden het in het sollicitatiegesprek net niet. Wat gebeurt er met die mensen? Ze willen heel graag in de haven of industrie werken, wij gaan ze daarbij helpen. Wij leren de mensen persoonlijk kennen en begeleiden hen in de juiste keuze.”

Ronald van der Sluis – Engie West Industrie
Nederlands grootste dienstverlener, actief in de infra, utiliteit en industrie, doet voor de vierde keer mee en zoekt mensen die invulling willen geven aan de energietransitie in de wereld en het beste uit zichzelf en uit een team willen halen.

“Ik ben vanavond kok, scouter, verdieper en verkenner. Het valt me op dat de huidige generatie studenten op een heel respectvolle en volwassen wijze discussieert, om zich te verdiepen. Ze zijn heel onderzoekend. Ik vind dat ontzettend leuk en ik daag iedereen uit om te ontdekken waar hij of zij zich het meest prettig bij voelt en waar zijn of haar talenten liggen.”

Renee Naaktgeboren – Jong Haventalent 2017 en werkzaam bij Damen Shiprepair & Conversion
Niemand kan zo enthousiast over de haven vertellen als havenambassadeur Renee Naaktgeboren.

“Zien is geloven. Trek je werkschoenen aan en ga die haven in. Laat je overtuigen van het feit hoe ontzettend gaaf het is om in de haven te werken. Het is elke dag anders, het is superdynamisch, het is ruig, ruw en stoer en je werkt samen met relaxte trotse mensen die passie hebben voor hun werk.”

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

Niet bang voor een nat pak!

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Wereldhavendagen Bigger and Better!

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}