Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Geen categorie

Deltalinqs Climate Program ‘Samenwerken aan de toekomst van de Rotterdamse haven’

Total
0
Shares
0
0

Voorop in de energie transitie

Alice Krekt staat voor een flinke klus: als programmadirecteur Deltalinqs Climate Program magzij de bedrijven in de Rotterdamse haven voorbereiden op de energietransitie. De energieke planoloog, een van de zeven Rotterdammers die we volgens Versbeton in 2019 in de gaten moeten houden, met een grote affiniteit voor water was al in haar jeugd fervent zeiler. Haar vader werkte bij Van Oord en haar opa had een heus anker op zijn arm. Een leidende rol in de Rotterdamse haven past dus wel in het straatje van Krekt.

“Ik ben grootgebracht in de jaren 70, dat betekende discussies over de komst van een snelweg door Amelisweerd en verantwoorde traktaties op school, zoals radijsjes. In die tijd is het gevoel gekweekt dat het belangrijk is zelf een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Ik ben geboren en getogen Friezin, maar woon met mijn gezin al ruim 20 jaar in Rotterdam. Een fantastische stad. Voor mijn rol als programmadirecteur bij Deltalinqs Climate Program (DCP) heb ik diverse functies mogen vervullen bij onder meer het Havenbedrijf Rotterdam en Arcadis. Bij het Havenbedrijf werkte ik mee aan de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. Over deze havenuitbreiding was veel discussie. Op zo’n moment werk ik graag mee, zodat verstandige keuzes worden gemaakt. Langs de zijlijn kun je niet veel betekenen.”

‘Langs de zijlijn kun je niet veel betekenen’

Waar staat het programma voor?

“DCP is een samenwerking van bedrijven die de CO2-reductiedoelstellingen willen behalen en tegelijk ook hun concurrentiepositie willen verbeteren. De Rotterdamse industrie moet een grootdeel van de nationale CO2-reductie doelstellingen realiseren. Daarnaast moet de mobiliteit en energievoorziening van de bebouwde omgeving worden verduurzaamd. Het programma helpt bij de benodigde innovatie op technisch, organisatorisch en commercieel gebied. DCP wordt vertegenwoordigd door ambassadeurs en vertegenwoordigers van bedrijven uit de haven. Er zijn gezamenlijke afspraken gemaakt; Letters of Cooperation (LOC). Samen met onze leden starten wij innovatieprojecten om invulling te geven aan de LOC’s van het DCP.

Via deze projecten vormen we innovatieve businesscases die op het korte termijn kunnen worden toegepast. Voor de projecten met een langere doorlooptijd, werken we onder andere samen met SmartPort.”

Kun je een voorbeeld geven van een lopend project?

“H-vision is het grootste project in ons programma. Hierbinnen werken zestien partijen uit overwegend het havenindustriegebied samen aan een haalbaarheidsstudie naar de productie en toepassing van blauwe waterstof in de haven. Met blauwe waterstof kan de industrie al op korte termijn bijdragen aan substantiële vermindering van de CO2-uitstoot en een belangrijke bijdrage leveren aan het realiseren van de nationale klimaatdoelen.

Verder onderzoeken we met en voor bedrijven de energiemix van de toekomst voor de industrie. Dit project helpt bedrijven bij het bepalen van toekomstige brandstoffen voor hun processen, en de netbeheerders en het Havenbedrijf kunnen er hun langetermijnplannen op afstemmen.”

Waarom is het voor bedrijven in de haven belangrijk mee te werken aan dit programma?

“Bedrijven profiteren van de samenwerking in onze projecten en van ons solide netwerk. De kennis delen we met alle leden. Zoals bij Power2Heat: hierbij zetten we elektriciteit in voor warmteopwekking, dit passen we ook al toe in de praktijk en het levert interessante informatie op die we via dit platform kunnen delen. Het is mooi meegenomen dat onze projecten de steun krijgen van de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam.”

De overheid ondersteunt DCP dus. Welke uitdaging heb je in het verbinden van deze overheid en het bedrijfsleven in de haven?

“Verbinding leggen is mijn werk. Juist die brug slaan en namens bedrijven spreken is heel nuttig. Voor de overheid is het belangrijk dat Deltalinqs kennis en ervaringen deelt en dat wij een duidelijke spreker zijn namens de bedrijven in de haven. Samen moeten we een ambitieus nieuw industrie beleid vormgeven.

Waar ligt de grootste behoefte?

“Bij beslissingen over randvoorwaarden, zoals de energie-infrastructuur van de toekomst. In de industrie hebben bedrijven ongeveer één keer in de zes jaar een onderhoudsstop. Die richten ze jaren van tevoren al in. Moeten zij overgaan naar elektriciteit of waterstof, dan moet het voor hen duidelijk zijn dat er voldoende aanbod is. De elektriciteit uit duurzame bronnen moet dan opgeschaald worden.

Die stops richten ze jaren van tevoren in. Dat is voor hen dus ook een natuurlijk moment om over te stappen op duurzame brandstof. Als wij willen dat ze overstappen op bijvoorbeeld elektriciteit of waterstof, moeten we ruim van tevoren duidelijk maken dat er voldoende aanbod is op het moment dat zij hun onderhoudsstop hebben. Om die belofte straks waar te maken, moeten we nu al het aanbod van elektriciteit uit duurzame bronnen opschalen.”

Wat is er verder nodig?

“Stimulerende wetgeving. Het instellen van een CO2-prijs heeft bijvoorbeeld maar een minimaal effect. In het klimaatakkoord is een bonus-malusregeling voorgesteld, die zeer effectief kan werken én rekening houdt met de concurrentiepositie van Nederland.

Personeel is ook een groot probleem, nu en in de toekomst. Om dit op te lossen, is recent het Koepel Rotterdams Leerwerk Akkoord ondertekend door een brede coalitie van werkgevers, overheden en opleiders. Dit akkoord biedt een integrale investeringsagenda voor de arbeidsmarkt in de regio en is opgesteld als handelingsperspectief voor een arbeidsmarktregio die, als gevolg van technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, grote veranderingen tegemoet gaat.”

Voor DCP is het Klimaatakkoord uiteraard een belangrijk document. Er is nu een concept gereed. Kun jij je daarin vinden?

“Ik ben er tevreden mee, al zijn er nog wat open eindes. Ik hoop dat de oproep voor collectiviteit van Steven Lak tijdens het Deltalinqs Jaardiner 2019 ter harte wordt genomen. Bedrijven en overheid moeten het samen doen. De politiek moet nu wel zorgdragen voor de juiste lastenverdeling en beslissen over randvoorwaarden als energie infrastructuur, opwekversnellingen innovatiebudget. Daadkrachtig optreden is noodzakelijk.”

Voelt het af en toe als een druppel op de gloeiende plaat?

“Nee, helemaal niet. Je moet het in perspectief blijven zien en niet uit de pas lopen op wereldniveau, dat werkt niet. Kijk naar de Deltawerken, daarmee zijn wij internationaal een voorbeeld. Het zou zomaar kunnen dat onze innovaties ook als voorbeeld gaan gelden.”

De Rotterdamse haven was tot 2004 de grootste haven ter wereld. Wat vind je van de ambitie om nu de meest duurzame haven te worden?

“Dat is een mooie ambitie, ja. Maar laten we bij die ambitie dan samenwerking vooropstellen. Het moet geen wedstrijdje zijn wie het beste of de grootste is.”

Maker

  • Onze Haven
    Onze Haven [Redacteur]

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Geen categorie

“Werken bij Watertalent voelt als ondernemen in een onderneming”

Lees artikel
Volgende artikel
  • Geen categorie

Banen, banen en nog eens banen. Haven, onderwijs en gemeente bundelen krachten

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Geen categorie

Als je het ziet ben je verkocht

Lees artikel
  • Geen categorie

Ode aan de zon

Lees artikel
  • Geen categorie

Te water neemt een duik in de Nederlandse scheepsbouw

Lees artikel
  • Geen categorie

Navigeer naar nieuwe kansen

Lees artikel
  • Geen categorie

We geven de natuur een kickstart

Lees artikel
  • Geen categorie

Vriendschap verankerd

Lees artikel
  • Geen categorie

Flying Squad

Lees artikel
  • Geen categorie

Vliegen voor veiligheid op zee en in de haven

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}