Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
Laatste editie
Onze Haven
Onze Haven
  • Onze Haven
  • Havenverhalen
    • Column
    • Interview
    • Reportage
    • Werken in de Rotterdamse haven
  • Makers
  • Adverteren
  • Winkel
  • Contact
0
  • Column

Dag imago, hallo reputatie

Total
0
Shares
0
0

Dag imago, hallo reputatie

Ooit een rauwe oester genuttigd? Nou, ik heb het geweten…

Veel mensen beschouwen rauwe oesters als delicatesse. Met z’n tongstrelende structuur, hemelse smaak, licht zilt, een zweem van luxe, chic gepresenteerd en vers opgediend moet het écht een genot zijn. Ik had datzelfde idee. Tot het moment dat ik er een naar binnen slurpte: niet bijzonder, snotterig, smaakte nergens naar. Om een kleine 24 uur later hevig zwetend en schreeuwend de laatste restjes vocht en gal uit mijn lichaam in een emmer te bonjouren. Uit mijn tenen kwam het. Alle romantiek rondom rauwe oesters was voor mij in één klap verdwenen.

Die dag lag ik dus op bed met voedselvergiftiging. Had ik meteen even tijd om wat na te denken. En ja, werk passeerde ook de revue ;). Ik werd me plotseling enorm bewust van het cruciale verschil tussen imago en reputatie.

Hoe zat dat ook alweer? Imago is het beeld dat je hebt van een organisatie (of het eten van een rauwe oester), zonder dat je dit daadwerkelijk zelf hebt gezien of ervaren. Vaak is imago zorgvuldig samengesteld met hulp van marketing en PR. Reputatie is het beeld dat je hebt van een organisatie (of het eten van een rauwe oester) gebaseerd op wat je daadwerkelijk vindt na een ervaring of waarneming. Reputatie komt dichter bij de (of jouw) waarheid. Het ontstaat in de loop van de tijd.

Het verschil tussen imago en reputatie wordt vaak onderschat. Beide termen worden door elkaar gebruikt. In de dynamische en competitieve wereld van de havenindustrie is een sterk imago essentieel. Het trekt klanten aan, opent deuren voor nieuwe medewerkers en creëert kansen. Maar een goed imago zonder een solide reputatie is als een schip zonder anker. Het kan er prachtig uitzien, maar bij de eerste storm ligt het op drift. Klanten, partners en stakeholders zijn tegenwoordig beter geïnformeerd en meer verbonden dan ooit. Een gelikte marketingcampagne kan de aandacht trekken, maar het is de reputatie die loyaliteit en vertrouwen opbouwt.

Hoe kunnen havenorganisaties hier goed mee omgaan? Investeren in goede werkomstandigheden, betrouwbare dienstverlening en duurzame dingen doen is geen luxe, maar een noodzaak. Daarnaast is open communicatie cruciaal. Problemen zullen zich altijd voordoen, maar het is de manier waarop organisaties hiermee omgaan die het verschil maakt. Transparantie over fouten en de stappen die worden ondernomen om deze te corrigeren, kunnen zelfs een negatieve situatie ombuigen en de reputatie versterken.

Soms betekent een probeersel vallen, opstaan en doorgaan. Die oester kon er zelf niet zoveel aan doen, maar maakte het algemene beeld dat mensen ervan hebben meer dan waar.

Ben jij trots op de reputatie van jouw organisatie? Wees er dan zuinig op. Want dat komt te voet en gaat te paard. (K)oester haar.

Makers

  • Harold Joëls
    Harold Joëls [Columnist]

    Harold Joëls (alias Storyliner) is getogen in Spijkenisse, onder de rook van de Rotterdamse haven en industrie. Hij is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010) en helpt bedrijven met het vinden van hun stem(geluid) en hun dna.
    Deze vinden vervolgens hun weg op papier of online. In teksten, verhalen en concepten met karakter. Wat is jouw ‘story’?

    Bekijk Berichten
  • Lennaert Ruinen [Fotograaf]

    Lennaert is een Nederlandse fotograaf gevestigd in Rotterdam. Zijn specialiteit? Portret en reportage fotografie!
    Lennaert werkt voornamelijk in opdracht voor bedrijven, reclamebureaus en tijdschriften maar wanneer mogelijk aan zijn eigen projecten.
    Ook is hij nog steeds verliefd op analoog zoals film, polaroid en klassieke prints.

    Bekijk Berichten
Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Vorige artikel
  • Column

Ik ken iemand die een crimineel nadoet…

Lees artikel
Volgende artikel
  • Column

Vrijwilligers: onmisbaar voor de haven

Lees artikel
Deze Haven Verhalen vind je misschien ook leuk
Lees artikel
  • Column

Zonde van ons geld en van het klimaat

Lees artikel
  • Column

Drones nemen vlucht

Lees artikel
  • Column

De onzichtbare collega in de haven

Lees artikel
  • Column

Politiek raakt de motor van de economie

Lees artikel
  • Column

Eerste rang

Lees artikel
  • Column

Spielberg en de haven

Lees artikel
  • Column

Eerbetoon aan gewoon geluk

Lees artikel
  • Column

De kracht van crisis

Abonneer op onze nieuwsbrief

ONZE MERKEN

Onze Haven is een initiatief van Dex. Dex denkt met je mee en helpt je jouw communicatie- en mediaprocessen optimaal in te richten en te verbeteren. Van idee tot uitvoering, wij gaan voor het maximaal haalbare resultaat.

IETS TERUGGEVEN

Met Onze Haven willen we iets teruggeven. Iets dat positiviteit en enthousiasme teweegbrengt bij al die boeiende ondernemingen die de haven rijk is. Maar ook een podium bieden aan al die mensen die de haven maken tot wat het is. Wij weten als geen ander dat de haven veel moois met de stad en haar bewoners heeft te delen.

ADVERTEREN

Als adverteerder is het mogelijk om jouw naam te verbinden aan Onze Haven. Per editie stellen wij een beperkt aantal pagina’s beschikbaar voor advertenties en branded content.

Neem contact op met de redactie om de mogelijkheden te bespreken.

Onze Haven
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring

Typ zoekwoord en druk op enter.

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}